Kunnanhallitus, kokous 19.8.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 110 Kunnantalon väistötilat

MjuDno-2024-467

Valmistelija

  • Tuomo Penttinen, hallinto- ja talousjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi

Kuvaus

Kunnantalon sisäilmatilanteen vaikutus henkilökuntaan on kehittynyt siten, että oirehtivien määrä on kasvanut huomattavasti. Työnjohdollisilla ratkaisuilla (etätyön määrän lisääminen) tai yksilön sijoittumisella nyt olemassa oleviin tiloihin (lähinnä Kisala) ei työnantajan toimesta voida varmistaa turvallisia työskentelytiloja työturvallisuuslain 8. ja 10 §:n mukaisesti.
Tarve ratkaista tilanne on välitön, joten se tulee erottaa käynnissä olevasta selvityksestä kunnantalon kokonaisratkaisuksi.

Tilannetta on alustavasti selvitetty ja todettu, että vaaditulla aikataululla kunnasta ei ole löydettävissä tilaa, johon kaikki nykyisen kunnantalon toiminto voidaan sijoittaa. Ratkaisu on muodostettavissa hajasijoittamalla toiminnot vuokrattaviin kiinteisiin tiloihin, vuokraamalla siirrettäviä tiloja ja ottamalla käyttöön kunnan omistamat käyttötarkoitukseen soveltuvat tilat.

Nykyisen kunnantalon vuosikustannukset ovat noin 150 000 €. Siirtämällä toiminnot pois nykyisestä kunnantalosta saadaan huomattava säästö, jolla voidaan kattaa korvaavien tilojen aiheuttamat kustannukset.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Kunnanhallitus päättää,että

  1. nykyinen kunnantalo (Asematie 3) tyhjennetään toimistokäytöstä syksyn 2024 aikana;
  2. korvaavista tiloista laaditaan suunnitelma, joka tuodaan tiedoksi kunnanhallitukselle 9.9.2024;
  3. kunnanjohtajalle delegoidaan päätösvalta solmia tarvittavat määräaikaiset vuokrasopimukset ja päättää toimintojen sijoittumisesta.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. 

Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä: 

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • ​kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. 
Oikaisuvaatimus on toimitettava Mäntyharjun kunnan kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluessa siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Mäntyharjun kunnanhallitus.

Postiosoite: PL 76, 52700 Mäntyharju
Käyntiosoite: Asematie 3
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mantyharju.fi
Puhelinnumero: 044 7707 210
Kirjaamon aukioloaika: maanantaista perjantaihin klo 9-12 ja 13-15

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero. Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mäntyharjun kunnan kirjaamosta.