Valmistelija
Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi
Kuvaus
Rakennusvalvonnan taksa 2019 on hyväksytty rakennuslautakunnassa 20.11.2018 § 56 ja se on ollut voimassa 1.1.2019 alkaen.
Rakennuslautakunta on kokouksessaan 30.1.2017 § 4 velvoittanut tarkistamaan taksan vuoden viimeisen kolmannesvuosiraportin yhteydessä. Taksaa on ensisijaisesti tarkasteltu siltä osin, että täyttääkö taksan mukainen maksu asioiden käsittelyyn vaadittavan työmäärän lisäksi taksaan esitetään korotuksia rakennusvalvontaan talousarvion 2021 laadinnan yhteydessä kohdistuneiden paineiden vuoksi (vaatimuksena on 0 -tulos vuodelle 2021). Talousarviotarkastelun vaikutukset kohdistuvat Taksan kohtiin, joiden transaktioiden määrä on suuri koska niillä on suurempi vaikutus MRL 145 §:n toteutumiselle (rakennusvalvonnan kulut katetaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä perittävillä maksuilla).
Rakennusvalvonnan taksan 2021 on laskettu nostavan rakennusvalvonnan tuloja 14.600 €, lopullinen toteuma riippuu täysin lupatyypeistä ja -määristä. Suurimmat tulolisäykset on laskettu tulevan seuraavista:
Jatkoajat |
600 € |
Työnjohtajapäätökset |
1300 € |
Aloituskokoukset |
720 € |
Vähäiset poikkeamiset rakennusluvan yhteydessä |
1350 € |
Sijainti- ja korkeusasemakatselmus |
1800 € |
Poikkeamisluvat (kaava tai rakennusjärjestys) |
1600 € |
Loma-asunnon/ saunan/ vierasmajan rakentaminen tai laajentaminen |
4700 € |
Rakennuslautakunnan katselmus |
600 € |
Naapurin kuuleminen (rakennusvalvonta suorittaa) |
800 € |
Vanhentuneen rakennusluvan loppukatselmus |
700 € |
Lisäyksenä Taksaan 2021 tulee asikirjan maksu ostettaessa sellainen sähköisessä muodossa Lupapsite kaupasta, jonka hinta on 20 €/ piirustus. Aikaisempi hinnoittelu on ollut kiinteistön omistajalta 50 €/ nippu, sekä ulkopuolisilta 80 €/ nippu.
Muutoksena Rakennusvalvontamaksun määräytymisperusteeseen tulee luvan päätöspäivä, aikaisemman hakemuksen tai ilmoitusken saapumispäivän sijaan. Muutos on tarpellinen, koska lupaprosessissa on usein useita hakemuksia, joihin ei ole pyynnöistä huolimatta saatu lupapäätökseen tarvittavia lisätietoja. Tällaisten pitkään prosessi olleiden hakemusten työllistävyys jo muutoin erityisen suuri, joten niiden erikseen laskuttaminen aikaisemalla taksalla lisäisi laskutustyömäärää kohtuuttomasti.
Kuntalain mukaan kunnan hallintossännössä annettu delegointipäätös (22 § Lautakuntien tehtävät ja toimivalta/ Lautakuntien yleinen toimivalta, kohta 2) on kuntalain vastainen, sillä Kuntalain 14 § mukaan valtuuston tulee päättää perittävien maksujen yleisistä perusteista (taksan sisältö). Kuntalain 90 §:n mukaan hallintossäänössä tulee ottaa kantaa, eli voidaan delegoida maksun suuruudesta päättäminen esimerkiksi lautakunnalle (on delegoitu 22 §:n kohdassa Rakennuslautakunta). Aikaisempi rakennusvalvonnan taksamuutos (rakennuslautakunta 20.11.2018 § 56) on virheellisen hallintosäännön vuoksi käsitelty vain rakennuslautakunnassa, vaikka maksuperusteisiin on tullut muutoksia (esimerkiksi lisätty yksityistie- ja pelastuslainsäädännöistä rakennusvalvontaan tulevat uudet tehtävät ja niistä perittävät maksut ja pelastuslain mukaiset poikkeamat). Kaikkien aikaisempien maksuperusteiden sekä Taksaan 2021 tulevien maksuperustemuutosten käsittelemiseksi Kuntalain 14 §:n mukaisesti viedään Rakennusvalvonnan Taksa 2021 kunnanhallituksen ja edelleen kunnan valtuston päätettäväksi.