Valmistelija
Tuomo Penttinen, hallinto- ja talousjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi
Kuvaus
Julkiset työvoimapalvelut siirretään kuntien vastuulle 1.1.2025 alkaen (laki TyVM 26 hyväksytty 1.3.2023). Uudistuksella tavoitellaan työllisyyden lisäämistä tuomalla palvelut osaksi kunnan elinvoimatehtävää.
Mikkelin kaupunginhallitus käynnisti päätöksellään 17.4.2023 § 142 tiedustelun kaikille Etelä-Savon kunnille halukkuudesta osallistua yhteiseen työllisyysalueeseen Mikkelin kanssa, joka toimisi alueen vastuukuntana. Yhteiseen työllisyysalueeseen ovat ilmoittautuneet Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa ja Puumala. Työllisyysalueen valmisteluun ilmoitti haluavansa osallistua myös Pieksämäen kaupunki ilman varsinaista sitoutumista esitettyyn määräaikaan mennessä. Savolinna on ilmoittanut haluavansa oman työllisyysalueen ja hakee siihen poikkeuslupaa. Valtioneuvosto päättää työllisyysalueista helmikuun 2024 loppuun mennessä.
TE2024 E-Savo -hankkeessa on valmisteltu järjestämissopimus ja sen liitteeksi tuleva palvelusuunnitelma, jotka on toimitettava työ- ja elinkeinoministeriöön 31.10.2023 mennessä. Valmistelun yhteydessä on jokaisen osallistuvan kunnan päätöksentekoaikataulu kunnanhallitusten ja kunnanvaltuustojen osalta varmistettu niin, että järjestämissopimus liitteineen saadaan hyväksyttyä ja allekirjoitettua vaaditussa aikataulussa.
Palvelusuunnitelma on alustava suunnitelma työvoimapalveluiden toteuttamisesta työllisyysalueella Mikkeli vastuukuntana. Suunnitelma tarkentuu vuoden 2024 aikana. Työ- ja elinkeinoministeriö julkistaa päätökset eri työllisyysalueista 29.2.2024 mennessä. Savonlinna hakee omaa poikkeusaluetta yhdessä Enonkosken, Rantasalmen ja Sulkavan kanssa. Valmistelun yhteydessä on todettu ylialueellisen yhteistyön tarve.
Järjestämissopimusluonnoksessa osapuolina ovat Mikkelin kaupungin lisäksi Mikkelin seudun kunnat Hirvensalmi, Juva, Kangasniemi, Mäntyharju, Pertunmaa ja Puumala. Sopimusluonnos on kirjoitettu siten, että Pieksämäen ja Savonlinnan kaupungit voivat siihen halutessaan liittyä. Sopimus on kuntalain 8 § 2. momentin mukainen sopimus kuntien yhteistoiminnasta. Sopimuksen mukaan Mikkelin kaupunki toimii kuntalain tarkoittamana isäntäkuntana. Kaupunki perustaa organisaatioonsa toimielimen, jossa on 10 varsinaista ja 10 henkilökohtaista varajäsentä. Toimielimen Mikkelin kaupunki nimeää viisi varsinaista ja viisi varajäsentä sekä puheenjohtajan. Muut sopijakunnat sopivat keskenään muista paikoista.
Lautakunta asettaa asiantuntijoista koostuvan operatiivisen ohjausryhmän, jossa on edustus kaikista sopijakunnista. Sen tarkoitus on osallistaa kaikki työllisyysalueen kunnat työvoimapalvelujen suunnitteluun ja toteutukseen, myös pidemmällä aikavälillä. Ohjausryhmän tehtäviin kuuluvat jatkuva työvoimapalvelujen toteutuksen ja tulosten seuranta sekä raportoinnin tulkitseminen työllisyysalueen johtajan esittelemästä materiaalista. Ohjausryhmä valmistelee lautakunnalle talousarvioesityksen, työmarkkinatilanteiden katsauksen ja toimii työllisyysalueen johtajan tukiryhmänä.
Kaikki Etelä-Savon TE-palveluista ja Etelä-Savon ELY-keskuksesta siirtyvä henkilöstö sekä kunnista viranomaistehtävien suorittamista varten siirtyvä henkilöstö siirtyy isäntäkunnan palvelukseen. Sopijakuntien tulee järjestää siirtyvän henkilöstön yt-prosessi ennen sopimuksen voimaantuloa. Mikkelin kaupungin organisaatioon perustetaan työvoimapalvelujohtajan virka. Työllisyysalueelle laaditaan työllisyysohjelma, joka ohjaa toimintaa, palveluprosesseja ja yhteyttä muuhun elinkeinojen kehittämiseen. Työllisyysohjelma nojaa kuntien strategioihin ja ottaa huomioon kuntien tahtotilan työllisyyden hoidossa. Työllisyysohjelman laatii lautakunta yhdessä kuntien ja asiantuntijoiden kanssa työllisyysalueelle valittavan ohjausryhmän kautta. Työllisyysalue vastaa nimenomaan lakisääteisten työllisyyspalveluiden järjestämisestä. Suuri osa kuntien vapaaehtoisesti järjestämistä työelämäpalveluista jää siis edelleen kuntien järjestettäväksi. Sopimuksen hyväksymisen jälkeen valmistelutyö jatkuu palvelusuunnitelman laatimisella. Kuntien tulee osoittaa tilat työvoimapalvelualueen toiminnalle. Tiloista laaditaan vuokrasopimukset yhtenäisillä ehdoilla. Työllisyysalue ei tule ottamaan käyttöönsä vanhoja TE-toimiston tiloja.
Työllisyysalueen toimintamenojen rahoituksesta sopijakunnat vastaavat maksuosuudella, joka jaetaan 47 % työikäisten määrästä, 47 % työttömien määrästä ja 6 % vieraskielisten määrästä laskettavilla perusteilla. Laskentatapa vastaa suunnilleen kunnille osoitettavan yleiskatteellisen valtionosuuden laskentaperusteita, jolla valtion on tarkoitus korvata tehtävästä aiheutuvat kustannukset.
Laskelmat ovat vielä alustavia, mutta näyttää siltä, että Etelä-Savossa valtionosuudet eivät tule kattamaan kustannuksia täysimääräisesti.
Sopimuksen mukaan kuntien maksuosuudet työttömyysturvan kustannuksiin jäävät edelleen kuntien kuntakohtaisesti maksettaviksi. Mäntyharjun summa on ollut noin 220.000 euroa vuosittain, mutta se noussee laskentaperuisteiden muuttuessa vuoden 2025 alusta.
Työllisyysalueen toiminnalla voidaan arvioida olevan merkittäviä yritysvaikutuksia. Onnistuessaan uudistuksella voidaan turvata työnantaja-asiakkaiden paikalliset palvelut ja yhteys kunnan elinkeinojen kehittämiseen entistä joustavammin. Uudistuksen onnistumiseksi on tärkeää, että kunta toimii aktiivisesti yhteisessä toimielimessä sekä operatiivisessa ohjausryhmässä.
Kunnassa on käyty siirtyvän henkilön kanssa yt-lain mukainen neuvottelu siirtoon liittyvistä asioista.
Päätösehdotus
Esittelijä
Tuomo Penttinen, hallinto- ja talousjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy sopimuksen työllisyyspalveluiden järjestämisestä 1.1.2025 alkaen.