Kuvaus
Tarkastuslautakunnan tehtävä on kuntalain 121 §:n mukaan arvioida, ovatko valtuuston talousarviossa asettamat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet toteutuneet. Lisäksi tarkastuslautakunnan tehtävä on arvioida, onko kunnan toiminta ollut tuloksellista ja tarkoituksenmukaista.
Valtuuston asettamien tavoitteiden toteutumista sekä kunnan koko toimintaa on arvioitu suunnitelmien, saatujen selvitysten, tilinpäätöksen, henkilöstökertomuksen sekä muun aineiston perusteella. Tarkastuslautakunta on arvioinnissaan painottanut kuntalaisten hyvinvoinnin ja kunnan elinvoiman kehittämistä, toiminnan tarkoituksenmukaisuutta ja vaikuttavuutta.
Sivistyspalveluista todetaan, että
1. Sivistyspalveluiden yhtenä toiminnallisena tavoitteena on monipuolisen kulttuurielämän säilyminen vireänä ja entisestään monipuolisempana. Kulttuurituottajan tehtävä on ollut täyttämättä jo jonkin aikaa. Mäntyharjulaisten kulttuurialan toimijoiden viesti on selkeä: kunnan tulee palkata kulttuuriasioita koordinoiva työntekijä tukemaan tapahtumia järjestäviä tahoja. Kunnan tehtävänä on huolehtia myös paikkakunnan rikkaan kulttuuriperinnön säilymisestä. Riskinä on, että nykyisellä tiimipohjaisella työskentelymallilla tähän velvoitetta ei pystytä täyttämään.
2. Sivistyspalveluissa merkittäväksi riskiksi on noussut kelpoisuuden omaavien työntekijöiden saatavuus. Toistaiseksi tätä riskiä on onnistuttu torjumaan, vaikka erityisesti sijaisten palkkaamisessa on ollut haasteita. Perusopetuksen ja tätä myös lukion oppilasennusteet osoittavat oppilasmäärän pienemistä tulevaisuudessa. Tärkeää onkin, että opettajia kannustetaan hankkimaan kaksoispätevyys opetusvelvollisuuden täyttämiseksi.
3. Perusopetuksessa on tarvetta valmistavan opetuksen tehostamiseen. Mäntyharjulaisessa oppilasjoukossa on kunnan kokoon nähden paljon ulkomaalaistaustaisia lapsia ja nuoria. Kunnan tehtävänä on varmistaa heille riittävän tasokas opetus ja huolehtia, että opetushenkilöstöllä on riittävät resurssit toteutukseen. Opetushenkilöstön johtamiseen on myös panostettava.
4. Oppilaiden hyvinvointia tukemaan on saatu palkattua koulunuorisotyöntekijä ja koulukoutsi, jotka tekevät tiivistä yhteistyötä nuorisopalveluiden kanssa. Työntekijät on palkattu hankerahoituksella ja riskinä on toiminnan katkeaminen hankerahoituksen päättyessä.
5. Paikkakunnan oppilaiden hyvinvointiin tulee panostaa. Yhä paheneva liikkumattomuus näkyy oppimistuloksissa ja yleisessä hyvinvoinnissa. Päihteiden käyttöäkin esiintyy jossain määrin. Sivistyspalveluiden ja Eloisan välistä yhteistyötä tulee tehostaa edelleen huolehtimalla oppilaskohtaisten opiskeluhuoltoryhmien riittävästä kokoontumisesta, varhaisesta puuttumisesta ongelmakohtiin ja tiedottamisesta eri ilmiöistä. Riskinä on Eloisan palveluiden keskittyminen ja henkilökohtaisten kontaktien muuttuminen enenevässä määrin etäyhteyksin toteutettavaksi.
6. Lukio on onnistunut säilyttämään paikkansa vakaana Mäntyharjun ainoana toisen asteen oppilaitoksena. Oppilasmäärä on pysynyt hyvällä tasolla taaten lukion toimimisen kaksisarjaisena. Mäntyharjun lukio onkin pärjännyt hyvin lukioiden välisissä vertailuissa.
7. Kansalaisopisto on tasapainottanut talouttaan toimintaympäristön muuttuessa. Pitkien harrastuspohjaisten kurssien rinnalle on kehitetty lyhytkurssitoimintaa ja yksilöopetusta, jotka ovat lisänneet koulutuksen vetovoimaa ja tuloja. Talouden tasapainottaminen näyttäytyy asiakkaille koulutustarjonnan kaventumisena ja opiskelijamaksujen korotuksina. Riskinä on pitkään toimineiden paikkakunnan vetovoimaa lisänneiden esittävien taiteiden ryhmien toiminnan hiipuminen.
8. Varhaiskasvatuksessa on valmistunut tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Suunnitelma on toteutettu yhdessä varhaiskasvatuksen henkilöstön kanssa ja tekemiseen on osallistettu niin lapsia kuin huoltajiakin. Suunnitelma sisältää tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen ja katsomuskasvatukseen liittyviä käsitteitä ja esittelee käytännön menetelmiä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden selvittämiselle. Suunnitelma on laadittu kattavasti ja hyvin. Oleellista on seurata miten tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuvat varhaiskasvatuksessa.
9. Valtuustokauden aikana on ollut esillä kiistat koulukuljetussopimuksista sekä näkemyserot sivistysjohtajan ja sivistyslautakunnan välillä. Toiminnassa tulee noudattaa lakeja, säädöksiä ja kunnan hallintosääntöä. Operatiivisen johdon ja luottamushenkilöorganisaation tulee kyetä yhteistyöhön rooliensa mukaisesti.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jari Hautamäki, kansalaisopiston rehtori-kirjastotoimenjohtaja, jari.hautamaki@mantyharju.fi
Sivistyslautakunta merkitsee arviointikertomuksen 2025 tiedokseen.
Lisäksi sivistyslautakunta toteaa, että
1. Kulttuuripalvelujen tuottaminen ja koordinointi on siirtynyt vuoden 2025 alusta Kansalaisopiston vastuulle. Toiminta on systematisoitunut ja kulttuuripalveluja tuotetaan tavoitteellisesti Kuntaliiton jäsentelyn mukaisesti.
2. Kelpoisuuden omaavien opettajien ja sijaisten saaminen on edelleen haasteellista. Lasten lukumäärä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa on noussut vuosien 2024–2025 aikana väestöennusteesta poiketen.
3. Ulkomaalaistaustaisten oppilaiden määrä jatkaa kasvuaan. S2-opettajaresurssien hankinnassa on kova kilpailu koulutuksen järjestäjien kesken. Erillisen valmistavan luokan tarve on lisääntynyt merkittävästi.
4. Koulunuorisotyöntekijä ja koulukoutsi ovat perusopetuksen uusia resursseja. Resurssien säilyttäminen on haasteellista kunnan taloustilanteen vuoksi. Jatko pyritään turvaamaan hakemalla lisää hankerahoitusta.
5. Oppilaiden hyvinvointiin panostetaan etsimällä uusia resursseja, jotka vahvistavat koulunuorisotyötä ja liikunnallisen elämäntavan omaksumista. Lapset ja nuoret tullaan huomioimaan yhä vahvemmin kunnan hyvinvointisuunnitelmassa 2026–2029.
6. Lukion toiminta jatkuu kaksisarjaisena. Yrittäjyysopintojen aloittaminen lukiossa vahvistaa sen asemaa.
7. Kansalaisopiston toiminta on laajentunut Pertunmaan alueelle. Talouden sopeuttaminen jatkuu. Opisto on sitoutunut pitkäaikaiseen yhteistyöhön seniori- ja kesäteattereiden kanssa. Lisäksi lasten ja nuorten teatterit toimivat osana taiteen perusopetusta.
8. Varhaiskasvatus on erittäin toimivaa. Sen keskeisiä haasteita ovat nopeasti lisääntyvät lapsimäärät sekä monikulttuuriset ryhmät, joissa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon ylläpitäminen realisoituu päivittäin. Pertunmaan varhaiskasvatuksen tilaratkaisuja kiirehditään.
9. Kunta on palkannut koulukuljetuskoordinaattorin, jolla on hallintosäännössä vahvistetut vastuut. Uuden koulukuljetuskilpailutuksen valmistelu vuosille 2026-2031 (3+1+1) on aloitettu.