Tekninen lautakunta, kokous 19.8.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 62 Kouvola-Kuopio rataosan nopeuden noston ja liikennepaikkojen parantamisen YVA -tarveharkinta / Lausunto

MjuDno-2025-455

Valmistelija

  • Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Kuvaus

Etelä-Savon ELY-keskus pyytää lausuntoa YVA-menettelyn soveltamisesta Savonradan Kouvola-Kuopiorataosuuden nopeuden noston ja liikennepaikkojen parantamisen hankkeesta.
Lausunnon antamiselle on saatu jatkoaikaa 29.8.2025 saakka.
​​​​
Mäntyharjun kunnan Hallintosäännön § 25 kohta 9 mukaan lautakunta antaa toimialaansa kuuluvia lausuntoja.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Tekninen lautakunta toteaa lausuntonaan:

Kunnan näkemyksen mukaan hankkeella ei ole sellaisia merkittäviä ympäristövaikutuksia, jotka yksiselitteisesti edellyttäisivät YVA-menettelyn soveltamista. Väyläviraston laatiman YVA-tarveharkintaraportin perusteella hanke ei kuulu YVA-lain liitteen 1 mukaisiin hankkeisiin, eikä sillä arvioida olevan vaikutuksiltaan sellaista laajuutta tai merkittävyyttä, että YVA-menettely olisi välttämätön.

Kuitenkin Mäntyharjun kunta haluaa tuoda esiin, että kunnan alueelle sijoittuu kaksi merkittävää kaarreoikaisua: Mäntyharjun ja Mynttilän alueilla. Erityisesti Mynttilän kaarreoikaisu ulottuu jopa 92 metrin etäisyydelle nykyisestä ratalinjasta ja sijoittuu osin nykyisen rautatiealueen ulkopuolelle. Alueella on runsaasti asuin- ja lomarakennuksia sekä vesistöjä, kuten Kotijärvi ja Pohjoislammit, jotka sijaitsevat lähellä suunniteltua linjausta.

Vaikka YVA-menettelyä ei sovellettaisi Mäntyharjun kunta edellyttää, että ratasuunnitelmavaiheessa kiinnitetään erityistä huomiota seuraaviin seikkoihin:

•       Melu- ja tärinävaikutusten tarkka arviointi ja tarvittavat lieventämistoimet, erityisesti Mynttilän alueella.

•       Pintavesien suojelu, erityisesti Kotijärven ja muiden lähivesistöjen osalta.

•       Vuorovaikutus paikallisten asukkaiden kanssa rakentamisen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Päätös

Tekninen lautakunta toteaa lausuntonaan:

Kunnan näkemyksen mukaan hankkeella ei ole sellaisia merkittäviä ympäristövaikutuksia, jotka yksiselitteisesti edellyttäisivät YVA-menettelyn soveltamista. Väyläviraston laatiman YVA-tarveharkintaraportin perusteella hanke ei kuulu YVA-lain liitteen 1 mukaisiin hankkeisiin, eikä sillä arvioida olevan vaikutuksiltaan sellaista laajuutta tai merkittävyyttä, että YVA-menettely olisi välttämätön.

Kuitenkin Mäntyharjun kunta haluaa tuoda esiin, että kunnan alueelle sijoittuu kaksi merkittävää kaarreoikaisua: Mäntyharjun ja Mynttilän alueilla. Erityisesti Mynttilän kaarreoikaisu ulottuu jopa 92 metrin etäisyydelle nykyisestä ratalinjasta ja sijoittuu osin nykyisen rautatiealueen ulkopuolelle. Alueella on runsaasti asuin- ja lomarakennuksia sekä vesistöjä, kuten Kotijärvi ja Pohjoislammit, jotka sijaitsevat lähellä suunniteltua linjausta.

Vaikka YVA-menettelyä ei sovellettaisi Mäntyharjun kunta edellyttää, että ratasuunnitelmavaiheessa kiinnitetään erityistä huomiota seuraaviin seikkoihin:

•       Melu- ja tärinävaikutusten tarkka arviointi ja tarvittavat lieventämistoimet, erityisesti Mynttilän alueella.

•       Pintavesien suojelu, erityisesti Kotijärven ja muiden lähivesistöjen osalta.

•       Vuorovaikutus paikallisten asukkaiden kanssa rakentamisen suunnittelussa ja toteutuksessa.