Tekninen lautakunta, kokous 21.1.2025

§ 3 Iiskolan ranta-asemakaavan muutos / Kaavaehdotus

MjuDno-2024-472

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Markku Lamponen, maankäyttökoordinaattori, markku.lamponen@mantyharju.fi

Kuvaus

Karttaako Oy on toimittanut Mäntyharjun kuntaan 27.5.2024 päivätyt kaava-asiakirjat koskien Iiskolan ranta-asemakaavan muutosta.
Suunnittelualue muodostuu Mäntyharjun kunnan eteläosassa sijaitsevista tiloista Iiskola 507-415-1-632, Mäntylä 507-415-1-557 ja Sarkaranta 507-415-1-650. Iiskolan tila jakaantuu useaan erilliseen palstaan, mutta kaikki kolme tilaa kuuluvat samaan Iiskolan ranta-asemakaavaan vuodelta 1992 ja ovat yksityisessä omistuksessa.
Alueelta on linnuntietä reilu 20 km matka Mäntyharjun keskustaajamaan. Alueen pinta-ala on noin 60 hehtaaria. Suunnittelualueella on tällä hetkellä useita lomarakennuksia, saunoja ja muita talousrakennuksia. Näiden ulkopuolinen alue on tavanomaista maa- ja metsätalousaluetta.
Kaava jakautuu kolmeen osa-alueeseen. Alue 1 sisältää Iiskolan maatilan ja rannan alueen. Osa-alue 2 sijaitsee hieman pohjoisempana ja sisältää Kiistvuoren alueen sekä sen länsipuolisen rannan. Näistä kahdesta erillään on pohjoisin osa-alue 3, joka sijaitsee Sarkaveden länsirannalla.
Tavoitteena on nykyisen ranta-asemakaavan yksinkertaistaminen sekä päivittäminen nykyaikaisemmaksi ja nykytilannetta vastaavaksi. Kaavamuutoksessa kumotaan osa turhista ja/tai toteutumattomista alueista (mm. RM, RV-1). Aikaisemmin alueelle suunnitellun matkailun (RM) sijaan tontit tullaan osoittamaan tavanomaisiksi RA-alueiksi eli loma-asuntojen korttelialueiksi. Suurin osa alueesta on jo rakennettu ja olemassa olevat rakennuspaikat tulevat pysymään entisellään. Uusia rakennuspaikkoja ei kaavamuutoksen myötä siis synny.
Nykyinen kunnan rakennusjärjestys sallii enintään 200 kerrosneliömetrin rakentamisen lomarakennuspaikoille. Luonnoksessa rakennusoikeudet tulevat olemaan noin 150-200 kerrosneliömetrin välillä (takamaalla 280). Rakennusoikeuden määrään vaikuttavat esimerkiksi tonttien koot, rakennettavuus sekä luonnonolot.
Kaavaratkaisussa suunnittelualueen kokonaistehokkuus jää maltilliseksi (e=0,005) ja esim. omaehtoiseen virkistäytymiseen jää merkittävästi vapaata aluetta maa- ja metsätalousalueelta. Myös vapaan rannan osuus pysyy voimassa olevan kaavan tasolla.
Nykyisistä M-1 merkinnöistä eli maisemallisesti merkittävistä maa- ja metsätalousalueista luovutaan ja ne muutetaan tavallisiksi M-alueiksi. Suuri osa suunnittelualueesta on tavallisessa metsätalouskäytössä jo nykyisellään. Osa nykyisen kaavan maa- ja metsätalousalueista, jotka eivät kuulu selkeästi ranta-alueeseen kumotaan samalla (kumottava ala noin 33 ha).
Seuraavaksi kaavaluonnos tulisi asettaa julkisesti nähtäville ja pyytää siitä tarvittavat lausunnot viranomaisilta. Kaavan muutoksen ja kumoamisen vireilletulosta ja valmisteluvaiheen nähtävilläolosta tulee tiedottaa julkisella kuulutuksella. Alueen maanomistajia ja lähimpiä naapureita voidaan lisäksi tiedottaa kaavan muutoksesta ja kumoamisesta kirjeitse.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Tekninen lautakunta

  1. hyväksyy laaditut kaava-asiakirjat,
  2. asettaa kaavan muutosta ja kumoamista koskevat asiakirjat MRL 62 ja 63 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville,
  3. pyytää lausunnot viranomaisilta ja järjestää osallisille tiedottamisen sekä
  4. perii ranta-asemakaavan käsittelystä kaavoitus- ja paikkatietopalvelujen taksan (1.4.2018) 4 §:n mukaiset kulut 8 §:n mukaisesti.

Päätös

Tekninen lautakunta

  1. hyväksyi laaditut kaava-asiakirjat,
  2. asettaa kaavan muutosta ja kumoamista koskevat asiakirjat MRL 62 ja 63 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville,
  3. pyytää lausunnot viranomaisilta ja järjestää osallisille tiedottamisen sekä
  4. perii ranta-asemakaavan käsittelystä kaavoitus- ja paikkatietopalvelujen taksan (1.4.2018) 4 §:n mukaiset kulut 8 §:n mukaisesti.

Valmistelija

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun tekninen lautakunta on pyytänyt liitteenä olevasta kaavaluonnoksesta  rakennuslautakunnan lausuntoa 3.11.2024 mennessä. Kolmea eri osa-aluetta koskevaa Iiskolan ranta-asemakaavaa ollaan muuttamassa kumoamalla osin kaava-alueita, muuttamalla osin kaava-alueiden määräyksiä sekä rakennusoikeuksia.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Rakennnuslautakunta antaa lausuntonaan:

1.        kaavamääräyksistä poistetaan tai muutetaan 1.1.2025 poistuva termistö (Rakentamislain voimaantulo)

2.        Suositellaan päivittämään rakennusoikeudet 2020 -luvun tarpeiden mukaiselle tasolle, esimerkiksi mukaillen Mäntyharjun kunnan rakennusjärjestystä (hyväksymismenettelyssä), mukaan lukien rantasaunan koko.

3.        On erinomainen ja kannatettava asia, että maanomistaja päivittää koko ranta-asemakaavan verrattuna yksittäisten poikkeamislupien käsittelyyn. Ajantasainen kaava nopeuttaa ja selkeyttää rakentamisen luvitusta sekä mahdollistaa maanomistajien tarpeita.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Markku Lamponen, maankäyttökoordinaattori, markku.lamponen@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun kunnan tekninen lautakunta päätti asettaa kokouksessaan 27.8.2024 § 59 Iiskolan ranta-asemakaavan muutosta koskevat kaavaluonnosasiakirjat MRL 62 ja 63 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville.
Asiakirjat pidettiin nähtävillä 3.10. - 3.11.2024 kunnan verkkosivuilla. Lisäksi kaava-asiakirjat sai pyydettäessä selailtavaksi kunnan teknisellä osastolla.
Kaavaluonnoksen ja valmisteluaineiston ollessa nähtävillä kuntalaisilla, alueiden maanomistajilla, viranomaisilla sekä muilla osallisilla oli mahdollisuus esittää huomautus kaavaluonnoksesta. Lähimpiä kaava-alueen naapureita tiedotettiin kirjeitse nähtävilläolosta ennen nähtävilläolon käynnistymistä. Lisäksi nähtävilläolosta tiedotettiin julkisella kuulutuksella sekä Pitäjänuutisissa että kunnan verkkosivuilla. Kaavaluonnoksesta ei jätetty huomautuksia.
Osallisille viranomaisille (Mäntyharjun rakennuslautakunta, Etelä-Savon ELY-keskus, Etelä-Savon maakuntaliitto sekä Mikkelin seudun ympäristöpalvelut) toimitettiin lausuntopyyntö. Vain kaksi lausuntoa jätettiin, seuraavassa on kaavanlaatijan vastineet lausuntoihin kursivoituna:

Rakennuslautakunta 14.10.2024
1. Kaavamääräyksistä poistetaan tai muutetaan 1.1.2025 poistuva termistö (Rakentamislain voimaantulo).
Vastine: Muutetaan tässä vaiheessa ja tarvittaessa lisää vielä ennen kaavan hyväksymistä ensi vuoden puolella. Rakennusten etäisyydet rantaviivasta otetaan kaavamääräyksiin rakennusjärjestyksen ehdotuksesta.

2. Suositellaan päivittämään rakennusoikeudet 2020 - luvun tarpeiden mukaiselle tasolle, esimerkiksi mukaillen Mäntyharjun kunnan rakennusjärjestystä (hyväksymismenettelyssä), mukaan lukien rantasaunan koko.
Vastine: Kaavaluonnoksessa esitetyt rakennusoikeudet ovat pääosin riittävät, vrt. ELY-keskuksen kriittinen kannanotto aiheesta. Yksittäisen rantasaunan rakennusoikeutta nostetaan 30 -> 36 k-m2.

3. On erinomainen ja kannatettava asia, että maanomistaja päivittää koko ranta-asemakaavan verrattuna yksittäisten poikkeamislupien käsittelyyn. Ajantasainen kaava nopeuttaa ja selkeyttää rakentamisen luvitusta sekä mahdollistaa maanomistajien tarpeita.
Vastine: Merkitään tiedoksi.

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus 1.11.2024
Kaavaselostuksessa todetaan, että rantavyöhykkeeseen kuulumattomilta osilta nykyinen ranta-asemakaava kumotaan ja että rantavyöhykkeeksi lasketaan noin 200 metrin etäisyys rannasta. Kaavakartan perusteella ranta-asemakaavoitettu alue ulottuisi jatkossa paikoin vain n. 100 metrin etäisyyteen rantaviivasta. Ranta-asemakaava tulee rajata siten, että maaston muodot huomioiden koko rantavyöhyke sisältyy ranta-asemakaava-alueeseen jatkossakin. Tällöin on huomioitava erityisesti vesistömaisemaan erottuvat n. 200 metrin etäisyydellä rantaviivasta sijaitsevat mäen päällykset osana rantavyöhykettä.
Vastine: Maaston muotoihin perustuvaa rajausta on jo nimenomaan hyödynnetty kaavaluonnoksessa, mutta rajausta laajennetaan vielä kolmella osa-alueella (Kiistvuori, Mölönvuori ja Sarkaveden osa-alueen eteläosa).

ELY-keskus suhtautuu kriittisesti rakennuspaikkakohtaisten rakennusoikeuksien nostamiseen ilman, että tarkastellaan samalla alkuperäisen ranta-asemakaavan rakennuspaikkojen määrää ja kokonaisrakennusoikeutta. Etenkään yhteiskäyttöiseen matkailukäyttöön osoitettujen korttelialueiden muuttaminen sellaisenaan vastaavaksi määräksi omarantaisia lomarakennuspaikkoja samalla rakennusoikeutta kasvattaen ei ole maanomistajien tasapuolisen kohtelun näkökulmasta perusteltua.
Vastine: Rakennusoikeuksien nostot ovat hyvin maltillisia suhteessa vireillä olevaan rakennusjärjestyksen muutokseen, jossa enimmäisrakennusoikeutta ollaan nostamassa 200 -> 300 kerrosalaneliömetriin lomarakennuspaikoilla. Yleisesti ottaen tärkein seikka rakennusoikeuksien laskemisessa on maanomistajien tasapuolinen kohtelu olosuhteiltaan samankaltaisilla alueilla. Kaavaratkaisu perustuu mitoituslaskelmiin ja maanomistajien tasapuoliseen kohteluun juuri näissä olosuhteissa.

Muodostettavalle uudelle korttelille 6 ollaan kaavaluonnoksessa mahdollistamassa asuinrakennuksen rakentaminen. Tälle uudelle rakennusoikeudelle ei näyttäisi olevan mitoituksellista perustetta ja eikä sitä tule osoittaa kaavassa. Ko. korttelialueelle voidaan sallia ainoastaan voimassa olevan kaavan mukainen rantasaunan rakennusala, ellei erityisiä perusteita mitoitusratkaisun muuttamiselle ole.
Vastine: Korttelin rajausta kavennetaan vielä rannan osalta ja kaavamääräyksissä annetaan asuinrakennukselle vähimmäisetäisyydeksi rantaviivasta 50 metriä. Perusteena AO-rakennuspaikalle on mahdollisuus laajentaa tilan talouskeskusta lähemmäksi rantaa (toinen päärakennus), mikä tukisi myös kyläalueen elinvoimaisuutta.
MRL 73§:n mukaisesti ranta-alueille jää edelleen riittävästi yhtenäistä rakentamatonta ranta-aluetta. Tilanne ei muutu nykytilanteesta, kyseinen ranta on jo rakentamisen piirissä. Rantarakentamista ohjaavan kaavan sisältövaatimuksia koskevassa maankäyttö- ja rakennuslain 73 §:ssä ei ole säädetty kilometrikohtaisesta rakentamisen enimmäismäärästä tai rantaviivan mittaustavasta. Kunnalle jää näin ollen varsin laaja liikkumavara päättää ranta-alueille sijoitettavan rakentamisen määrästä edellyttäen, että mitoitusperusteita soveltaen laadittu kaava täyttää mainitussa lainkohdassa ranta-asemakaavalle asetetut sisältövaatimukset.

Voimassa olevassa ranta-asemakaavassa luonnonmaisemaltaan merkittävät metsäalueet on osoitettu M-1-merkinnällä, joille ei saa kaavamääräyksen mukaan suorittaa avohakkuita. Merkintä voi olla paikoin perusteltua säilyttää kaavassa juuri luonnonmaiseman turvaamiseksi myös jatkossa. Kaavassa maisemallisesti arvokkaiksi alueiksi merkityt alueet ovat rajaukseltaan lähes samoja, kuin alueella olevat kallioiset metsälain §10 kohteet, mikä ei turvaa alueen maisemallisia arvoja riittävällä tavalla. Metsälakikohteiden rajauksessa ei ole otettu huomioon maisemallista näkökulmaa, vaan ne on tarkoitettu luonnon kannalta arvokkaiden pienialaisten kohteiden säilyttämiseen. Kyseiset metsälakikohteet kallioisina alueina antavat hyvän lähtökohdan ma-alueen rajaukselle, mutta rajauksen tulee kattaa Kiistvuoren ja Mölönvuoren välistä Vuohijärven rantaa laajemmin, jotta luonto- ja maisemaselvityksessä (2004, Mikko Siitonen/Ympäristötutkimus Oy Metsätähti) kuvaillut maisemalliset arvot säilyvät. Ma-alueen kaavamääräys ei myöskään nykyisessä muodossaan turvaa maisema-arvojen säilymistä riittävällä tavalla, ja sitä tulee tarkentaa, esimerkiksi muotoon "alueen maisemalliset arvot tulee säilyttää".
Vastine: Laajennetaan kyseisiä alueita ja korjataan määräys lausunnon mukaiseksi.

Maisemaltaan aroille rakennuspaikoille on voimassa olevassa kaavassa osoitettu rakentamista rakennuspaikoilla rajaavia ja luonnonmukaisena säilytettäviä alueen osia. Merkinnät ovat perusteltuja säilyttää edelleen kaavassa, vaikkei niistä ainakaan rakentamisen osalta ole kartan perustella juuri piitattukaan. Maankäyttö- ja rakennuslain ranta-asemakaavoja koskevien sisältövaatimusten mukaisesti maankäytön on sopeuduttava rantamaisemaan. Merkintöjen säilyttäminen kaavassa on perusteltua myös vuoden 2025 alusta voimaan tulevan rakentamislain luvitusta muuttavan vaikutuksen vuoksi.
Vastine: Kyseiset merkinnät ovat olleet tarpeettomia jo alkuperäisessä kaavassa ja jopa haitanneet rakennuspaikkojen tavanomaista käyttöä. Maisemallisesti tärkeimmät kohteet on rajattu rakennusalojen ulkopuolelle. Esitetyt yleiset kaavamääräykset riittävät ohjaamaan rakennuspaikkojen käyttöä.

ELY-keskus pitää hyvänä, että vesilain nojalla alueidenkäytössä huomioitava puro osoitetaan kaavassa edelleen sen turvaavalla merkinnällä. Puron ympärille osoitettavan luo-merkinnän on oltava kuitenkin riittävän laaja, jotta puron ominaispiirteiden säilyminen turvataan riittävästi. Luontokohteen rajauksen leveys tulee säilyttää vähintään voimassaolevan kaavan mukaisena, ellei sen kaventamiselle ole luonnontieteellisiä perusteluja. Yleisesti olisi suositeltavaa jättää puroille ja noroille vähintään 30 metrin levyinen suojavyöhyke, jotta niiden luontoarvot säilyvät. Voi-massa olevassa kaavassa luontokohteen rajaus myös jatkuu pidemmälle ja laa-jemmalle, ja kaavan kumoaminen näiltä osilta heikentää merkittävästi luontokohteen säilymisen mahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Vastine: Laajennetaan kyseistä aluevarausta.

Luontokohteen kaavamääräyksessä ei tule käyttää sanamuotoa "tulee pyrkiä säilyttämään", sillä se ei turvaa kyseisiä kohteita riittävällä tavalla. Purot, norot ja lähteet ovat vesilain (587/2011) suojaamia kohteita, ja niiden ympäristöt voivat olla myös metsälain (1093/1996) §10 kohteita. Lähtökohtana tulisi olla, että kaava mahdollistaa näiden kohteiden säilymisen vähintään lain edellyttämällä tavalla. Kaavamääräys tulee luo-kohteelle olla muodossa "kohteen luonnontilaa ei saa heikentää".
Vastine: Korjataan lausunnon mukaisesti.

Kaavaehdotuksesta saataviin lausuntoihin ja mahdollisiin muistutuksiin laaditaan edelleen vastineet ja palaute otetaan mahdollisuuksien mukaan huomioon ennen kaavan hyväksymistä. Lisäksi vuoden vaihteessa voimaan tulleeseen rakennusjärjestykseen ja lainsäädäntöön (Rakentamislaki) viittaavat kohdat kaava-asiakirjoissa päivitetään kaavan hyväksymisvaiheessa.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Tekninen lautakunta

  1. hyväksyy laaditut asiakirjat,
  2. asettaa ranta-asemakaavaehdotuksen julkisesti nähtäville Alueidenkäyttölain 65 §:n ja Maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti ja
  3. järjestää osallisille tiedottamisen sekä pyytää lausunnot viranomaisilta.