Sivistyslautakunta, kokous 16.3.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 30 Koulukuljetusperiaatteiden uudistus 2022

MjuDno-2022-34

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja, sari.aarniokoski@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun kunnan esi- ja perusopetuksen oppilaista reilu kolmannes käyttää koulumatkaliikkumiseensa oppilaskuljetuksia. Oppilaskuljetukset perustuvat perusopetuslain pykälään 32, jonka mukaan esi- ja perusopetuksen oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen matkan kouluun tai esiopetukseen ollessa yli viisi kilometriä tai matkan ollessa oppilaan ikä ja muut olosuhteet huomioon ottaen liian vaikea, rasittava tai vaarallinen. Maksuttoman kuljetuksen vaihtoehtona on oppilaan kuljettamista tai saattamista varten myönnettävä riittävä avustus. Toissijaisen koulupaikan vastaanottaneiden kohdalla voidaan edellyttää, että huoltaja vastaa kuljetuskustannuksista. 

Mäntyharjun lukion opiskelijoista osa käyttää koulukuljetuksia. Mäntyharjun kunta järjestää kuljetuksen mäntyharjulaisille lukio-opiskelijoille. Mäntyharjun lukiota käyville vieraspaikkakuntalaisille opiskelijoille kunta järjestää kuljetuksen mahdollisuuksien mukaan, kuljetusten reitit ja kustannukset huomioiden. Kunta saa vastaavasti yli 10 kilometrin mittaisista lukiolaisten kuljetuksista koulumatkatukea Kelalta.

Sivistyslautakunta päätti oppilaskuljetuksissa noudatettavista periaatteista 18.2.2020 (§ 11) seuraavaa:

  1. Maksuton oppilaskuljetus myönnetään ilman erillistä hakemusta, kun koulumatka mitattuna kunnan käytössä olevalla karttaohjelmalla on
    • esikoululaiset yli 2km
    • 2.-luokan oppilaat yli 3km
    • 3.-9.-luokan oppilaat yli 5km
    • Mäntyharjulaiset lukiolaiset yli 5km
    • vieraspaikkakuntalaisille lukio-opiskelijoille, joiden koulumatka ylittää 5km, kunta järjestää kuljetuksen mahdollisuuksien mukaan, kuljetusten reitit ja kustannukset huomioiden.
  2. Maksuton koulukuljetus voidaan hakemuksesta myöntää koulumatkan vaarallisuuden perusteella, vaarallisuusarviointi perustuu Koululiitu-ohjelman teiden vaarallisuusluokitukseen. Ilman kevyen liikenteen väylää ja katuvalaistusta olevilta kuljetusreiteiltä voidaan myöntää maksuton koulukuljetus oppilaille, jos kuljetusautossa on tilaa. Tällöin seuraavaa lukuvuotta koskevat hakemukset tulee jättää koulutoimistoon 30.4. mennessä ja päätökset tehdään ottaen huomioon oppilaiden ikäjärjestys lukuvuosittain voimassa oleviksi. Myöhemmin saapuneet hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Lisäksi koulukuljetus voidaan hakemuksesta myöntää matkan vaikeuden tai rasittavuuden perusteella, arviointi perustuu huoltajan toimittamaan terveydenhuollon lausuntoon kuljetustarpeesta.
  3. Kuljetuksiin voi kuulua enintään kohdassa 1 mainittujen kilometrirajojen pituinen kävelymatka kotoa kuljetuspisteeseen.
  4. Kunnan järjestämän perusopetuksen oppilaan kuljetuksen vaihtoehtona huoltajalle voidaan maksaa kuljetuksen järjestämisestä KVTES:n mukainen kilometrikorvaus oman auton käytöstä. Korvaus maksetaan siltä osalta matkaa, kun oppilas on kyydissä. 
  5. Toisessa kunnassa tai muussa kuin omassa lähikoulussa käyvien esi- ja perusopetuksen oppilaiden koulukuljetuksia ei korvata. Mäntyharjun kunnan oppilaskuljetusten kuljetussopimukset mahdollistavat perheille, joissa ei maksuttoman oppilaskuljetuksen oikeutta ole, maksullisen kuljetuksen hankkimisen, mikäli autossa on tilaa.

 

Päätöksen jälkeen on tullut tarve päivittää periaatteita muuttuneista olosuhteista johtuen. Koulukuljetuksiin on myös kehitteillä sovellus, joka on määrä ottaa vaiheittain käyttöön vuoden 2022 aikana.

Maksuttoman koulukuljetusten periaatteisiin ja kehitteillä olevaan sovellukseen liittyen on pidetty kaksi kuntalaistilaisuutta, toinen kuntalaisille ja toinen taksiyrittäjille. Tilaisuuksissa on ollut mahdollista esittää muutosehdotuksia maksuttoman koulukuljetuksen periaatteisiin. Kuntalaispalautteet oheismateriaalissa. Oppilaiden kanssa koulukuljetuksen periaatteita työstetään lähiviikkoina.

Saadun kuntalaispalautteen lisäksi periaatteita määritettäessä tulee huomioida voimassa oleva lainsäädäntö sekä ohjeistus. Kunta voi päättää perusopetuslakia laajempien etuuksien antamisesta. Periaatteiden avulla varmistetaan oppilaiden yhdenvertainen kohtelu koulukuljetuksia koskevissa asioissa.

Opetushallituksen koulukuljetusopas ohjeistaa maksuttomasta koulukuljetuksesta mm. seuraavasti: Koulutuksen järjestäjä tiedottaa huoltajia koulumatkaetuuden käytänteistä. Paikallisesti päätettävän käytännön mukaisesti oppilaan huoltajan on joko haettava koulumatkaetuutta tai ilmoitettava muulla tavoin sen tarpeesta opetuksen järjestäjälle, jotta opetuksen järjestäjä voi tehdä päätöksen oppilaan oikeudesta koulumatkaetuuteen. Päätös on perusteltava, ja siihen on liitettävä muutoksenhakuohjeet. Päätöksestä on oikeus valittaa hallinto-oikeuteen. (Koulukuljetusopas s. 10)

Opetuksen järjestäjä voi tarvittaessa pyytää asiantuntijalausunnon siitä, onko koulumatka oppilaalle liian vaikea, rasittava tai vaarallinen. Asiantuntijalausunnon voi antaa esimerkiksi lääkäri, psykologi, riistanhoitoyhdistyksen edustaja tai poliisiviranomainen. Tieosuuksien vaarallisuuden arvioinnissa käytettävistä menetelmistä päättää opetuksen järjestäjä. Vaaralliseksi luokitellut tieosuudet voidaan vahvistaa esimerkiksi kunnan kuljetusperiaatteissa. (Koulukuljetusopas s. 12)

Mäntyharjussa on käytetty Koululiitu-ohjelmaa koulumatkan vaarallisuuden määrittelyssä.

 

Kuntalaispalautteen sekä maksuttomaan koulukuljetukseen liittyvien lainsäädännön ja ohjeistusten mukaisesti maksuttoman koulukuljetuksen periaatteiksi esitetään seuraavaa

  1. Maksuton koulukuljetus myönnetään, kun päivittäinen yhdensuuntainen koulumatka lyhyintä kulkureittiä pitkin kunnan käytössä olevalla karttaohjelmalla mitattuna on
    • esikoululaiset yli 1 km
    • 1. ja 2.luokan oppilaat yli 2 km
    • 3. ja 4. luokan oppilaat yli 3 km
    • 5. ja 6. luokan oppilaat yli 4 km
    • Yläkoululaiset yli 5 km
    • Mäntyharjulaiset lukiolaiset yli 5km
    • Vieraspaikkakuntalaisille lukio-opiskelijoille, joiden koulumatka ylittää 7 km, kunta järjestää kuljetuksen mahdollisuuksien mukaan, kuljetusten reitit ja kustannukset huomioiden.
  2. Maksuton koulukuljetus voidaan myöntää myös
    • koulumatkan vaarallisuuden perusteella: vaarallisuusarviointiin käytetään Koululiitu-ohjelmaa. Lisäksi, jos oppilaan koulumatkalla ei ole kävelyyn turvallista piennarta tai kevyen liikenteen väylää eikä reitillä ole valaistusta, voidaan oppilaalle myöntää maksuton koulukuljetus.
    • matkan vaikeuden tai rasittavuuden perusteella: Arviointia varten huoltaja hakee lausunnon kuljetustarpeesta kunnan monialaiselta Nuutti-työryhmältä.
  3. Kuljetuksiin voi kuulua enintään kohdassa 1 mainittujen kilometrirajojen pituinen kävelymatka kotoa kuljetuspisteeseen. Kävelymatkan arvioinnissa huomioidaan matkan pituuden lisäksi kohdassa 2 mainitut vaarallisuus, vaikeus tai rasittavuus. Perusopetuslain mukaan oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia.
  4. Kunnan järjestämän perusopetuksen oppilaan kuljetuksen vaihtoehtona huoltajalle voidaan maksaa kuljetuksen järjestämisestä KVTES:n mukainen kilometrikorvaus oman auton käytöstä. Korvaus maksetaan siltä osalta matkaa, kun oppilas on kyydissä. 
  5. Toisessa kunnassa tai muussa kuin omassa lähikoulussa käyvien esi- ja perusopetuksen oppilaiden koulukuljetuksia ei korvata.

 

Maksutonta koulukuljetusta haetaan ja ne myönnetään kilometrirajojen mukaisesti esiopetukseen, vuosiluokille 1-2, 3-4, 5-6 sekä yläkouluun ja lukioon. Hakemuksessa kerrotaan myös tarpeesta oppilaan koulukyydin aloituspaikasta ja perustelut tarpeeseen. Koulumatkan pituuden ylittäessä 5 km voidaan maksuton koulukuljetus myöntää koko perusopetuksen ajaksi siten, että mahdollisissa koulumatkan muutoksissa etuutta on kuitenkin haettava uudelleen.

Päätösehdotus

Esittelijä

Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja, sari.aarniokoski@mantyharju.fi

Sivistyslautakunta käy keskustelua maksuttoman koulukyydin periaatteista esityksen pohjalta.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja, sari.aarniokoski@mantyharju.fi

Kuvaus

Maksuttomaan koulukuljetusetuuteen vaikuttavia tekijöitä: 

  • oppilaan ikä 
  • koulumatkan pituus 
  • omatoimisesti kuljettava osuus 
  • kuljetuksen aiheuttama odotusaika koululla ennen koulupäivän alkua tai sen päätyttyä 
  • koulumatkan kokonaisaika 

Näitä tekijöitä tarkastellaan aina kokonaisuutena. 

 

Omatoimisesti kuljettava matka 

Koulumatka voi alakoululaisella kestää päivässä korkeintaan 2,5 tuntia ja yläkoululaisella kolme tuntia. Matka-aika sisältää omatoimisesti kuljettavan matkan, kuljetuksen sekä mahdollisen kuljetuksen aiheuttaman odotuksen koulussa ennen koulupäivän alkamista ja sen jälkeen. 

Omatoimisesti kuljettavan matkan osuus tukee oppilaiden päivittäistä liikkumista ja liikkuvan koulupäivän sekä liikkuvaan elämäntapaan kasvattavaa periaatetta. Maksuttomaan koulukuljetukseen oikeuttava koulumatka sisältää siten pääsääntöisesti myös omatoimista kulkemista isomman tien varteen, lähimmälle bussipysäkille tai koulukuljetusreitin muulle pysähdyspaikalle turvalliseksi katsottavaan paikkaan ennalta ilmoitettuun aikaan. 

 

Maksuttomaan koulukuljetusetuuteen liittyvän omatoimisesti kuljettavan yhdensuuntaisen matkan pituus voi olla: 

  • esiopetuksen oppilaat 1 km 
  • 1. ja 2. luokan oppilaat 2 km 
  • 3. ja 4. luokan oppilaat 3 km 
  • 5. ja 6. luokan oppilaat 4 km 
  • 7.–9. luokan oppilaat 5 km 

Omatoimisesti kuljettavan matkan pituuteen vaikuttaa myös kuljettavan reitin vaarallisuus, rasittavuus ja vaikeus.  

 

Oppilaan kävelyyn tarvitseman keskimääräisen ajan arvioinnissa käytetään Kuntaliiton ohjeistusta: 

Oppilaan ikä 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

Kävelyyn käytetty aika/km 

15 min 

14 min 

13 min 

12,5 min 

12 min 

11,8 min 

11,6 min 

11,4 min 

11,2 min 

11 min 

10,8 min 

(Kuntaliitto: Henkilökuljetusopas) 

 

Oppilaslukumäärät ja koulumatkanpituudet lukuvuonna 2022-2023 

Voimassa olevan maksuttoman koulukuljetusetuuden periaatteiden mukaisesti lukuvuonna 2022–2023 etuuteen ovat oikeutettuja yhteensä 158 perusopetuksen oppilasta. 

Ikäluokka / Koulumatkan pituus 

Esiop. 

1 lk 

2 lk 

3 lk 

4 lk 

5 lk 

6 lk 

7–9 lk 

Yhteensä 

Osuus koko oppilasmäärästä 

-1 km 

11 

12 

11 

16 

11 

13 

17 

49 

140 

30 % 

-1,5 km 

10 

28 

73 

16 % 

-2 km 

18 

47 

10 % 

-2,5 km 

2 % 

-3 km  

25 

5 % 

-3,5 km 

1 % 

-4 km 

1 % 

-4,5 km 

2 % 

-5 km 

2 % 

yli 5 km 

11 

18 

18 

17 

11 

17 

14 

39 

145 

31 % 

oppilaita yhteensä 

32 

46 

44 

57 

39 

43 

54 

151 

466 

 

Tummalla kirjoitetut ovat voimassa olevien periaatteiden mukaisesti maksuttoman koulukuljetuksen piirissä 

 

Vaikutukset maksuttomaan koulukuljetukseen oikeutettujen oppilaiden määrissä kilometrirajoja muutettaessa: 

Kilometriraja /  

oppilasmäärä ikäluokittain: nykyisin + muutos = yht. 

yli 1 km 

yli 2 km 

yli 3 km 

yli 4 km 

yli 5 km 

Esiopetus 

15 + 6 = 21 

15 

14 

12 

11 

1 lk 

21 + 13 = 34 

21 + 2 =23 

21 

19 

18 

2 lk 

23 + 10 = 33 

23 + 2 =25 

23 

23 

18 

3 lk 

17 + 9 = 26 

17 + 5 = 22 

17 + 3 = 20 

17 

4 lk 

14 + 4 = 18 

11 + 4 = 15 

11 + 4 = 15 

11 

5 lk 

17 + 1 = 18 

17 + 0 = 17 

17 

6 lk 

14 + 2 = 16 

14 + 2 = 16 

14 

7–9 lk 

39 + 1 = 40 

39 

Tummalla kirjoitetut ovat voimassa olevien periaatteiden mukaisesti maksuttoman koulukuljetuksen piirissä 

 

Sivistyslautakunnassa 20.1.2022 käydyn keskustelun pohjalta maksuttoman koulukuljetuksen kilometrirajojen muutoksia ja niiden vaikutuksia kokonaiskustannuksiin tarkastellaan vuoden 2021 toteumaan verrattuna (632 027,35 euroa) ja oppilasmääriä nykyisiin koulukuljetuksessa olevien oppilaiden määrään verrattuna neljän eri vaihtoehdon osalta: 

 

Vaihtoehto 1: 

  • Esiopetuksen oppilaat yli 1 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 6 oppilasta 
  • 1. ja 2.luokan oppilaat yli 2 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 4  
  • 3. ja 4. luokan oppilaat yli 3 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 9  
  • 5. ja 6. luokan oppilaat yli 4 km 
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2  
  • 7.–9. vuosiluokan oppilaiden kilometriraja säilyy entisellään (5 km). 

Arvio kokonaisvaikutuksesta: muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 21 oppilasta, kustannusvaikutus + 13,3 % (+ 84 003,64 euroa). 

 

Vaihtoehto 2: 

  • Esiopetuksen ja 1. luokan oppilaat yli 1 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 9 oppilasta  
  • 2.luokan oppilaat yli 2 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2 oppilasta  
  • 3. ja 4. luokan oppilaat yli 3 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 9 oppilasta  
  • 5. ja 6. luokan oppilaat yli 4 km 
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2 oppilasta  
  • 7.–9. vuosiluokan oppilaiden kilometriraja säilyy entisellään (5 km). 

 

Arvio kokonaisvaikutuksesta: muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 32 oppilasta, kustannusvaikutus + 20,2 % (+ 128 005,58 euroa). 

 

Vaihtoehto 3: 

  • Esiopetuksen, 1. ja 2. luokan oppilaat yli 2 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 4 oppilasta  
  • 3. ja 4. luokan oppilaat yli 3 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 9 oppilasta  
  • 5. ja 6. luokan oppilaat yli 4 km 
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2 oppilasta  
  • 7.–9. vuosiluokan oppilaiden kilometriraja säilyy entisellään (5 km). 

 

Arvio kokonaisvaikutuksesta: muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 15 oppilasta, kustannusvaikutus + 9,5 % (+ 60 002,60 euroa). 

 

Vaihtoehto 4 

  • Esiopetuksen ja 1. luokan oppilaat yli 2 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2 oppilasta 
  • 2. ja 3. luokan oppilaat yli 3 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 5 oppilasta  
  • 4. ja 5. luokan oppilaat yli 4 km 
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 4 oppilasta  
  • 6. ja 7.–9. vuosiluokan oppilaiden kilometriraja säilyy entisellään (5 km). 

 

Arvio kokonaisvaikutuksesta: muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 11 oppilasta nykytilaan, kustannusvaikutus + 7 % (+ 44 001,91 euroa). 

 

Koulukuljetuskustannusten kasvu aiheuttaisi kustannusten supistamisen tarpeen sivistyspalveluihin jo vuodelle 2022, jolloin koulukuljetuksia järjestettäisiin uudistettujen kilometrirajojen mukaisesti syyslukukauden ajan (5 kk). 

Uudet maksuttoman koulukuljetusetuuden periaatteet tulevat voimaan 1.8.2022 kuitenkin siten, että niitä noudatetaan lukuvuodelle 2022-2023 tehtävissä koulukuljetuspäätöksissä. 

Periaatteiden uudistamiseen liittyvät kustannusvaikutukset ovat vuodelle 2022 arviolta 18 334 euroa ja 44 000 euroa vuodelle 2023. 

Päätösehdotus

Esittelijä

Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja, sari.aarniokoski@mantyharju.fi

Sivistyslautakunta päättää maksuttoman koulukuljetuksen periaatteet seuraavasti (vaihtoehto 4): 

1. Maksuton koulukuljetus myönnetään, kun koulumatka lyhyintä kulkureittiä pitkin kunnan käytössä olevalla karttaohjelmalla mitattuna on:  

  • Esikoululaiset ja 1. luokan oppilaat yli 2 km  
  • 2. ja 3. luokan oppilaat yli 3 km  
  • 4. ja 5. luokan oppilaat yli 4 km 
  • 6. ja 7.–9. luokan oppilaat yli 5 km 
  • Mäntyharjulaiset lukiolaiset yli 5 km  

Vieraspaikkakuntalaisille lukio-opiskelijoille, joiden koulumatka ylittää 7 km, kunta järjestää kuljetuksen mahdollisuuksien mukaan, kuljetusten reitit ja kustannukset huomioiden.  

2. Maksuton koulukuljetus voidaan myöntää myös 

  • koulumatkan vaarallisuuden perusteella: vaarallisuusarviointiin käytetään Koululiitu-ohjelmaa. Lisäksi, jos oppilaan koulumatkalla ei ole kävelyyn turvallista piennarta tai kevyen liikenteen väylää eikä reitillä ole valaistusta, voidaan oppilaalle myöntää maksuton koulukuljetus.  
  • matkan vaikeuden tai rasittavuuden perusteella: Arviointia varten huoltaja pyytää lausunnon kuljetustarpeesta kunnan monialaiselta Nuutti-työryhmältä.  

3. Kuljetuksiin voi kuulua omatoimisesti kuljettava matka kotoa kuljetuspisteeseen.

Omatoimisesti kuljettavan matkan pituuden arvioinnissa huomioidaan matkan pituuden lisäksi kohdassa 2 mainitut vaarallisuus, vaikeus tai rasittavuus. 

Perusopetuslain mukaan oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. 

Maksuttomaan koulukuljetusetuuteen liittyvä omatoimisesti kuljettavan matkan pituus voi olla: 

  • esiopetuksen oppilaat 1 km 
  • 1. ja 2. luokan oppilaat 2 km 
  • 3. ja 4. luokan oppilaat 3 km 
  • 5. ja 6. luokan oppilaat 4 km 
  • 7.–9. luokan oppilaat 5 km 

4. Kunnan järjestämän perusopetuksen oppilaan kuljetuksen vaihtoehtona huoltajalle voidaan maksaa kuljetuksen järjestämisestä KVTES:n mukainen kilometrikorvaus oman auton käytöstä. Korvaus maksetaan siltä osalta matkaa, kun oppilas on kyydissä.   

5. Toisessa kunnassa tai muussa kuin omassa lähikoulussa käyvien esi- ja perusopetuksen oppilaiden koulukuljetuksia ei korvata. 

Maksutonta koulukuljetusta haetaan ja ne myönnetään kilometrirajojen mukaisesti esiopetukseen, vuosiluokille 1–2, 3-4, 5-6 sekä yläkouluun ja lukioon. Hakemuksessa kerrotaan myös tarpeesta oppilaan koulukyydin aloituspaikasta ja perustelut tarpeeseen. Koulumatkan pituuden ylittäessä 5 km voidaan maksuton koulukuljetus myöntää koko perusopetuksen ajaksi siten, että mahdollisissa koulumatkan muutoksissa etuutta on kuitenkin haettava uudelleen.  

Uudet maksuttoman koulukuljetusetuuden periaatteet tulevat voimaan 1.8.2022 kuitenkin siten, että niitä noudatetaan lukuvuodelle 2022-2023 tehtävissä koulukuljetuspäätöksissä. 

Periaatteiden uudistamiseen liittyvät kustannusvaikutukset ovat vuodelle 2022 arviolta 18 334 euroa ja 44 000 euroa vuodelle 2023. 

Päätös

Sivistyslautakunta päätti yksimielisesti asian pöydälle jättämisestä ja siirtämisestä seuraavaan kokoukseen.

Valmistelija

  • Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja, sari.aarniokoski@mantyharju.fi

Kuvaus

Maksuttomaan koulukuljetusetuuteen vaikuttavia tekijöitä: 

  • oppilaan ikä 
  • koulumatkan pituus 
  • omatoimisesti kuljettava osuus 
  • kuljetuksen aiheuttama odotusaika koululla ennen koulupäivän alkua tai sen päätyttyä 
  • koulumatkan kokonaisaika 

Näitä tekijöitä tarkastellaan aina kokonaisuutena. 

 

Omatoimisesti kuljettava matka 

Koulumatka voi alakoululaisella kestää päivässä korkeintaan 2,5 tuntia ja yläkoululaisella kolme tuntia. Matka-aika sisältää omatoimisesti kuljettavan matkan, kuljetuksen sekä mahdollisen kuljetuksen aiheuttaman odotuksen koulussa ennen koulupäivän alkamista ja sen jälkeen. 

Omatoimisesti kuljettavan matkan osuus tukee oppilaiden päivittäistä liikkumista ja liikkuvan koulupäivän sekä liikkuvaan elämäntapaan kasvattavaa periaatetta. Maksuttomaan koulukuljetukseen oikeuttava koulumatka sisältää siten pääsääntöisesti myös omatoimista kulkemista isomman tien varteen, lähimmälle bussipysäkille tai koulukuljetusreitin muulle pysähdyspaikalle turvalliseksi katsottavaan paikkaan ennalta ilmoitettuun aikaan. 

 

Maksuttomaan koulukuljetusetuuteen liittyvän omatoimisesti kuljettavan yhdensuuntaisen matkan pituus voi olla: 

  • esiopetuksen oppilaat 1 km 
  • 1. ja 2. luokan oppilaat 2 km 
  • 3. ja 4. luokan oppilaat 3 km 
  • 5. ja 6. luokan oppilaat 4 km 
  • 7.–9. luokan oppilaat 5 km 

Omatoimisesti kuljettavan matkan pituuteen vaikuttaa myös kuljettavan reitin vaarallisuus, rasittavuus ja vaikeus.  

 

Oppilaan kävelyyn tarvitseman keskimääräisen ajan arvioinnissa käytetään Kuntaliiton ohjeistusta: 

Oppilaan ikä 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

Kävelyyn käytetty aika/km 

15 min 

14 min 

13 min 

12,5 min 

12 min 

11,8 min 

11,6 min 

11,4 min 

11,2 min 

11 min 

10,8 min 

(Kuntaliitto: Henkilökuljetusopas) 

 

Oppilaslukumäärät ja koulumatkanpituudet lukuvuonna 2022-2023 

Voimassa olevan maksuttoman koulukuljetusetuuden periaatteiden mukaisesti lukuvuonna 2022–2023 etuuteen ovat oikeutettuja yhteensä 158 perusopetuksen oppilasta. 

Ikäluokka / Koulumatkan pituus 

Esiop. 

1 lk 

2 lk 

3 lk 

4 lk 

5 lk 

6 lk 

7–9 lk 

Yhteensä 

Osuus koko oppilasmäärästä 

-1 km 

11 

12 

11 

16 

11 

13 

17 

49 

140 

30 % 

-1,5 km 

10 

28 

73 

16 % 

-2 km 

18 

47 

10 % 

-2,5 km 

2 % 

-3 km  

25 

5 % 

-3,5 km 

1 % 

-4 km 

1 % 

-4,5 km 

2 % 

-5 km 

2 % 

yli 5 km 

11 

18 

18 

17 

11 

17 

14 

39 

145 

31 % 

oppilaita yhteensä 

32 

46 

44 

57 

39 

43 

54 

151 

466 

 

Tummalla kirjoitetut ovat voimassa olevien periaatteiden mukaisesti maksuttoman koulukuljetuksen piirissä 

 

Vaikutukset maksuttomaan koulukuljetukseen oikeutettujen oppilaiden määrissä kilometrirajoja muutettaessa: 

Kilometriraja /  

oppilasmäärä ikäluokittain: nykyisin + muutos = yht. 

yli 1 km 

yli 2 km 

yli 3 km 

yli 4 km 

yli 5 km 

Esiopetus 

15 + 6 = 21 

15 

14 

12 

11 

1 lk 

21 + 13 = 34 

21 + 2 =23 

21 

19 

18 

2 lk 

23 + 10 = 33 

23 + 2 =25 

23 

23 

18 

3 lk 

17 + 9 = 26 

17 + 5 = 22 

17 + 3 = 20 

17 

4 lk 

14 + 4 = 18 

11 + 4 = 15 

11 + 4 = 15 

11 

5 lk 

17 + 1 = 18 

17 + 0 = 17 

17 

6 lk 

14 + 2 = 16 

14 + 2 = 16 

14 

7–9 lk 

39 + 1 = 40 

39 

Tummalla kirjoitetut ovat voimassa olevien periaatteiden mukaisesti maksuttoman koulukuljetuksen piirissä 

 

Sivistyslautakunnassa 20.1.2022 käydyn keskustelun pohjalta maksuttoman koulukuljetuksen kilometrirajojen muutoksia ja niiden vaikutuksia kokonaiskustannuksiin tarkastellaan vuoden 2021 toteumaan verrattuna (632 027,35 euroa) ja oppilasmääriä nykyisiin koulukuljetuksessa olevien oppilaiden määrään verrattuna neljän eri vaihtoehdon osalta: 

 

Vaihtoehto 1: 

  • Esiopetuksen oppilaat yli 1 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 6 oppilasta 
  • 1. ja 2.luokan oppilaat yli 2 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 4  
  • 3. ja 4. luokan oppilaat yli 3 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 9  
  • 5. ja 6. luokan oppilaat yli 4 km 
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2  
  • 7.–9. vuosiluokan oppilaiden kilometriraja säilyy entisellään (5 km). 

Arvio kokonaisvaikutuksesta: muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 21 oppilasta, kustannusvaikutus + 13,3 % (+ 84 003,64 euroa). 

 

Vaihtoehto 2: 

  • Esiopetuksen ja 1. luokan oppilaat yli 1 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 9 oppilasta  
  • 2.luokan oppilaat yli 2 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2 oppilasta  
  • 3. ja 4. luokan oppilaat yli 3 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 9 oppilasta  
  • 5. ja 6. luokan oppilaat yli 4 km 
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2 oppilasta  
  • 7.–9. vuosiluokan oppilaiden kilometriraja säilyy entisellään (5 km). 

 

Arvio kokonaisvaikutuksesta: muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 32 oppilasta, kustannusvaikutus + 20,2 % (+ 128 005,58 euroa). 

 

Vaihtoehto 3: 

  • Esiopetuksen, 1. ja 2. luokan oppilaat yli 2 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 4 oppilasta  
  • 3. ja 4. luokan oppilaat yli 3 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 9 oppilasta  
  • 5. ja 6. luokan oppilaat yli 4 km 
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2 oppilasta  
  • 7.–9. vuosiluokan oppilaiden kilometriraja säilyy entisellään (5 km). 

 

Arvio kokonaisvaikutuksesta: muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 15 oppilasta, kustannusvaikutus + 9,5 % (+ 60 002,60 euroa). 

 

Vaihtoehto 4 

  • Esiopetuksen ja 1. luokan oppilaat yli 2 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 2 oppilasta 
  • 2. ja 3. luokan oppilaat yli 3 km  
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 5 oppilasta  
  • 4. ja 5. luokan oppilaat yli 4 km 
  • muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 4 oppilasta  
  • 6. ja 7.–9. vuosiluokan oppilaiden kilometriraja säilyy entisellään (5 km). 

 

Arvio kokonaisvaikutuksesta: muutos kuljetusoppilaiden määrässä + 11 oppilasta nykytilaan, kustannusvaikutus + 7 % (+ 44 001,91 euroa). 

 

Koulukuljetuskustannusten kasvu aiheuttaisi kustannusten supistamisen tarpeen sivistyspalveluihin jo vuodelle 2022, jolloin koulukuljetuksia järjestettäisiin uudistettujen kilometrirajojen mukaisesti syyslukukauden ajan (5 kk). 

Uudet maksuttoman koulukuljetusetuuden periaatteet tulevat voimaan 1.8.2022 kuitenkin siten, että niitä noudatetaan lukuvuodelle 2022-2023 tehtävissä koulukuljetuspäätöksissä. 

Periaatteiden uudistamiseen liittyvät kustannusvaikutukset ovat vuodelle 2022 arviolta 18 334 euroa ja 44 000 euroa vuodelle 2023. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja, sari.aarniokoski@mantyharju.fi

Sivistyslautakunta päättää maksuttoman koulukuljetuksen periaatteet seuraavasti (vaihtoehto 4): 

1. Maksuton koulukuljetus myönnetään, kun koulumatka lyhyintä kulkureittiä pitkin kunnan käytössä olevalla karttaohjelmalla mitattuna on:  

  • Esikoululaiset ja 1. luokan oppilaat yli 2 km  
  • 2. ja 3. luokan oppilaat yli 3 km  
  • 4. ja 5. luokan oppilaat yli 4 km 
  • 6. ja 7.–9. luokan oppilaat yli 5 km 
  • Mäntyharjulaiset lukiolaiset yli 5 km  

Vieraspaikkakuntalaisille lukio-opiskelijoille, joiden koulumatka ylittää 7 km, kunta järjestää kuljetuksen mahdollisuuksien mukaan, kuljetusten reitit ja kustannukset huomioiden.  

2. Maksuton koulukuljetus voidaan myöntää myös 

  • koulumatkan vaarallisuuden perusteella: vaarallisuusarviointiin käytetään Koululiitu-ohjelmaa. Lisäksi, jos oppilaan koulumatkalla ei ole kävelyyn turvallista piennarta tai kevyen liikenteen väylää eikä reitillä ole valaistusta, voidaan oppilaalle myöntää maksuton koulukuljetus.  
  • matkan vaikeuden tai rasittavuuden perusteella: Arviointia varten huoltaja pyytää lausunnon kuljetustarpeesta kunnan monialaiselta Nuutti-työryhmältä.  

3. Kuljetuksiin voi kuulua omatoimisesti kuljettava matka kotoa kuljetuspisteeseen.

Omatoimisesti kuljettavan matkan pituuden arvioinnissa huomioidaan matkan pituuden lisäksi kohdassa 2 mainitut vaarallisuus, vaikeus tai rasittavuus. 

Perusopetuslain mukaan oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. 

Maksuttomaan koulukuljetusetuuteen liittyvä omatoimisesti kuljettavan matkan pituus voi olla: 

  • esiopetuksen oppilaat 1 km 
  • 1. ja 2. luokan oppilaat 2 km 
  • 3. ja 4. luokan oppilaat 3 km 
  • 5. ja 6. luokan oppilaat 4 km 
  • 7.–9. luokan oppilaat 5 km 

4. Kunnan järjestämän perusopetuksen oppilaan kuljetuksen vaihtoehtona huoltajalle voidaan maksaa kuljetuksen järjestämisestä KVTES:n mukainen kilometrikorvaus oman auton käytöstä. Korvaus maksetaan siltä osalta matkaa, kun oppilas on kyydissä.   

5. Toisessa kunnassa tai muussa kuin omassa lähikoulussa käyvien esi- ja perusopetuksen oppilaiden koulukuljetuksia ei korvata. 

Maksutonta koulukuljetusta haetaan ja ne myönnetään kilometrirajojen mukaisesti esiopetukseen, vuosiluokille 1–2, 3-4, 5-6 sekä yläkouluun ja lukioon. Hakemuksessa kerrotaan myös tarpeesta oppilaan koulukyydin aloituspaikasta ja perustelut tarpeeseen. Koulumatkan pituuden ylittäessä 5 km voidaan maksuton koulukuljetus myöntää koko perusopetuksen ajaksi siten, että mahdollisissa koulumatkan muutoksissa etuutta on kuitenkin haettava uudelleen.  

Uudet maksuttoman koulukuljetusetuuden periaatteet tulevat voimaan 1.8.2022 kuitenkin siten, että niitä noudatetaan lukuvuodelle 2022-2023 tehtävissä koulukuljetuspäätöksissä. 

Periaatteiden uudistamiseen liittyvät kustannusvaikutukset ovat vuodelle 2022 arviolta 18 334 euroa ja 44 000 euroa vuodelle 2023. 

Päätös

Sivistyslautakunta päättää palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi (lasketaan kokouksessa tehdyn vastaehdotuksen kustannusvaikutus).

Kokouskäsittely

Keskustelun aikana Jenny Reponen ehdotti sivistyslautakunnan päätökseksi seuraavaa:

1. Maksuton koulukuljetus myönnetään ilman erillistä hakemusta, kun koulumatka lyhyintä kulkureittiä pitkin kunnan käytössä olevalla karttaohjelmalla mitattuna on:  

  • Esiopetuksen oppilaat yli 1 km
  • 1. ja 2. luokan oppilaat yli 2 km
  • 3.- 9. luokan oppilaat yli 5 km
  • Mäntyharjulaiset lukiolaiset yli 5km

 

Vieraspaikkakuntalaisille lukio-opiskelijoille, joiden koulumatka ylittää 5 km, kunta järjestää kuljetuksen mahdollisuuksien mukaan, kuljetusten reitit ja kustannukset huomioiden.  

2. Maksuton koulukuljetus voidaan myöntää myös 

  • koulumatkan vaarallisuuden ja olosuhteiden perusteella: vaarallisuusarviointiin käytetään Koululiitu-ohjelmaa. Lisäksi, jos oppilaan koulumatkalla ei ole kävelyyn kevyen liikenteen väylää eikä reitillä ole valaistusta, voidaan oppilaalle myöntää maksuton koulukuljetus. Olosuhteilla tarkoitetaan vuoden eri aikojen vaihteluita.
  • matkan vaikeuden tai rasittavuuden perusteella: Arviointia varten huoltaja pyytää lausunnon kuljetustarpeesta kunnan monialaiselta Nuutti-työryhmältä.  

 

3. Kuljetuksiin voi kuulua omatoimisesti kuljettava matka kotoa kuljetuspisteeseen.

Omatoimisesti kuljettavan matkan pituuden arvioinnissa huomioidaan matkan pituuden lisäksi kohdassa 2 mainitut vaarallisuus, vaikeus tai rasittavuus. 

Perusopetuslain mukaan oppilaan päivittäinen koulumatka odotuksineen saa kestää enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, saa koulumatka kestää enintään kolme tuntia. 

Maksuttomaan koulukuljetusetuuteen liittyvä omatoimisesti kuljettavan matkan pituus voi olla: 

  • esiopetuksen oppilaat 0-0,5 km 
  • 1. ja 2. luokan oppilaat 0,5-1km
  • 3.-9. luokan oppilaat 3 km 
  • Lukiolaiset 4km

 

4. Kunnan järjestämän perusopetuksen oppilaan kuljetuksen vaihtoehtona huoltajalle voidaan maksaa kuljetuksen järjestämisestä KVTES:n mukainen kilometrikorvaus oman auton käytöstä. Korvaus maksetaan siltä osalta matkaa, kun oppilas on kyydissä.   

 

5. Toisessa kunnassa tai muussa kuin omassa lähikoulussa käyvien esi- ja perusopetuksen oppilaiden koulukuljetuksia ei korvata. Mäntyharjun kunnan oppilaskuljetusten kuljetussopimukset mahdollistavat perheille,​ joissa ei maksuttoman oppilaskuljetuksen oikeutta ole,​ maksullisen kuljetuksen hankkimisen,​ mikäli autossa on tilaa.

Uudet maksuttoman koulukuljetusetuuden periaatteet tulevat voimaan 1.8.2022 kuitenkin siten, että niitä noudatetaan lukuvuodelle 2022-2023 tehtävissä koulukuljetuspäätöksissä. 

 

Ehdotusta ei kannatettu.

Keskustelun jatkuessa Markku Huovinen esitti, että asia palautetaan valmisteltavaksi, jotta Jenny Reposen vastaehdotuksen kustannusvaikutukset saadaan laskettua. Ehdotusta kannattivat useat jäsenet. Puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko Markku Huovisen esitys hyväksyä yksimielisesti. Lautakunta oli asiasta yksimielinen ja puheenjohtaja totesi Markku Huovisen esityksen tulleen lautakunnan päätökseksi.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

 

Oikaisuvaatimus / kunnallisvalitus

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)