Kuvaus
Laki kotoutumisen edistämisestä (681/2023) astui voimaan 1.1.2025, josta alkaen kunnilla on kokonaisvastuu kotoutumisen edistämisestä. Kunta vastaa sekä työttöminä työnhakijoina että työvoiman ulkopuolella olevien kotoutumisen edistämisestä, joista työnhakijoina olevien kotoutujien palvelut järjestetään työllisyysalueella.
Työvoiman ulkopuolella olevien palvelujen järjestämisestä vastaa kunta, joka voi päättää mihin palvelut voi hallinnollisesti sijoittua ja miten ne organisoidaan.
Työvoiman ulkopuolella oleville kotoutuja-asiakkaille suunnattuja palveluita voidaan toteuttaa myös kuntien välisenä yhteistyönä. Kotoutumista edistävän lain uudistaminen (jatkossa KOTO24) liittyy vahvasti TE2024 uudistukseen ja astuu voimaan samaan aikaan työllisyyspalveluiden siirtoa paikallistasolle koskevan lain JTYPL 383/2023 kanssa.
Mikkelin seudun työllisyyspalveluita valmistelevan ohjausryhmän toukokuun kokouksessa nousi esille KOTO24-uudistuksen kytkeytyminen maahanmuuttajien työllistymiseen ja nähtiinTE2024 ja KOTO24 välillä synenergiaetuja. Asiaa käsiteltiin Etelä-Savon maakuntaliiton kunnallisasiain työryhmän kokouksessa 31.5.2024 ja linjattiin, että maakunnan kunnille lähetetään tiedustelu yhteistyöstä kotoutumispalveluiden järjestämisessä. Resurssien yhdistäminen mahdollistaisi vaikuttavamman ja kustannustehokkaamman palvelun ja helpottaa yhteisyötä työllisyysalueiden kanssa.
Mikkelin seudun työllisyysalueen valmistelun ohjausryhmä tiedustelee kirjeellään 20.6.2024 kunnilta kiinnostusta/valmiutta joko seudullisen tai maakunnallisen kotoutumispalveluiden muodostamiseen. Maakunnallisella tarkoitetaan Etelä-Savon kaikkien kuntien yhteistä kotoutumispalvelua ja seudullisella Mikkelin seudun ja Savonlinnan työllisyysalueiden kuntien palveluita.
Seudullinen/maakunnallinen malli mahdollistaa työllisyysjohtaja Jukka Ollikaisen mukaan kotoutumista edistäviä toimintoja, palveluja ja vastuita sen mukaisesti, mitä kunnat/kaupungit pitävät tarkoituksenmukaisina toteuttaa yhdessä ja ovat valmiita rahoittamaan.
Työllisyysjohtajan kirjeessä esille tuoma alustava esitys tehtävien jakautumisesta kunnille ja seudulliselle toiminnalle:
Pakolaiset
Pakolaisten osalta kunnan omalla vastuulla ovat neuvottelut vastaanottamisesta kunnan strategian mukaisesti.
Pakolaisten osalta seudullista/maakunnallista palvelua olisi vastaanotto ja varautuminen, ohjaus ja neuvonta, korvausten hakeminen sekä monikielisen yhteiskuntaorjentaation järjestäminen. Perheryhmäkodit ovat hyvinvointialueen vastuulla, mutta toteutetaan tiiviissä yhteistyössä niin kunnan kuin seudullisten/maakunnallisten palveluiden kanssa.
Ilman huoltajaa tulevat lapset ja nuoret
Asettautumispalvelu, ohjaus ja neuvonta, alkukartoitukset sekä korvausten hakeminen ovat seudullisen/maakunnallisen palvelun vastuulla.
Työ- ja koulutusperäiset maahanmuuttajat
Asettautumispalvelut, ohjaus ja neuvonta, alkukartoitukset sekä korvausten hakeminen ovat seudullisen/maakunnallisen palvelun vastuulla.
Kotoutumisaikaiset, työvoiman ulkopuolella olevat
Asettautumispalvelut, ohjaus ja neuvonta, monikielinen yhteiskuntaorjentaatio, alkukartoitukset sekä korvausten hakeminen ovat seudullisen/maakunnallisen palvelun vastuulla.
Seudullisen/maakunnallisen palvelun vastuulla olisi niin ikään muu kotouttamisen edistäminen. Samaten suunnittelu, kehittäminen ja seuranta, henkilöstön osaamisen kehittäminen, yhteistyöryhmien asettaminen, hyvien väestösuhteiden edistäminen ja sopimukset sekä kotoutumisiohjelma. Kuntien vastuulla muun kotoutumisen raportointi, hyvien väestösuhteiden edistäminen sekä kunnan kotoutumisohjelma.
Työllisyys alueen vastuulla ovat työnhakija-asiakkaiden palvelutarpeen arviointi, kotoutumissuunnitelma ja monikielinen yhteiskuntaorjentaatio
Työllisyysalueen vastuulla ovat myös kansainvälinen rekrytointi ja siihen liittyvä neuvonta sekä ohjaus, Work in Finland ml. Eures, yritysten neuvonta ja ohjaus, Talent Boost-yhteistyö sekä koulutusten hankinta.
Kaikilla kunnilla säilyy vastuu kunnan muista peruspalveluista kotoutuja-asiakkaille. Neuvonta sekä ohjaus toteutetaan paikallisesti asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
Kustannusten jako seudullisissa palveluissa valmiuden ylläpitämiseksi voisi olla asukaslukujen perusteella 30-50 % sekä aiheuttamisperiaatteen mukaisesti, asiakassegmenteittäin 50-70 %.
Kirjeessä toivotaan kunnilta kannanottoa siihen haluaako kunta tuottaa kotoutumispalvelut omana palveluna, seudullisena vai maakunnallisena. Kyse on valmistelua ohjaavasta kannasta, jonka peruseella Mikkelin seudun työllisyyspalveluiden ohjausryhmä jatkaa asian käsittelyä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi
Yhdistymishallitus toteaa kantanaan, että Mäntyharjun kunta
- järjestää kotoutumispalvelut ensisijaisesti omana toimintana.
- ilmoittaa, että se on valmis neuvottelemaan omaa toimintaa täydentävistä kokonaisuuksista.
Päätös
Hyväksyttiin.
Hallinto- ja talousjohtaja oli saapuvilla asian käsittelyn ajan klo 18.23-18.33,