Kuvaus
KuntaL 39 § Kunnanhallituksen tehtävät
Kunnanhallituksen tulee
1) vastata kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta;
2) vastata valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta
KuntaL 96 § Valtuuston päätösten laillisuuden valvonta
Jos kunnanhallitus katsoo, että valtuuston päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä taikka että valtuusto on ylittänyt toimivaltansa tai että päätös on muuten lainvastainen, kunnanhallituksen on jätettävä päätös täytäntöön panematta.
Asia on viipymättä saatettava valtuuston uudelleen käsiteltäväksi.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi
Yhdistymishallitus
1. toteaa, että Mäntyharjun kunnanvaltuuston päätökset 7.10.2024 §:t 40-42, 44-45
- ovat syntyneet laillisessa järjestyksessä,
- eivät mene valtuuston toimivallan ulkopuolelle,
- eivät ole lainvastaisia; sekä
2. päättää niiden täytäntöönpanosta seuraavaa:
§ 40 II kolmannesvuosiraportti 2024
- ei toimenpiteitä
§ 41 Lisämäärärahat vuoden 2024 talousarvioon
- ote: taloussuunnittelija, hallinto- ja talousjohtaja, kunnanjohtaja
§ 42 Kunnantalon tilaratkaisu / Liikekeskuksen osakkeiden osto
- lainvoimainen ote: kauppakirjan allekirjoitus
§ 44 Aloiteluettelo 2023
- ote: tiedoksi tarkastusltk:lle
§ 45 Varavaltuutetun täydentäminen / Keskustan valtuustoryhmä
- ote: ao. henkilö, keskusvaaliltk:n sihteeri
3. toteaa, että Mäntyharjun kunnanvaltuuston päätöstä 7.10.2024 § 43 "Suur-Savon Sähkö Oy osakkeiden ostamisesta / Pertunmaan kunta" ei panna täytäntöön, koska kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto on antanut kokouksessaan 26.11.2024 lausunnon, jonka johdosta osakehankinta ei ole tarkoituksenmukaista.
"Kuntaliitoksessa tai muussa kuntajaon muutoksessa noudatetaan seuraavia kirjanpidon periaatteita liitoskuntien liitosta edeltävissä tilinpäätöksissä ja toimintaa jatkavan kunnan avaavassa taseessa ja kirjanpidossa:
Kuntaliitosta edeltävät tilinpäätökset laaditaan kaikissa liitoskunnissa tilinpäätöksen laatimisesta annettujen säännösten ja soveltamisohjeiden mukaisesti ilman kuntaliitosta ennakoivia kirjauksia. Tämä tarkoittaa, ettei muutoksia oman pääoman rakenteessa tai varausluonteisissa erissä tehdä siitä poiketen, mitä kunnan olisi toimintaa jatkaessaan muutoin sallittu tehdä. Kuntaliitoksesta aiheutuvat tarpeelliset eliminointikirjaukset tehdään uuden kunnan aloittavassa taseessa.
Kirjanpidollisessa yhdistelyssä noudatetaan pääsääntöisesti samoja tase-erien arvostus- ja kirjausperiaatteita riippumatta siitä, onko kyse uuden kunnan perustamisesta, kunnan liittämisestä toimintaa jatkavaan kuntaan tai muusta kuntajaon muutoksesta.
Liitoskuntien kuntaliitosta edeltävät taseet yhdistellään konsernitilinpäätöksen tapaan rivi riviltä toimintaa jatkavan kunnan avaavaksi taseeksi keskinäiset saamiset ja velat eliminoiden. Yhdistely tehdään kirjanpitoarvoissa. Arvonkorotukset ja -alennukset käsitellään uuden kunnan kirjanpidossa niistä annettujen säännösten ja ohjeiden mukaisesti. Jos yhdistyvät kunnat ovat tehneet kuntajaon muutosta ennakoivasti keskinäisiä omaisuuden luovutuksia ilman reaalitaloudellisia perusteita, tulee niistä syntyneet luovutusvoitot eliminoida sisäisenä katteena uuden kunnan aloittavassa taseessa.
Jos lakkaava kunta jaetaan kahden tai useamman kunnan kesken, noudatetaan siirtyvien omaisuus- ja pääomaerien yhdistelyssä edellä kuvattuja periaatteita. Siirtyvän nettovarallisuuden erotus kirjataan vastaanottavan kunnan peruspääomaan.
Jos kunnan osan siirtäminen toiseen kuntaan vaikuttaa omaisuus- ja pääomaeriin ja jos siirtyvistä eristä suoritetaan kuntarakennelain 37 §:ssä tarkoittama korvaus, siirtyvien omaisuus- ja pääomaerien kirjaamisessa noudatetaan luovuttavassa ja vastaanottavassa kunnassa vakiintuneita hankintaan ja luovutukseen liittyviä kirjausperiaatteita. Siirrot kirjataan tilikauden aikaisina liiketapahtumina.
Kuntajaon muutos ei sinänsä edellytä muutosta liitoskuntien hyväksymiin poistosuunnitelmiin, elleivät niiden perusteena olevat tulonodotukset ja tuotannontekijöiden käyttöön liittyvät odotukset muutu toimintaa jatkavassa kunnassa siitä, mitä ne olivat lakkautetussa kunnassa. Mahdolliset pysyvien vastaavien arvonalennukset ja lisäpoistot tehdään toimintaa jatkavan kunnan kirjanpidossa tulonodotusten ja tuotannontekijöiden käyttöön liittyvien odotusten perusteella.
Jos kuntajaon muutoksesta aiheutuu tarve tarkistaa poistosuunnitelmaa, poistetaan siirrettyjen pysyvien vastaavien hankintameno mahdollisin oikaisuin tarkistettuna tuotannontekijän arvioidun jäljellä olevan taloudellisen pitoajan kuluessa.
Lakkautettavien kuntien investointivaraukset ja poistoerot siirretään toimintaa jatkavan kunnan taseeseen, jos niiden perusteet ovat edelleen voimassa.
Siirrettävän investointivarauksen tulee kohdistua toimintaa jatkavan kunnan investointisuunnitelmassa määrättyyn hankkeeseen.
Lakkautettavien kuntien rahastojen varat ja pääomat merkitään vastaanottavan kunnan taseeseen edellyttäen, että rahaston säännöissä määrätyt perusteet ovat edelleen voimassa.
Lakkautettavien kuntien taseiden mukaiset pakolliset varaukset vastaisiin menoihin ja menetyksiin siirretään uudelle kunnalle, jos niihin liittyvät velvoitteet ovat edelleen voimassa.
Lakkautettavien kuntien oman pääoman erät yhdistellään kirjanpitoarvoissa vastaaviin eriin toimintaa jatkavan kunnan avaavassa taseessa. Kuntaliitosta ennakoivia muutoksia oman pääoman rakenteeseen ei tule tehdä lakkautettavan kunnan tilinpäätöksessä. Muusta syystä tehtävissä siirroissa oman pääoman erien kesken noudatetaan kuntalain 110 §:n ja sen perustelujen mukaisia perusteita oikean ja riittävän kuvan antamisesta kunnan taloudellisesta asemasta sekä kuntaliitosta edeltävissä tilinpäätöksissä että toimintaa jatkavan kunnan avaavassa taseessa ja kirjanpidossa.
Kuntaliitoksen perusteella tehtävät yhdistelykirjaukset eivät ole kirjanpitoperiaatteiden muutoksia tai aikaisempien vuosien virheiden oikaisuja, joten uuden kunnan tilinpäätöksessä vertailuvuotena olevan edellisen tilikauden päättävään taseeseen ei tehdä oikaisuja vaan tarvittavat tiedot annetaan liitetiedoissa.
Kunnan tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista annetun asetuksen (525/2020) 6.1 §:n 3 kohdan mukaan liitetiedoissa tulee antaa selvitys, jos edellistä tilikautta koskevat tiedot eivät ole vertailukelpoisia päättyneen tilikauden tietojen kanssa. Taseen vastattavia koskevina liitetietoina on lisäksi esitettävä kunnan tilinpäätöksessä esitettävistä tiedoista annetun asetuksen 9 §:n mukaan tase-eräkohtainen erittely oman pääoman erien lisäyksistä ja vähennyksistä sekä siirroista näiden erien välillä tilikauden aikana.
Ottaen huomioon tilinpäätökseltä ja toimintakertomukselta edellytettävä kirjanpitolain 3:2.1 §:n mukainen oikean ja riittävän kuvan vaatimus tulee uuden kunnan antaa kuntaliitoksen vaikutuksesta tilikauden tuottojen ja kulujen muodostumiseen ja taloudelliseen asemaan selostus liitetietojen lisäksi toimintakertomuksessa."
4. saattaa kohdan 3. yhteisvaltuustolle tiedoksi.
Päätös
Merkittiin tiedoksi.
Tämä pykälä tarkastettiin kokouksessa.