Yhdistymishallitus, kokous 24.2.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 36 Täyttölupa / hanketyöntekijät / Itäisen Suomen huoltovarmuuden kehittäminen

MjuDno-2024-536

Valmistelija

  • Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun kunta on hakenut syyskuussa 2024 rahoitusta hankkeelle ”Itäisen Suomen huoltovarmuuden vahvistaminen maantie- ja raideliikennettä yhdistävällä terminaalialueella”. Maakuntaliiton yhteistyöryhmän sihteeristö on 18.2.2025 kokouksessa puoltanut hankerahoituksen myöntämistä ja lopullinen päätös asiasta tehtäneen helmi-maaliskuun aikana.

Yhdistymishallitukselta haetaan täyttölupaa 1,5 hanketyöntekijän palkkaamiseksi hankeajalle, joka on 12 kuukautta. Kunnanhallituksen hyväksymässä talousarvion täytäntöönpano-ohjeessa todetaan, että mikäli hankerahoitus ei kata kaikkia palkkauskustannuksia tulee rekrytointiin saada kunnanhallituksen lupa. 

Hankkeen kokonaisrahoitus 12 kuukautta on 150 466 euroa, josta EU-rahoitus on 80 % (120 370 euroa) ja kunnan omarahoitus on 20 % (30 096 euroa). Hankkeen omarahoitus on huomioitu kunnan vuoden 2025 talousarviossa.

Mäntyharjun kunnassa on käynnissä koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut. Yt-neuvotteluiden aikana on todettu, että tehtäviä avautuessa tulee ensisijaisesti selvittää, voidaanko niitä tarjota nykyiselle henkilöstölle.

Kuvaus hankkeen sisällöstä

Mäntyharjun sijainti 5-tien ja 15-tien äärellä, raideliikenne ja vahva metsäteollisuus luovat tärkeän yhtymäkohdan metsäenergiakäyttöön tuotettavan puun varastoinnille, jolla on mahdollisuus vahvistaa koko Itäisen Suomen huoltovarmuutta. Metsäenergian käytön laajentuessa kotimaisen metsänenergian saatavuuden ja raaka-aineen hankinnan varmistaminen eri jalostuksen tarpeisiin nousee tärkeään asemaan.

Suomen energiahuoltovarmuus perustuu monipuoliseen energiapalettiin ja hajautettuun energiatuotantoon, missä metsälähtöisellä energialla ja kiinteillä puupolttoaineilla on keskeinen rooli. Kestävin menetelmin tuotettua metsäenergiaa tarvitaan nyt ja lähitulevaisuudessa lisää turvaamaan kotimaista energiantuotantoa ja energiasaannin huoltovarmuutta. Saimaan kanavan sulkeuduttua liikenteeltä, siirtyi suurin osa puunkuljetuksesta tapahtumaan HaminaKotka -sataman kautta.

Kanavan avautuminen, käyttöönotto tai kehittäminen ei ole tapahtumassa aivan lähitulevaisuudessa. Huoltovarmuuden kannalta merkittävää on myös terminaalialueiden hajauttaminen. Tällä hetkellä suuri osa Suomesta tai Suomeen liikkuvasta puutavarasta varastoidaan HaminaKotka -sataman alueella. Hajauttamalla varastointia valtakunnallisesti muutamaan suurempaan kokonaisuuteen pystytään varmistamaan huoltovarmuuden kannalta järkevä ja tarkoituksenmukainen toiminta. Hajautettavat terminaalit pitäisi sijaita alueilla, joilta on monipuoliset ja kattavat liikenneyhteydet eripuolelle Suomea. Tämä tarkoittaa sekä raide- että maanteitse tapahtuvaa liikennettä. Mäntyharjun läpi kulkeva Savon rata on suorassa yhteydessä HaminaKotkan satamaan. Tämä satama on Suomen suurin yleissatama ja tärkeä tavaraliikenteen keskus Euroopassa ja Itämeren alueella. HaminaKotkan sataman terminaaleihin ja varastoihin on suorat raideyhteydet, jotka palvelevat tehokkaasti suurienkin tavaravirtojen säännöllisiä kuljetuksia.

Lisäksi maanteitse Mäntyharjun saavutettavuuden tekee hyväksi 5-tien, 15-tien, 13-tien ja 6-tien läheisyys ja valtakunnallisesti tarkasteltuna kunnan keskeinen sijainti. Valtio on kunnostamassa valtatie 15:sta välillä Kotka – Kouvola. Tämä lisää merkittävästi mahdollisuuksia raskaan liikenteen kuljetuksille Itä-Suomen alueella. Hankkeella tullaan tekemään suunnitelma siitä, miten maantieliikenne ja raideliikenne voidaan yhdistää logistisesti järkevänä ratkaisuna, joka tukisi monien eri toimijoiden ja monien eri energiapuumuotojen varastointia. Varastoinnin päätavoitteena on lisätä Itäisen Suomen huoltovarmuutta tarjoamalla hajasijoitusmahdollisuuksia sekä hyvää yhdistettävyyttä raide- ja maantieliikenteen kanssa. Lisäksi hankkeella selvitetään terminaalialueen laajentamismahdollisuus puukaasun tuottoon sekä akkujen energiavarastointiin.

Hankkeen toimenpiteet

Hankkeen tavoitteet saavutetaan ammattitaitoisen projektipäällikön rekrytoinnilla. Hänellä on näkemystä ja osaamista toimia laajassa verkostossa ja yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Lisäksi hankkeen tavoitteet saavutetaan laadukkaalla kilpailutuksella.

Selvityksessä selvitetään:
- terminaalin sijainti
- terminaalin vaatimukset
- terminaalialueen yhdistettävyys muuhun terminaaliverkostoon
- terminaalialueen yhdistettävyys maantie ja raideliikenteen kanssa
- terminaalialueelle liitettävät toiminnallisuudet sekä varastoitava tavara
- terminaalialueen toimijat (mahdolliset aiesopimukset)
- terminaalialueen jatkokehitysmahdollisuudet uusiutuvan energian tuottamiseksi
- terminaalialueen yleinen jatkokehitys
- vaadittavat luvitukset, kaavamuutokset ja muut rakentamiseen liittyvät lupa-asiat.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Yhdistymishallitus myöntää täyttöluvan 1,5 hanketyöntekijälle hankeajalle, joka on 12 kuukautta. Yhdistymishallitus ohjeistaa, että ensisijaisesti tulee selvittää mahdollisuus täyttää tehtävä sisäisesti ja mikäli nykyisestä henkilöstöstä ei löydetä tehtäviin soveltuvia henkilöitä, avataan ulkoinen rekrytointi.