Yhdistymishallitus, kokous 8.5.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 91 Yhteistoimintaneuvottelujen käynnistäminen / päättäminen

MjuDno-2025-16

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Tuomo Penttinen, hallinto- ja talousjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun ja Pertunmaan kuntien yhdistymissopimuksessa todetaan:
- Kuntien yhdistymisen tavoitteena on voimavarat yhdistämällä luoda nykyistä paremmat edellytykset vastata alueen tulevaisuuden toimintaympäristön, toiminnan ja talouden ongelmiin. Uudella kunnalla on mahdollisuudet paremmin kuin erillisinä kuntina varmistaa alueen asukkaiden palveluiden järjestäminen sekä turvata palveluiden rahoitus ja toimintojen kehittäminen pidemmällä aikavälillä.

- Yhdistymishallituksen käynnistettyä toimintansa siirrytään Mäntyharjun kunnassa ja Pertunmaan kunnassa yhteistyössä yhdistymishallituksen kanssa yhteiseen henkilötarpeen arviointiin, toimenkuvien tarkasteluun ja eläkkeelle siirtymisen ennakoitiin sekä tarvittavaan henkilöstövalinnan valmisteluun ja henkilöstön rekrytointiin. Molempien kuntien henkilöstö on tasavertaisessa asemassa uusien henkilöstölinjauksien valmistelussa ja toteutuksessa.

- Kummankin yhdistyvän kunnan taloudet ovat vaikeuksissa yleisen taloustilanteen mukaisesti. Hyvinvointiuudistus ja valtion nopeasti heikentynyt talous ja viime vuosien raskas velkaantuminen ovat heikentäneet kuntien talouden edellytyksiä järjestää kuntalaisille palveluita nykyisellä tasolla. Pertunmaan kunta on ajautunut tilanteeseen toisen arviointimenettelyn vuoksi ja Mäntyharju on aloittamassa talouden sopeuttamista tulevan epätasapainon vuoksi.

- Uusi kunta sopeuttaa talouttaan niin, että yhdistynyttä kuntaa uhkaava negatiivinen vuosikate estetään käynnistämällä ja päättämällä välittömät sopeutumistoimet kummankin yhteen liittyvän kunnan alueella. Tilinpäätös on oltava ylijäämäinen, koska kunnan kyky toteuttaa tarvittavat  investoinnit tulee pystyä tulevaisuudessa toteuttamaan.

-Yhdistymissopimuksella turvataan myös Pertunmaan alueella varhaiskasvatuksen ja peruskoulun alaluokat. Pertunmaan nykyinen yläkoulu siirtyy Mäntyharjun yhtenäiskouluun aikaisintaan elokuussa 2026. Pertunmaalla säilyvät asiointipiste, työllisyyden palvelut (Mikkeli vastuukuntana) ja etätyömahdollisuus. Yhdistymissopimuksella järjestetään Mäntyharjun  keskustaan ja Pertunmaan kirkonkylälle taloushallinto, rakennusvalvonta ja muut asukkaiden tarvitsemat lähipalvelut.
Nuorisotyön ja etsivän nuorisotyön, liikunnan, kulttuurin, kirjaston ja kansalaisopiston lähipalvelut järjestetään tasapuolisesti asukastarpeiden mukaan yhteisesti sovitun mukaisesti.
Mäntyharjun lukio säilyy kaksisarjaisena.
​​​​​ Nämä kirjaukset huomioiden neuvottelujen kohteena on koko Mäntyharjun kunnan henkilöstö.

Mäntyharjun ja Pertunmaan kuntien  yhteisvaltuusto on hyväksynyt kokouksessaan 9.12.2024 talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026 ja 2027. Kaikkien vuosien osalta tuloslaskelmat ovat alijäämäisiä.

Yhdistymissopimuksen edellyttämää tilinpäätöksen ylijäämää voidaan hakea menoleikkauksilla ja/tai tulojen lisäämisillä. Koska palveluiden osto ja henkilökulut ovat kunnan suurimmat menoerät kohdistuvat tulevat säästöt suurelta osin näihin menokohtiin. Syksyllä 2024 tehty veroratkaisu  vaikutti positiivisesti yhdistyneen kunnan taloustilanteeseen. 

Lähtökohtana talouden tasapainottamisessa on, että valituilla toimilla pyritään turvaamaan laadukkaat peruspalvelut. Henkilöstövaikutukset pyritään minimoimaan.

Henkilöstön ja työnantajan välisestä yhteistoiminnasta säädetään laissa työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella (ns. yhteistoimintalaki 449/2007). Työnantajan on neuvoteltava valmisteilla olevien toimenpiteiden perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista, ennen kuin asia ratkaistaan. Neuvottelut on käytävä yhteistoiminnan hengessä eli avoimessa vuorovaikutuksessa ja tavoitteena on saavuttaa yksimielisyys.

Yhteistoimintalain 4 §:n 1 momentti edellyttää, että työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa käsitellään ainakin sellaiset asiat, jotka koskevat:
- henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa, kunnan tai hyvinvointialueen palvelurakenteessa, kuntajaossa tai kuntien tai hyvinvointialueiden tai näiden välisessä yhteistyössä;
- palvelujen uudelleen järjestämisen periaatteita, jos asialla voi olla ulkopuolisen työvoiman käytöstä tai liikkeen luovutuksesta johtuvia tai muita olennaisia henkilöstövaikutuksia;
- henkilöstöön, henkilöstön kehittämiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun sekä työyhteisön sisäiseen tietojenvaihtoon liittyviä periaatteita ja suunnitelmia;
- taloudellisista, tuotannollisista tai toiminnallisista syistä toimeenpantavaa osa-aikaistamista, lomauttamista tai irtisanomista.

Neuvottelut henkilöstön kanssa on aloitettava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa siten, että henkilöstöllä on todellisia mahdollisuuksia vaikuttaa asian lopputulokseen.

YT-prosessi:
- alkaa kirjallisen neuvottelukutsun antamisella, kutsu tulee antaa vähintään viisi päivää ennen ensimmäistä neuvottelua;
- kutsussa oltava selitys toimenpiteistä, arvio henkilömäärästä, jotka ovat toimenpiteiden kohteena, periaate , jolla mahdollinen toimenpide kohdistuu  henkilöstöön, arvio ajasta jona toimenpide toteutuu
- jos toimenpiteiden piirissä on alle kymmenen henkilöä  tulee työantajan esittää toimenpiteet joilla irtisanomisaikana henkilöstöä tuetaan
- jos toimenpiteiden piirissä on kymmenen henkilöä tai enemmän on työnantajan esittää suunnitelma työllistämistä edistäviksi toimenpiteiksi
- YT-tavoite täyttyy kun neuvottelut ovat kestäneet 14 pv ensimmäisestä neuvottelukerrasta laskien (neuvottelujen piirissä alle kymmenen henkilöä)  / kuusi viikkoa (neuvottelujen piirissä vähintään kymmenen henkilöä).

Päätösehdotus

Esittelijä

Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Yhdistymishallitus

1. käynnistää yhteistoimintaneuvottelut taloudellisista, tuotannollisista ja toiminnallisista syistä; 

2. toteaa, että asian käsittelyä jatketaan kokouksessa 27.1.2025.

 

Keskusteltaessa esitti Heta Jukola, että Mäntyharjun lukio säilyy kaksiluokkasarjaisena yhdistymissopimuksen voimassaoloajan.
Esitys raukesi kannattamattomana.

Päätös

Hyväksyttiin.


Pertunmaan valtuuston I vpj. Miia Hämäläinen poistui kokouksesta klo 19.53.
Hallinto- ja talousjohtaja Tuomo Penttinen oli saapuvilla asian käsittelyn ajan klo 19.40-20.16.

 

Valmistelija

Tuomo Penttinen, hallinto- ja talousjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi

Kuvaus

Yhteistoimintamenettelyn aloittaminen

Laki työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella määrittelee kunnassa toimeenpantavan yhteistoimintamenettelyn periaatteet ja neuvottelumallin.
Lain 4 §:ssä määritellään yhteistoiminnassa käsiteltävät asiat.
"Työnantajan ja henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa käsitellään ainakin sellaiset asiat, jotka koskevat:
1) henkilöstön asemaan merkittävästi vaikuttavia muutoksia työn organisoinnissa, kunnan tai hyvinvointialueen palvelurakenteessa, kuntajaossa tai kuntien tai hyvinvointialueiden tai näiden välisessä yhteistyössä;
2) palvelujen uudelleen järjestämisen periaatteita, jos asialla voi olla ulkopuolisen työvoiman käytöstä tai liikkeen luovutuksesta johtuvia tai muita olennaisia henkilöstövaikutuksia;
3) henkilöstöön, henkilöstön kehittämiseen ja tasa-arvoiseen kohteluun sekä työyhteisön sisäiseen tietojenvaihtoon liittyviä periaatteita ja suunnitelmia;
4) taloudellisista tai tuotannollisista syistä toimeenpantavaa osa-aikaistamista, lomauttamista tai irtisanomista.

Lain 5 §:ssä todetaan "Ennen kuin työnantaja ratkaisee 4 tai 4 a §:ssä tarkoitetun asian, hänen on neuvoteltava yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi valmisteilla olevan toimenpiteen perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista ainakin niiden työntekijöiden kanssa, joita asia koskee. Neuvottelut on aloitettava niin ajoissa kuin mahdollista. (20.12.2013/1138). Yksittäistä työntekijää koskeva asia käsitellään ensisijaisesti tämän ja työnantajan välillä. Työntekijän pyynnöstä asian käsittelyyn voi osallistua myös 3 §:ssä tarkoitettu henkilöstön edustaja. Jos asia koskee vain osaa henkilöstöstä, voidaan asia käsitellä asianomaisten henkilöiden kanssa tai henkilöstön osan edustajien kanssa. Laajakantoiset tai henkilöstöä yleisesti koskevat asiat käsitellään 14 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintaelimessä."
Edellä kuvatun perusteella Mäntyharjun kunta on työnantajana velvollinen aloittamaan yhteistoiminnasta annetun lain mukaisen yhteistoimintamenettelyn.

Yhteistoimintamenettely ja -neuvottelu ulottuu kunnan koko organisaatioon ja henkilöstöön. Osana talouden sopeuttamista harkitaan palvelumuutosten lisäksi toteutettavaksi myös organisaatioon ja virka- tai tehtäväkohtaisiin vastuisiin liittyviä muutoksia, joilla on niin suoria kuin välillisiäkin vaikutuksia henkilöstön asemaan. Yhteistoimintamenettelyssä läpikäytävien työnantajan harkitsemien toimenpiteiden toteutus olisi mahdollista vuosien 2025–2026 aikana.
Nyt käytävässä yhteistoimintamenettelyssä tulee olla kaikki talouden tasapainottamiseen tarvittavat keinot. Yhteistoimintalain säännöksiin perustuen on varauduttava vähintään kuuden viikon neuvotteluajanjaksoon.

Mäntyharjun kunnan hallintosäännön
- 56 §:n  mukaan:
"Kunnanhallitus valmistelee ohjeen taloudellisesta ja tuotannollisesta syystä toteutettavista irtisanomisista.
-38 §:n mukaan:
"Yleinen toimivalta henkilöstöasioissa on kunnanhallituksella"

Koska yhteistoimintamenettely on edellä kuvatusti tarpeen käydä osana talouden tasapainottamista ja se koskee kunnan koko henkilöstöä ja organisaatiota, asia kuuluu kunnanhallituksen päätettäväksi. Yhteistoimintamenettelyn päätökseen saattaminen tuodaan kunnanhallituksen käsiteltäväksi, jonka jälkeen mahdollisista toimenpiteistä päätetään hallintosäännön toimivallan mukaisesti.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Yhdistymishallitus

  1. toteaa, että neuvottelujen kohteena on koko kunnan työ- ja virkasuhteinen henkilöstö,
  2. vahvistaa yhteistoimintaneuvottelujen säästötavoitteeksi 700 000 euroa,
  3. hyväksyy liitteenä olevan luonnoksen "Neuvotteluesitys yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamiseksi ja neuvottelukutsu",
  4. hyväksyy liitteenä olevan luonnoksen "Työllistymistä edistävä toimintasuunnitelma",
  5. valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään tarpeellisia teknisiä tarkennuksia liitteisiin, ja
  6. nimeää työnantajan edustajat yhteistoimintaneuvotteluihin.

 

Pidettiin tauko klo 19.50-20.05.
Kokous jatkui klo 20.06 täysilukuisena.

Tauon jälkeen kunnanjohtaja teki muutetun päätösehdotuksen seuraavasti:
Yhdistymishallitus

  1. toteaa, että neuvottelujen kohteena on koko kunnan työ- ja virkasuhteinen henkilöstö,
  2. vahvistaa yhteistoimintaneuvottelujen yhteydessä saavutettavien toimenpiteiden kokonaissäästötavoitteeksi 700.000 euroa,
  3. hyväksyy liitteenä olevan luonnoksen "Neuvotteluesitys yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamiseksi ja neuvottelukutsu",
  4. hyväksyy liitteenä olevan luonnoksen "Työllistymistä edistävä toimintasuunnitelma",
  5. valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään tarpeellisia teknisiä tarkennuksia liitteisiin, ja
  6. nimeää työnantajan edustajiksi yhteistoimintaneuvotteluihin

- yhdistymishallituksen pj. Sari Lantan
- yhdistymishallituksen 1. varapj. Jari Liukkosen
- yhdistymishallituksen 2. varapj. Toni Maczulskij
- yhdistymishallituksen 4. varapj. Seppo Hujasen
- kunnanjohtajan 
- hallinto- ja talousjohtajan

7. päättää, että tarvittaessa työnantajan edustajat voivat pyytää kokouksiin yt-menettelyasiantuntijan.


Keskusteltaessa Heta Jukola esitti, että säästötavoite olisi 1 milj. euroa.
Piia Mäkilä, Jaana Partio ja Tapio Hämäläinen kannattivat Jukolan esitystä.


Keskustelun jälkeen kunnanjohtaja muutti päätösehdotuksensa seuraavaksi:
Yhdistymishallitus

  1. toteaa, että neuvottelujen kohteena on koko kunnan työ- ja virkasuhteinen henkilöstö,
  2. vahvistaa yhteistoimintaneuvottelujen yhteydessä saavutettavien toimenpiteiden kokonaissäästötavoitteeksi 1.000.000 euroa,
  3. hyväksyy liitteenä olevan luonnoksen "Neuvotteluesitys yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamiseksi ja neuvottelukutsu",
  4. hyväksyy liitteenä olevan luonnoksen "Työllistymistä edistävä toimintasuunnitelma",
  5. valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään tarpeellisia teknisiä tarkennuksia liitteisiin, ja
  6. nimeää työnantajan edustajiksi yhteistoimintaneuvotteluihin

- yhdistymishallituksen pj. Sari Lantan
- yhdistymishallituksen 1. varapj. Jari Liukkosen
- yhdistymishallituksen 2. varapj. Toni Maczulskij
- yhdistymishallituksen 4. varapj. Seppo Hujasen
- kunnanjohtajan 
- hallinto- ja talousjohtajan

7. päättää, että tarvittaessa työnantajan edustajat voivat pyytää kokouksiin yt-menettelyasiantuntijan.


Puheenjohtaja totesi, että Heta Jukolan esitys raukeaa, koska kunnanjohtajan muutetun päätösehdotuksen 2. kohdan säästötavoite on sama kuin Jukolan esitys (1 milj. euroa).

Antti Hyyryläinen teki seuraavan vastaehdotuksen kunnanjohtajan päätösehdotuksen 6. kohdan osalta: kunnanhallituksen edustajia olisivat Jari Liukkonen, Heta Jukola, kunnanjohtaja ja hallinto- ja talousjohtaja.
Jaana Partio kannatti Hyyryläisen esitystä.

 

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että on tehty kunnanjohtajan ehdotuksen kohdasta 6. poikkeava kannatettu esitys, joten on suoritettava äänestys.

Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen:
ne, jotka kannattavat kunnanjohtajan esitystä äänestävät JAA ja Antti Hyyryläisen esitystä kannattavat äänestävät EI.
Äänestysehdotus hyväksyttiin.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 12 ääntä, joista 5 JAA- ja 7 EI-ääntä, joten puheenjohtaja totesi Antti Hyyryläisen esityksen tulleen kunnanhallituksen päätökseksi.
JAA: Seppo Hujanen, Sari Lantta, Toni Maczulskij, Piia Mäkilä, Jouni Pekkonen.
EI: Antti Hyyryläinen, Tapio Hämäläinen, Heta Jukola, Jari Liukkonen, Maarit Orava, Jaana Partio, Outi Virtanen.

Päätös

Yhdistymishallitus

  1. toteaa, että neuvottelujen kohteena on koko kunnan työ- ja virkasuhteinen henkilöstö,
  2. vahvistaa yhteistoimintaneuvottelujen yhteydessä saavutettavien toimenpiteiden kokonaissäästötavoitteeksi 1.000.000 euroa,
  3. hyväksyy liitteenä olevan luonnoksen "Neuvotteluesitys yhteistoimintaneuvotteluiden aloittamiseksi ja neuvottelukutsu",
  4. hyväksyy liitteenä olevan luonnoksen "Työllistymistä edistävä toimintasuunnitelma",
  5. valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään tarpeellisia teknisiä tarkennuksia liitteisiin, ja
  6. nimeää työnantajan edustajiksi yhteistoimintaneuvotteluihin: 

- yhdistymishallituksen 1. varapj. Jari Liukkosen
- yhdistymishallituksen jäsen Heta Jukolan
- kunnanjohtajan
- hallinto- ja talousjohtajan.

     7. päättää, että tarvittaessa työnantajan edustajat voivat pyytää kokouksiin yt-menettelyasiantuntijan.


Asianajaja Teppo Laine Asianajotoimisto Legistum Oy:stä oli saapuvilla asian käsittelyn aikana klo 17.24 alkaen, poistuen klo 20.44.
Hallinto- ja talousjohtaja Tuomo Penttinen oli saapuvilla asian käsittelyn aikana klo 17.24 alkaen, poistuen klo 20.44.

Valmistelija

Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun kunnan talousarvio on talousarviovuodelle 2025 alijäämäinen -613 770 euroa ja alijäämäinen edelleen suunnitelmavuosille 2026 ja 2027. Mäntyharjun ja Pertunmaan kunnat yhdistyivät 1.1.2025. Kuntien yhdistymissopimuksessa on todettu, että uusi kunta sopeuttaa talouttaan niin, että yhdistynyttä kuntaa uhkaava negatiivinen vuosikate estetään käynnistämällä ja päättämällä välittömät sopeutumistoimet kummankin yhteen liittyvän kunnan alueella. Tilinpäätös on oltava ylijäämäinen, koska kunnan kyky toteuttaa tarvittavat investoinnit tulee pystyä tulevaisuudessa toteuttamaan.

Yhdistymishallitus päätti kokouksessa 13.1.2025 § käynnistää yhteistoimintaneuvottelut taloudellisista, tuotannollisista ja toiminnallisista syistä. Kokouksessa 27.1.2025 § päätettiin, että neuvottelujen kohteena on koko kunnan työ- ja virkasuhteinen henkilöstö ja vahvistettiin yhteistoimintaneuvottelujen yhteydessä saavutettavien toimenpiteiden kokonaissäästötavoitteeksi 1 000 000 euroa.

Yhteistoimintaneuvotteluja on käyty ammattijärjestöjen kanssa seuraavasti:

Yhteensä kuusi neuvottelua 14.2.2025, 20.2.2025, 4.3.2025, 14.3.2025, 25.3.2025 ja 9.4.2025, jolloin todettiin neuvottelut päättyneeksi.

Neuvotteluissa saavutettiin esitetyn kokonaissäästötavoitteen mahdollistavat säästötoimenpide-esitykset.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

1. Yhdistymishallitus toteaa,

- työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut on käyty ajalla 14.2.-9.4.2025 ja saatu päätökseen,

- neuvotteluiden pohjalta kunnanjohtaja on laatinut yhteenvedon mahdollisista säästötoimenpiteistä säästötavoitteen mahdollistamiseksi.

2. Yhdistysmishallitus päättää toteutettavista säästötoimenpiteistä kunnanjohtajan laatiman yhteenvedon pohjalta.

 

Kokous jatkui tauon jälkeen klo 19.15 täysilukuisena.

​​​​Keskustelun kuluessa kunnanjohtaja esitti, että asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi.

Päätös

Yhdistämishallitus palautti asian uudelleen valmisteltavaksi.
​​​

Asianajaja Teppo Laine oli saapuvilla asian käsittelyn ajan klo 19:17-20.49.
Hallinto- ja talousjohtaja Tuomo Penttinen oli saapuvilla asian käsittelyn ajan klo 19.17-21.20. 

Asia käsiteltiin §:n 82 jälkeen ennen §:n 84 käsittelyä.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

1. Yhdistymishallitus toteaa,

- työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut on käyty ajalla 14.2.-9.4.2025 ja saatu päätökseen,

- neuvotteluiden pohjalta kunnanjohtaja on laatinut yhteenvedon mahdollisista säästötoimenpiteistä säästötavoitteen mahdollistamiseksi.

2. Yhdistysmishallitus päättää toteutettavista säästötoimenpiteistä kunnanjohtajan laatiman yhteenvedon kohtien 1-18 mukaisesti.

3. Yhdistymishallitus valtuuttaa toimivaltaiset viranhaltijat ja toimielimet täytäntöönpanemaan lain ja hallintosäännön mukaisesti yhteenvedossa esitetyt säästötoimenpiteet, sekä valmistelemaan hallintosäänöön tehtävät mahdolliset muutokset, joita päätetyt säästötoimenpiteet edellyttävät.

 

Hyväksyttiin yksimielisesti, että asianajaja Teppo Laine on paikalla asian käsittelyn ja päätöksenteon ajan.

Puheenjohtaja totesi, että esityslistan päätösehdotus käydään kohdittain lävitse ja päätösehdotuksen kohdan 2 liite käydään kohdittain lävitse.


Hyväksyttiin päätösehdotuksen kohta 1.

Päätöksehdotuksen 2. kohdan liitteen rivit 1, 2, 3 ja 4 hyväksyttiin.

Rivi 5.
Jaana Partio esitti, että säästötoimia ei  yksityistieavustuksiin tehdä.
Outi Virtanen ja Jari Liukkonen kannattivat Partion esitystä.

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että on tehty kunnanjohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten on suoritettava äänestys.
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat kunnanjohtajan esitystä (yksityistieavustukset 160.000 €, ei määrärahavarausta vuodesta 2026 eteenpäin)  äänestävät JAA ja Jaana Partion esitystä kannattavat äänestävät EI. Äänestysehdotus hyväksyttiin.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 11 ääntä, joista 1 JAA- ja 10 EI-ääntä, joten puheenjohtaja totesi Jaana Partion esityksen tulleen tältä osin yhdistämishallituksen päätökseksi (yksityistieavustuksia ei poisteta).
JAA: Jouni  Pekkonen
EI: Antti Hyyryläinen, Tapio Hämäläinen, Heta Jukola, Sari Lantta, Jari Liukkonen, Piia Mäkilä, Jaana Partio, Raili Suomi, Outi Virtanen ja Jani Paasonen.

Rivit 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ja 15 hyväksyttiin.

Rivi 16.
Heta Jukola esitti, että poistetaan suluissa oleva lause "rakennustarkastajan tehtävien jakaminen", tilalle teksti "ylläpitopäällikön virka lakkautetaan ja tehtävät jaetaan".
Raili Suomi, Tapio Hämäläinen ja Jani Paasonen kannattivat Jukolan esitystä.

Jari Liukkonen esitti, että lisätään riville 16 Jukolan esittämä "ylläpitopäällikkö" eli rivin selvennys kuuluisi "rakennustarkastajan ja ylläpitopäällikön työt jaetaan (kahden viranhaltijatyövuoden vähentäminen)".
Jouni Pekkonen kannatti Liukkosen esitystä.
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että on tehty kunnanjohtajan ehdotuksesta poikkeavat kaksi kannatettua esitystä, joten on suoritettava näiden kesken äänestys.

I äänestys
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat Heta Jukolan esitystä äänestävät JAA ja Jari Liukkosen esitystä kannattavat äänestävät EI. Äänestysehdotus hyväksyttiin.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 11 ääntä, joista 8 JAA- ja 3 EI-ääntä, joten puheenjohtaja totesi Heta Jukolan esityksen tulleen tältä osin päätökseksi (ylläpitopäällikön virka lakkautetaan ja tehtävät jaetaan).
JAA: Antti Hyyryläinen, Tapio Hämäläinen, Heta Jukola, Piia Mäkilä, Jaana Partio, Raili Suomi, Outi Virtanen, Jani Paasonen.
EI: Sari Lantta, Jari Liukkonen, Jouni Pekkonen.

II äänestys
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat kunnanjohtajan esitystä äänestävät JAA ja Heta Jukolan esitystä kannattavat äänestävät EI. Äänestysehdotus hyväksyttiin.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 11 ääntä, joista 4 JAA- ja 7 EI-ääntä, joten puheenjohtaja totesi Heta Jukolan esityksen tulleen yhdistämishallituksen päätökseksi (ylläpitopäällikön virka lakkautetaan ja tehtävät jaetaan).
JAA: Sari Lantta, Jari Liukkonen, Jaana Partio, Jouni Pekkonen.
EI: Antti Hyyryläinen, Tapio Hämäläinen, Heta Jukola, Piia Mäkilä, Raili Suomi, Outi Virtanen, Jani Paasonen.

Rivi 17.
Heta Jukola esitti, että "kokoaikainen sivistysjohtajan virka lakkautetaan ja tehtävät jaetaan. Tämän lisäksi yksi rehtorin virka lakkautetaan. Säästösumma noin 210.000 €."
Jari Liukkonen ja Tapio Hämäläinen kannattivat Jukolan esitystä. 

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että on tehty kunnanjohtajan ehdotuksesta poikkeava kannatettu esitys, joten on suoritettava äänestys.
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat kunnanjohtajan esitystä "sivistystoimialan uudelleen organisointi, suunnitelmana vähintään yhden viranhaltijatyövuoden vähentäminen (siirtyminen yhden yhtenäiskoulun malliin, jolla on yksi rehtori)" äänestävät JAA ja Heta Jukolan esitystä kannattavat äänestävät EI. Äänestysehdotus hyväksyttiin.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 11 ääntä, joista 1 JAA- ja 10 EI-ääntä, joten puheenjohtaja totesi Heta Jukolan esityksen tulleen tältä osin yhdistämishallituksen päätökseksi (kokoaikainen sivistysjohtajan virka lakkautetaan ja tehtävät jaetaan; tämän lisäksi yksi rehtorin virka lakkautetaan; säästösumma noin 210.000 €.
JAA: Sari Lantta
EI: Antti Hyyryläinen, Tapio Hämäläinen, Heta Jukola, Jari Liukkonen, Piia Mäkilä, Jaana Partio, Jouni Pekkonen, Raili Suomi, Outi Virtanen, Jani Paasonen.

Rivi 18. hyväksyttiin.


Pidettiin tauko klo 18.30-18.35, jonka jälkeen hallitus kokoontui täysilukuisena (11 jäsentä paikalla).

Hallinto- ja talousjohtaja Tuomo Penttinen poistui klo 19.27 esteellisenä (HallintoL 28 § 1 kohta 1 mom.)


Jani Paasonen esitti, että riviksi 19. lisätään: Viranhaltijat velvoitetaan käymään läpi kiinteistöstrategiaa, mm. vuokrasopimuksien tasoa tarkastellaan pois lukien sotesopimukset ja vuokra-asunnot. Lisäksi tekninen toimi etsii muita kuin henkilöstövaikutteisia säästöjä ja lisätuloja.
Puheenjohtaja tiedusteli, voiko yhdistymishallitus hyväksyä Paasosen esityksen yksimielisesti. Yhdistymishallitus hyväksyi tämän yksimielisesti.

Jari Liukkonen esitti, että muutetaan rivin 16. teksti kuulumaan "rakennustarkastajan ja ylläpitopäällikön työt jaetaan (kahden viranhaltijatyövuoden vähentäminen)".
Antti Hyyryläinen ja Jouni Pekkonen kannattivat Liukkosen esitystä.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty riville 16. poikkeava kannatettu esitys, joten on suoritettava äänestys.
Puheenjohtaja teki seuraavan äänestysesityksen: ne, jotka kannattavat rivin 16. aiemmin päätökseksi tullutta Heta Jukolan esitystä ("ylläpitopäällikön virka lakkautetaan ja tehtävät jaetaan") äänestävät JAA ja Jari Liukkosen esitystä kannattavat äänestävät EI. Äänestysehdotus hyväksyttiin.
Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 11 ääntä, joista 7 JAA- ja 4 EI-ääntä, joten puheenjohtaja totesi Heta Jukolan esityksen jääneen tältä osin yhdistymishallituksen päätökseksi.
JAA: Tapio Hämäläinen, Heta Jukola, Piia Mäkilä, Jaana Partio, Raili Suomi, Outi Virtanen, Jani Paasonen.
EI: Antti Hyyryläinen, Sari Lantta, Jari Liukkonen, Jouni Pekkonen.

Päätös

1. Yhdistymishallitus totesi,
- työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta kunnassa ja hyvinvointialueella annetun lain (449/2007) mukaiset yhteistoimintaneuvottelut on käyty ajalla 14.2.-9.4.2025 ja saatu päätökseen,
- neuvotteluiden pohjalta kunnanjohtaja on laatinut yhteenvedon mahdollisista säästötoimenpiteistä säästötavoitteen mahdollistamiseksi.

2. Yhdistymishallitus päätti toteutettavista säästötoimenpiteistä liitteenä olevan yhteenvedon kohtien 1-19 mukaisesti.

3. Yhdistymishallitus valtuutti toimivaltaiset viranhaltijat ja toimielimet täytäntöönpanemaan lain ja hallintosäännön mukaisesti yhteenvedossa esitetyt säästötoimenpiteet, sekä valmistelemaan hallintosääntöön tehtävät mahdolliset muutokset, joita päätetyt säästötoimenpiteet edellyttävät.

 

Pidettiin asiakohdan jälkeen tauko klo 20.30-20.35.
Hallinto- ja talousjohtaja palasi päätöksenteon jälkeen kokoukseen klo 20.35.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

 

Oikaisuvaatimus / kunnallisvalitus

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)