Kuvaus
Etelä-Savon ELY-keskus pyytää lausuntoa YVA-menettelyn soveltamisesta Savonradan Kouvola-Kuopiorataosuuden nopeuden noston ja liikennepaikkojen parantamisen hankkeesta.
Lausunnon antamiselle on saatu jatkoaikaa 29.8.2025 saakka.
Mäntyharjun kunnan Hallintosäännön § 25 kohta 9 mukaan lautakunta antaa toimialaansa kuuluvia lausuntoja.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi
Tekninen lautakunta toteaa lausuntonaan:
Kunnan näkemyksen mukaan hankkeella ei ole sellaisia merkittäviä ympäristövaikutuksia, jotka yksiselitteisesti edellyttäisivät YVA-menettelyn soveltamista. Väyläviraston laatiman YVA-tarveharkintaraportin perusteella hanke ei kuulu YVA-lain liitteen 1 mukaisiin hankkeisiin, eikä sillä arvioida olevan vaikutuksiltaan sellaista laajuutta tai merkittävyyttä, että YVA-menettely olisi välttämätön.
Kuitenkin Mäntyharjun kunta haluaa tuoda esiin, että kunnan alueelle sijoittuu kaksi merkittävää kaarreoikaisua: Mäntyharjun ja Mynttilän alueilla. Erityisesti Mynttilän kaarreoikaisu ulottuu jopa 92 metrin etäisyydelle nykyisestä ratalinjasta ja sijoittuu osin nykyisen rautatiealueen ulkopuolelle. Alueella on runsaasti asuin- ja lomarakennuksia sekä vesistöjä, kuten Kotijärvi ja Pohjoislammit, jotka sijaitsevat lähellä suunniteltua linjausta.
Vaikka YVA-menettelyä ei sovellettaisi Mäntyharjun kunta edellyttää, että ratasuunnitelmavaiheessa kiinnitetään erityistä huomiota seuraaviin seikkoihin:
• Melu- ja tärinävaikutusten tarkka arviointi ja tarvittavat lieventämistoimet, erityisesti Mynttilän alueella.
• Pintavesien suojelu, erityisesti Kotijärven ja muiden lähivesistöjen osalta.
• Vuorovaikutus paikallisten asukkaiden kanssa rakentamisen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Päätös
Tekninen lautakunta toteaa lausuntonaan:
Kunnan näkemyksen mukaan hankkeella ei ole sellaisia merkittäviä ympäristövaikutuksia, jotka yksiselitteisesti edellyttäisivät YVA-menettelyn soveltamista. Väyläviraston laatiman YVA-tarveharkintaraportin perusteella hanke ei kuulu YVA-lain liitteen 1 mukaisiin hankkeisiin, eikä sillä arvioida olevan vaikutuksiltaan sellaista laajuutta tai merkittävyyttä, että YVA-menettely olisi välttämätön.
Kuitenkin Mäntyharjun kunta haluaa tuoda esiin, että kunnan alueelle sijoittuu kaksi merkittävää kaarreoikaisua: Mäntyharjun ja Mynttilän alueilla. Erityisesti Mynttilän kaarreoikaisu ulottuu jopa 92 metrin etäisyydelle nykyisestä ratalinjasta ja sijoittuu osin nykyisen rautatiealueen ulkopuolelle. Alueella on runsaasti asuin- ja lomarakennuksia sekä vesistöjä, kuten Kotijärvi ja Pohjoislammit, jotka sijaitsevat lähellä suunniteltua linjausta.
Vaikka YVA-menettelyä ei sovellettaisi Mäntyharjun kunta edellyttää, että ratasuunnitelmavaiheessa kiinnitetään erityistä huomiota seuraaviin seikkoihin:
• Melu- ja tärinävaikutusten tarkka arviointi ja tarvittavat lieventämistoimet, erityisesti Mynttilän alueella.
• Pintavesien suojelu, erityisesti Kotijärven ja muiden lähivesistöjen osalta.
• Vuorovaikutus paikallisten asukkaiden kanssa rakentamisen suunnittelussa ja toteutuksessa.