Kunnanhallitus, kokous 25.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 66 Valtion väyläverkon investointiohjelma 2022-2029 / 2023-2030

MjuDno-2021-652

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Jukka Ollikainen, kunnanjohtaja, jukka.ollikainen@mantyharju.fi

Kuvaus

Väylävirasto pyytää lausuntoja luonnoksesta valtion väyläverkon investointiohjelmaksi vuosille 2022-2029. Väylävirasto laatii vuosittain valtion väyläverkon 8-vuotisen investointiohjelman osana valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, Liikenne 12 -suunnitelman, toimeenpanoa. Investointiohjelma on Väyläviraston tietoon perustuva ehdotus rata-, maantie- ja vesiväylähankkeiden toteuttamisesta ja niiden vaikutuksista.

Investointiohjelmaa hyödynnetään mm. talousarvioesityksen valmistelussa. Investointiohjelma sisältää investointihankkeet, jotka esitetään rahoitettavaksi kehittämismomentilta (kehittämishankkeita, isoja peruskorjaushankkeita tai hankekokonaisuuksia esim. sillat). Investointiohjelma sisältää myös sellaisia EU:n tuella tai yhdessä kaupunkiseutujen tai elinkeinoelämän kanssa rahoitettavia hankkeita, joiden valtion osuus esitetään rahoitettavaksi kehittämismomentilta. Investointiohjelmaan sisältyy myös osa perusväylänpidon rahoituksella toteutettavista hankkeista (parantamishankkeet). Hankeyhtiöiden kautta rahoitettavat ja jo päätetyt kehittämishankkeet sekä osa perusväylänpidon momentilta rahoitettavista toimenpiteistä eivät sisälly investointiohjelmaan.

Materiaali on luettavissa osoitteessa www.lausuntopalvelu.fi.

Päätösehdotus

Esittelijä

Jukka Ollikainen, kunnanjohtaja, jukka.ollikainen@mantyharju.fi

Kunnanhallitus

  1. haluaa huomauttaa, että esitetyistä hankkeista vain osaa on arvioitu vaikuttavuudeltaan, ja aluekehitysvaikutusten merkitystä korostetaan vain isojen kaupunkien hankkeiden osalta.
  2. esittää huolensa perusväylänpidon rahoituksen riittävyydestä. Perusväylänpidon rahoituksesta noin 2/3 on sidottu korjauksiin ja hoitoon. Monet ohjelmaan kirjatut asiat ovat nykytilanteen ylläpitoa ja perusparannusta ja näillä näkymin vuosina 2023-2024 perusväylänpidon rahoitus notkahtaa ja maanteiden korjausvelka kasvaa.
  3. toteaa, että on erityisen tärkeää, että maanteiden liikenneturvallisuuden ja palvelutason hankekokonaisuudessa (600 milj.) VT5-yhteys Hietanen -Pitkäjärvi on mukana väyläverkon investointiohjelmassa.
  4. lisäksi esittää, että maanteiden liikenneturvallisuuden ja palvelutason hankekokonaisuuteen tulee lisätä VT5-yhteys Lusi-Koirakivi ja käynnistää sen parantamisen suunnittelu ja toteutus vuosien 2022-2029 aikana. Näin VT5 saadaan Lusista lähtien yhtenäiseksi, nopeaksi ja turvalliseksi väyläksi.
  5. muistuttaa, että alemman asteinen tieverkko on tärkeä osa liikenneverkkoa erityisesti huomioiden vapaa-ajan asutuksen, matkailun, alkutuotannon ja metsäteollisuuden tarpeet. Tämä näkyy voimakkaasti lisääntyvänä liikenteenä etenkin kesäkuukausina ja etätyön ja monipaikkaisuuden lisääntyessä määrä kasvanee tulevaisuudessa. Myös viimeaikaiset investoinnit metsäteollisuuteen lisäävät mm. puukuljetusten määrää. Näissä kasvava liikennemäärä kohdistuu alemmalle tieverkolle, jonka kunto on jo nyt monin paikoin erittäin huono. Liikenteen pitkäaikaisessa suunnittelussa on nykyistä vahvemmin huomioitava ihmisten liikkumisen ja asumisen kulttuurin muutos ja varauduttava kasvavaan liikenteeseen alemman asteisella tieverkolla.
  6. haluaa investointiohjelmasta erityisesti nostaa esille Savon radan Kouvola-Kuopio matka-aikojen lyhentämisen (10 M€), joka edellyttää myös suunnitteluvalmiuden parantamista sekä Itäradan kehittämisen Porvoo-Kouvola -linjauksen pohjalta. Uudella ratalinjauksella parannetaan Itä-Suomen liikenneolosuhteita ja saavutettavuutta merkittävästi pitkälle tulevaisuuteen. Samalla, kun uutta ratalinjausta suunnitellaan, on huolehdittava Savon-radan kunnosta ja tehtävä siellä tarvittavat raideturvallisuutta ja nopeuden nostoa edistävät toimenpiteet. Näin myös uuden Itäratalinjauksen aikanaan tuomat aikasäästöt maksimoidaan.
  7. toteaa, että jatkossakin kuljetustuen on oltava keinovalikoimassa Itäisen Suomen kilpailukyvyn turvaamiseksi. Alueella on laajaa vientiteollisuutta ja logistiset kustannukset nousevat usein ratkaisevaksi kilpailukykyhaitaksi erityisesti kansainvälisessä toimintaympäristössä. Kuljetustuella on mahdollista tehokkaasti parantaa vientiteollisuuden toimintaedellytyksiä sekä työllisyyttä ja investointeja.

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Jukka Ollikainen, kunnanjohtaja, jukka.ollikainen@mantyharju.fi

Kuvaus

Kunnanhallitus on kokouksessaan 13.9.2021 §192 antanut lausuntonsa valtion väyläviraston investointiohjelmaan vuosille 2022-2029.

Nyt käsittelyssä oleva investointiohjelmaluonnos vuosille 2023-2030 on sisällöllisesti valmisteltu ennen Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan ja sitä seuranneita pakotteita, joten muuttunutta toimintaympäristöä ei ole luonnoksessa voitu kaikilta osin ottaa huomioon. Muutokset Venäjän rajaliikenteessä eri liikennemuotojen osalta vaikuttavat kaikkein merkittävimmin itäiseen Suomeen. Muutos tarkoittaa muun muassa kotimaisen metsäbioenergian käytön lisääntymistä ja maan huoltovarmuuden merkityksen korostumista. Saimaan kanavan tavaravirtojen siirtyminen jo tulevalla liikennöintikaudella itäisen Suomen maanteille ja raiteille merkitsee merkittävää lisäkuormaa jo muutenkin korvausvelkaa omaaville väylille. Tavaraliikenteen siirtyminen Suomen ja Venäjän väliltä Suomen rajojen sisälle sekä raaka-ainekuljetusten lisääntyminen edellyttää koko tavaralogistiikan miettimistä uudelleen sekä esimerkiksi alemman asteisen maantieverkon ja satamiin johtavien liikenneyhteyksien hyvää kuntoa ja toimivuutta.

Toinen huomio luonnoksesta on, että investointien kohdistuminen ei kohtele maata tasapuolisesti ja kattavasti. Esimerkiksi investointiohjelmaluonnokseen 1.4.2022 sisältyvistä rataverkon kehittämishankkeista yli 70 %, yhteensä 885 M€, sijaitsevat Etelä- ja Länsi-Suomessa ja noin 20 %, yhteensä 275 M€, itäisessä Suomessa. Vastaavasti maantieverkon kehittämishankkeista noin 70 %, yhteensä 923 M€, sijaitsevat Etelä- ja Länsi-Suomessa ja noin 26 %, yhteensä 338 M€, pohjoisessa ja itäisessä Suomessa. Luonnokseen valittuja kohteita perustellaan muun muassa kustannus-hyötylaskelmilla, jotka jättävät huomioimatta elinkeinoelämän ja alueiden saavutettavuuden kannalta merkittävät liikenneinvestointitarpeet. Itäisen Suomen liikennejärjestelmässä esiintyvät puutteet voivat jarruttaa koko Suomen kilpailukyvyn ja elinkeinoelämän kehitystä, mikäli alueen merkittävä investointipotentiaali jää toteutumatta tai nykyisten toimijoiden toimintaedellytykset heikkenevät liikennejärjestelmän huonon tilan takia. Tulevina vuosina itäisen Suomen merkitys kasvaa erityisesti huoltovarmuuden kannalta tärkeän biotalouden, kaivosteollisuuden ja energiatuotannon osalta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jukka Ollikainen, kunnanjohtaja, jukka.ollikainen@mantyharju.fi

Kunnanhallitus uudistaa aiemman lausuntonsa valtion väyläverkon investointiohjelmasta. Lisäksi kunnanhallitus esittää, että liikenne- ja viestintäministeriö sekä liikennevirastot laativat vuorovaikutuksessa alueiden kanssa pikaisesti toimintaympäristömuutoksesta kattavan selvityksen ja ajantasaisen tilannekuvan, joissa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä tarkastellaan muuttuneen toimintaympäristön vaikutuksia elinkeinoelämän kuljetuksiin erityisesti  itäisen Suomen osalta. Hyväksyttävän investointiohjelman on perustuttava edellä mainittuun päivitettyyn tilannekuvaan. Samalla tarvittavat investoinnit itäisen Suomen logistiikan toimivuuden varmistamiseksi on käynnistettävä pikaisesti.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

 

Oikaisuvaatimus / kunnallisvalitus

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)