Kunnanvaltuusto, kokous 1.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 50 Sivistysjohtajan viran lakkauttaminen

MjuDno-2025-482

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Kuvaus

Yhdistymishallitus päätti kokouksessa 27.1.2025 yhteistoimintaneuvottelujen yhteydessä saavutettavien toimenpiteiden kokonaissäästötavoitteeksi 1.000.000 euroa. Yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet 9.4.2025 ja yhdistymishallitus on käsitellyt säästötoimenpiteitä kokouksessa 8.5.2025 § 91. Yhtenä säästötoimenpiteenä on kirjattu sivistystoimialan viranhaltijaorganisaation uudelleen organisointi. Säästötoimenpidettä on tarkennettu seuraavasti: Kokoaikainen sivistysjohtajan virka lakkautetaan ja tehtävät jaetaan.

Asiassa on kuultu 6.6.2025 Mäntyharjun kunnan sivistysjohtajaa.

 

Perustelut viran lakkauttamiselle

1. Tuotannolliset, taloudelliset ja organisatoriset syyt:

a)  Kunnan hallinto on muodostunut raskaaksi erityisesti kuntaliitoksen jälkeen.
b)  Kunnan talous on rakenteellisesti alijäämäinen, ja yhdistymissopimus edellyttää kustannussäästötoimia.
c)  Hallinnon keventäminen ja kustannusten vähentäminen ovat välttämättömiä talouden tasapainottamiseksi.

2. Toiminnan uudelleenjärjestely ja tehtävien keskittäminen:

a)  Sivistystoimen hallintoa uudistetaan keskittämällä tehtäviä kuntatasolla.
b)  Sivistysjohtajan virka ei enää ole perusteltu kokonaisuutena, koska jäljelle jäävät tehtävät voidaan yhdistää toiseen virkaan.

 

Sivistystoimialan johtaminen

Mäntyharjun kunnan hallintosäännön mukaan organisaatio jakaantuu kolmeen toimialaan, joilla jokaisella on oma toimialajohtaja. Sivistystoimialaa on johtanut sivistysjohtaja. Nyt esitetyssä sivistysjohtajan viran lakkauttamisessa tulee samalla muuttaa hallintosääntöä siten, että sivistystoimialasta vastaava viranhaltija tulee vahvistaa. Kunnanjohtaja ja hallinto- ja talousjohtaja ovat kuulleet asiassa kansalaisopiston rehtoria ja lukion rehtoria. Esityksenä on päädytty siihen, että kansalaisopiston rehtori toimisi jatkossa sivistystoimialan johtajana ja sivistyslautakunnan esittelijänä. Kansalaisopiston rehtori on antanut asiaan suostumuksensa.

Muun työn tarjoamisvelvollisuus ja koulutusvelvollisuus

Kunta on selvittänyt, olisiko sivistysjohtaja lain kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta (2003/304) 37 §:n säätämällä tavalla sijoitettavissa hänen nykyistä virkaansa vastaavaan virkasuhteeseen tai hänen ammattitaitoonsa ja kykyynsä nähden muuhun virkasuhteeseen. Sijoittaminen toiseen virkasuhteeseen edellyttäisi, että viranhaltija täyttää asianomaiset kelpoisuusvaatimukset. Kunta on selvittänyt, olisiko viranhaltija uudelleensijoitettavissa työsuhteeseen, jonka tehtävät eivät olennaisesti poikkea viranhaltijan tehtävistä. Kunta on myös selvittänyt olisiko viranhaltija kohtuudella koulutettavissa uusiin tehtäviin. Uudelleensijoittaminen koskee vain sellaisia virkasuhteita ja työtehtäviä, joita kunnassa on olemassa.

Tehtyjen selvitysten perusteella todetaan, että kunnalla on ollut tarjota joitakin sivistystoimen virkoja kuten perusopetuksen rehtorin virka 1.8.2025 alkaen ja opetusvirkoja. Osaan sivistysjohtajlla ei ole ollut edellytettävää pätevyyttä. Sivistysjohtaja on ilmaissut kuulemisessaan, että perusopetuksen rehtorin tehtävä kiinnostaa ja opettajan tehtävät eivät. Perusopetuksen rehtorin virkaan on siirretty kunnanhallituksen 18.6.2025 § 10 päätöksellä toinen viranhaltija. Sivistysjohtajan osaamista ja koulutusta vastaavia sopivia tehtäviä ei ole ollut muita tarjolla.

Kunnan selvitettyä työnantajan mahdollisuuksia tarjota toista työtä suoraan tai kouluttamalla työhön todetaan, että työnantajan mahdollisuus tarjota sivistysjohtajalle työtä vähenee olennaisesti ja pysyvästi 1.1.2026 lukien.

Työnantaja jatkaa irtisanomisaikana sen selvittämistä, onko työnantajalla mahdollisuuksia tarjota hänen ammattitaitoaan ja kykyään vastaavaa virkaa tai työtä, jonka tehtävät eivät poikkea olennaisesti viranhaltijan tehtävistä tai työtä, johon hänet voitaisiin kohtuudella kouluttaa.

 

Hallintosäännön 39 §:n mukaan Valtuusto päättää toimialajohtajien virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä virka- nimikkeen muuttamisesta ja muista muutoksista virkaanKunnanhallitus päättää muiden virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä virkanimikkeen muuttamisesta.

Viranhaltijalain 24 §:n mukaan viranhaltijan siirtämisestä toiseen virkasuhteeseen päättää se viranomainen, jolla on toimivalta molempiin virkasuhteisiin ottamisessa. Jos toimivalta on eri viranomaisilla, siirtämisestä päättää kunnanhallitus.

Hallintosäännön 43 §:n mukaan Kunnanvaltuusto valitsee kunnanjohtajan ja toimialajohtajat. Palkan ja työaikamuodon määrää palvelussuhteeseen ottamisesta päättävä viranomainen kuultuaan KT yhdyshenkilönä toimivaa hallinto- ja talousjohtajaa.

Päätösehdotus

Esittelijä

Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Kunnanhallitus esittää, että valtuusto

1.  lakkauttaa sivistysjohtajan viran 31.12.2025;

2.  hyväksyy hallintosääntömuutokset 1.1.2026 alkaen liitteen mukaisesti;

3.  valtuuttaa kunnanjohtajan antamaan sivistysjohtajalle irtisanomisilmoituksen, siten että virkasuhde päättyy viran lakatessa;

4.  valitsee sivistystoimialan johtajaksi 1.1.2026 alkaen kansalaisopiston rehtorin;

5.  siirtää ratkaisuvallan palkan ja työaikamuodon määräämisestä kunnanhallitukselle. 

 

Keskusteltaessa Tanja Hartonen esitti että:
Sivistysjohtajan virkaa ei lakkauteta. Taloudelliset perusteet; sivistyspalvelut on kunnan suurin toimiala, vuosibudjetti n. 13,5 milj. €. Johtamistyötä ei tehdä taloudellisesti, tehokkaasti ja tuloksellisesti oman toimen ohessa. Yksiköiden esimiesten tehtävä on johtaa yksikköä jolloin kokonaisuus ei ole ilman toimialajohtajaa kenenkään hallussa. Huonosti johdettu organisaatio on kallein organisaatio.

Teemu Punavaara esitti asian palauttamista uudelleen valmisteltavaksi.
Sivistysjohtajan tehtävä- ja vastuukenttä on varsin laaja ja meidän on nykyisessä tilanteessa varmistettava se, että varsin erilaiset virkaan liittyvät tehtävät pystytään varmasti suorittamaan oman toimen ohella. YT-neuvotteluista saadun viestinnän mukaan sivistysjohtajan tehtäviä oltiin jakamassa useammallekin viranhaltijalle. Katson, että sivistysjohtajan nykyisten tehtävien jakaminen kahelle eri viranhaltijalle olisi laajan tehtäväkuvan perusteella paras vaihtoehto.
Tehtävät voisi pääpiirteittäin jakaa siten, että toinen viranhaltija ottaa vastattavakseen lukion, perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen, jotka ovat oma selkeä kokonaisuutensa. Toiselle viranhaltijalle vastuutetaan kansalaisopisto, kirjasto ja kaikki muut sivistyksen toimialaan kuuluvat toimet.
Kyseessä on kunnan suurin yksittäinen toimiala ja budjetti- ja hallintovastuun selkeä jakaminen kahdelle henkilölle, on näkemykseni mukaan turvallisin vaihtoehto. Kunnan viranhaltijoilla on usein haasteita tuurauksen järjestämisessä ja tällainen kahden toimijan malli olisi ratkaisu myös tuuraustarpeen suhteen. Mahdollisesti valittavilla henkilöillä on jo nyt omat tehtävänsä ja kun yhdelle ei lankea liian isoa tehtäväkenttää, se vähentää kuormittavuutta ja tukee työhyvinvointia.

Pidettiin tauko tauko klo 18.28-18.33.

Kokous jatkui klo 18.34. Todettiin kunnanhallituksen olevan täysilukuisena paikalla.

Puheenjohtaja totesi, että on tehty kaksi kunnanjohtajan päätösesityksestä poikkeavaa muutosehdotusta, mutta kumpaakaan muutosesitystä ei ole kannatettu, joten kunnanjohtajan päätösehdotus tulee kunnanhallituksen päätökseksi.

Päätös

Hyväksyttiin kunnanjohtajan päätösehdotus, joka on seuraava:

Kunnanhallitus esittää, että valtuusto

1.  lakkauttaa sivistysjohtajan viran 31.12.2025;
2.  hyväksyy hallintosääntömuutokset 1.1.2026 alkaen liitteen mukaisesti;
3.  valtuuttaa kunnanjohtajan antamaan sivistysjohtajalle irtisanomisilmoituksen, siten että virkasuhde päättyy viran lakatessa;
4.  valitsee sivistystoimialan johtajaksi 1.1.2026 alkaen kansalaisopiston rehtorin;
5.  siirtää ratkaisuvallan palkan ja työaikamuodon määräämisestä kunnanhallitukselle. 

 

Tanja Hartonen jätti eriävän mielipiteen:
En hyväksy sivistysjohtajan viran lakkauttamista. Sivistyspalvelut on kunnan suurin toimiala. Se tarvitsee kokoaikaisen johtajan joka valvoo toiminnan taloudellisuuden toteutumista ja jolla on osaamista yleissivistävästä
koulutuksesta ja varhaiskasvatuksesta.
 

Kansalaisopiston rehtori / kirjastotoimenjohtaja Jari Hautamäki oli saapuvilla kokouksessa klo 17.08-18.05 ja sivistyslautakunnan pj. Jaana Lopperi oli kokouksessa saapuvilla klo 17.08-18.11. He poistuivat kokouksesta ennen päätöksentekoa.

Asia käsiteltiin ennen pykälän 30 käsittelyä.

Päätösehdotus

Kunnanvaltuusto

1.  lakkauttaa sivistysjohtajan viran 31.12.2025;​
2.  hyväksyy hallintosääntömuutokset 1.1.2026 alkaen liitteen mukaisesti;​
3.  valtuuttaa kunnanjohtajan antamaan sivistysjohtajalle irtisanomisilmoituksen,​ siten että virkasuhde päättyy viran lakatessa;​
4.  valitsee sivistystoimialan johtajaksi 1.1.2026 alkaen kansalaisopiston rehtorin;​
5.  siirtää ratkaisuvallan palkan ja työaikamuodon määräämisestä kunnanhallitukselle. 


Keskusteltaessa esitti Tanja Hartonen seuraavan vastaesityksen sivistysjohtajan viran lakkautukseen:
"Sivistysjohtajan tulee hallita kokonaisuuksia ja tuntea laaja toimiala. Lisäksi on oltava hyvä lainopillinen osaaminen ja ennen kaikkea myös talousosaaminen on tärkeää henkilöstöjohtamisen ohella.

Sivistysjohtaja johtaa ja valvoo koko kunnan sivistystoimea, johon kuuluvat mm. koulu-, varhaiskasvatus-, vapaa-aika- ja kulttuuripalvelut, sekä kirjastopalvelut. Unohtamatta lukiota.

Hän vastaa toimialansa strategisesta ja taloudellisesta kehittämisestä, henkilöstöasioista ja valvoo laadukkaiden palveluiden toteutumista. Keskeisiin tehtäviin kuuluu myös päätöksenteko- ja esittelijänä toimiminen sivistyslautakunnassa.

Sivistysjohtaja vastaa siis sivistystoimen koko budjetista ja taloudellisesta suunnittelusta sekä kehittää koko organisaation toimintaa ja rakennetta. Huomioitavaa on myös se, että sivistysjohtajalla on iso rooli henkilöstöjohtamisessa: johtaa ja valvoo sivistystoimen henkilöstöä ja varmistaa sujuvan arjen työyhteisössä.

Nyt virkaa ollaan lakkauttamassa ja siirtämässä koko vastuu yhdistämällä tehtäviin, jossa on riittävästi jo tehtävää ennestään ja kokonaisuuden hahmotus on vaarassa hämärtyä. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon myös työssäjaksaminen. Ei virkoja voi yhtenään olla yhdistelemässä säästösyistä. Lopputulos voi olla väsynyt työntekijä ja pieleen menneet laskelmat.

Uusi kunta yhdessä on vielä monen uuden asian edessä ja liian nopea toiminta ilman seurauksien miettimistä voi tehdä isomman laskun loppuun.

Esitän, että sivistysjohtajan virkaa ei lakkauteta, eikä sivistysjohtajaa irtisanota eikä näin ollen yhdistetä kansalaisopiston rehtorin/ kirjastotoimenjohtajan tehtäviin.

Taloudelliset perusteet; sivistyspalvelut ovat kunnan suurin toimiala. Johtamistyötä ei tehdä hyvin taloudellisesti, tehokkaasti ja tuloksellisesti oman toimen ohessa. Yksiköiden esimiesten tehtävä on johtaa yksikköä. Kokonaisuus ei ole ilman toimialajohtajaa kenenkään hallussa. Se tarvitsee kokoaikaisen johtajan, joka valvoo toiminnan taloudellisuuden toteutumista."
Sari Lantta kannatti Tanja Hartosen esitystä.

 

Miia Hämäläinen esitti, että kunnanhallituksen pohjaehdotuksen kohdat 1 ja 3 hyväksytään. Ehdotuksen kohdat 2, 4 ja 5 palautetaan uudelleen valmisteluun.
Teemu Punavaara kannatti Hämäläisen esitystä.

Antti Mustonen, Kari Mouhu, Markku Huovinen, Jari Liukkonen ja Ari Hartonen kannattivat kunnanhallituksen päätösehdotusta.

 

Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että on tehty kunnanhallituksen esityksestä poikkeavat kaksi (2) kannatettua päätösehdotusta, joten on suoritettava äänestys.
I äänestys: Kunnanhallituksen esitys - Miia Hämäläisen esitys
Puheenjohtaja määräsi äänestyksen suoritettavaksi nimenhuudoin ja teki seuraavan äänestysesityksen, joka hyväksyttiin:
ne, jotka kannattavat valtuutettu Miia Hämäläisen esitystä kunnanhallituksen pohjaehdotuksen kohtien 1 ja 3 hyväksymistä, mutta kannattavat palautettavaksi uudelleen valmisteluun kohdat 2, 4 ja 5 äänestävät EI.
Kunnanhallituksen esityksen hyväksymistä kannattavat äänestävät JAA.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 27 ääntä, joista 16 JAA- ja 9 EI-ääntä ja 2 äänestäessä TYHJÄÄ.
JAA: Hartonen Ari, Hyyryläinen Antti, Jukola Heta, Leppä Jari, Liukkonen Jari, Lyytikäinen Juhani, Mattila Emmi, Mouhu Kari, Huovinen Markku, Nykänen Matti, Partio Jaana, Ruuth Nina, Räisänen Annukka, Siiriäinen Marko, Lamponen Mia, Mustonen Antti.
EI: Häkkänen Markku, Hämäläinen Miia, Hämäläinen Tapio, Kettunen Seppo, Lamponen Markku, Lopperi Jaana, Punavaara Teemu, Uotinen Piia, Pekkonen Jouni.
TYHJÄ: Hartonen Tanja, Lantta Sari.

Puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen esityksen tulleen I äänestyksen päätökseksi.

II äänestys: Kunnanhallituksen esitys - Tanja Hartosen esitys
Puheenjohtaja määräsi äänestyksen suoritettavaksi nimenhuudoin ja teki seuraavan äänestysesityksen, joka hyväksyttiin:
ne, jotka kannattavat kunnanhallituksen esitystä äänestävät JAA
Valtuutettu Hartosen esitystä kannattavat äänestävät EI.

Suoritetussa nimenhuutoäänestyksessä annettiin 27 ääntä, joista 21 JAA- ja 2 EI-ääntä, 4 äänestäessä TYHJÄÄ.
JAA: Hartonen Ari, Hyyryläinen Antti, Häkkänen Markku, Hämäläinen Miia, Hämäläinen Tapio, Jukola Heta, Kettunen Seppo, Leppä Jari, Liukkonen Jari, Lyytikäinen Juhani, Mattila Emmi, Mouhu Kari, Huovinen Markku, Nykänen Matti, Partio Jaana, Ruuth Nina, Räisänen Annukka, Siiriäinen Marko, Pekkonen Jouni, Lamponen Mia, Mustonen Antti.
EI: Hartonen Tanja, Lantta Sari.
​​​​​​TYHJÄ: Lamponen Markku, Lopperi Jaana, Punavaara Teemu, Uotinen Piia.

Puheenjohtaja totesi kunnanhallituksen esityksen tulleen kunnanvaltuuston päätökseksi.
 

Päätös

Kunnanvaltuusto

1.  lakkautti sivistysjohtajan viran 31.12.2025;​
2.  hyväksyi hallintosääntömuutokset 1.1.2026 alkaen liitteen mukaisesti;​
3.  valtuutti kunnanjohtajan antamaan sivistysjohtajalle irtisanomisilmoituksen,​ siten että virkasuhde päättyy viran lakatessa;​
4.  valitsi sivistystoimialan johtajaksi 1.1.2026 alkaen kansalaisopiston rehtorin;​
5.  siirsi ratkaisuvallan palkan ja työaikamuodon määräämisestä kunnanhallitukselle. 


Valtuutettu Heidi Mäki poistui kokouksesta esteen ilmoittaen, KuntaL 97 §
Varavaltuutettu Markku Huovinen saapui kokoukseen klo 17.25, poistuen klo 17.53.

Heidi Mäki saapui kokoukseen klo 17.53 päätöksenteon jälkeen.

Eriävä mielipide

  • Tanja Hartonen ja Sari Lantta jättivät yhteisen eriävän mielipiteen:
    "Sivistysjohtajan tulee hallita kokonaisuuksia ja tuntea laaja toimiala. Lisäksi on oltava hyvä lainopillinen osaaminen ja ennen kaikkea myös talousosaaminen on tärkeää henkilöstöjohtamisen ohella.
    Sivistysjohtaja johtaa ja valvoo koko kunnan sivistystoimea, johon kuuluvat mm.  koulu-, varhaiskasvatus-, vapaa-aika- ja kulttuuripalvelut, sekä kirjastopalvelut. Unohtamatta lukiota.​​​​​
    Hän vastaa toimialansa strategisesta ja taloudellisesta kehittämisestä, henkilöstöasioista ja valvoo laadukkaiden palveluiden toteutumista. Keskeisiin tehtäviin kuuluu myös päätöksenteko- ja esittelijänä toimiminen sivistyslautakunnassa.
    Sivistysjohtaja vastaa siis sivistystoimen koko budjetista ja taloudellisesta suunnittelusta sekä kehittää koko organisaation toimintaa ja rakennetta. Huomioitavaa on myös se, että sivistysjohtajalla on iso rooli henkilöstöjohtamisessa: johtaa ja valvoo sivistystoimen henkilöstöä ja varmistaa sujuvan arjen työyhteisössä.
    Nyt virkaa ollaan lakkauttamassa ja siirtämässä koko vastuu yhdistämällä tehtäviin, jossa on riittävästi jo tehtävää ennestään ja kokonaisuuden hahmotus on vaarassa hämärtyä. Lisäksi pitäisi ottaa huomioon myös työssäjaksaminen. Ei virkoja voi yhtenään olla yhdistelemässä säästösyistä. Lopputulos voi olla väsynyt työntekijä ja pieleen menneet laskelmat.
    Uusi kunta yhdessä on vielä monen uuden asian edessä ja liian nopea toiminta ilman seurauksien miettimistä voi tehdä isomman laskun loppuun.
    Esitän, että sivistysjohtajan virkaa ei lakkauteta, eikä sivistysjohtajaa irtisanota eikä näin ollen yhdistetä kansalaisopiston rehtorin/ kirjastotoimenjohtajan tehtäviin.
    Taloudelliset perusteet; sivistyspalvelut ovat kunnan suurin toimiala. Johtamistyötä ei tehdä hyvin taloudellisesti, tehokkaasti ja tuloksellisesti oman toimen ohessa. Yksiköiden esimiesten tehtävä on johtaa yksikköä. Kokonaisuus ei ole ilman toimialajohtajaa kenenkään hallussa. Se tarvitsee kokoaikaisen johtajan, joka valvoo toiminnan taloudellisuuden toteutumista."

Tiedoksi

kunnanjohtaja, toimialajohtajat, sivistysjohtaja SA, kansalaisopiston rehtori, henkilöstösuunnittelija

Muutoksenhaku

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • kunnan jäsen.

Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon,jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet valitusviranomaiselle ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranoaminen
Kunnallisvalitus tehdään Itä-Suomen hallinto-oikeudelle.

Postiosoite: PL 1744, 70101 Kuopio
Käyntiosoite: Minna Canthin katu 64, 70100 Kuopio
Sähköpostiosoite: ita-suomi.hao@oikeus.fi
Faksinumero: 029 56 42501
Puhelinnumero: 029 56 42500
Hallinto-oikeuden kirjaamon aukioloaika: 8.00-16.15

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi, sekä
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite, puhelinnumero ja muut tarvittavat yhteystiedot. Jos valitusviranomaisen päätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä,
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuimaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Mäntyharjun kunnan kirjaamosta.

Postiosoite: PL 76, 52701 Mäntyharju
Käyntiosoite: Pentinpolku 1, 52700 Mäntyharju
Sähköpostiosoite: kirjaamo@mantyharju.fi
Faksinumero: (015) 770 1212
Puhelinnumero: 044 7707 346
Kunnan kirjaamon aukioloaika: maanantaista perjantaihin 9-12 ja 13-15