Kuvaus
Opetushallitus uudisti perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointia (luku 6). Arvioinnin uudistuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa arviointia valtakunnallisesti, lisätä yhdenvertaisuutta ja vähentää tulkinnanvaraisuutta. Opetussuunnitelmassa painotetaan arvioinnin suunnitelmallisuutta, johdonmukaisuutta ja avoimuutta, oppilaiden osallisuutta arvioinnissa. Uudistus kumoaa vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteisiin sisältyvän oppimisen arviointiluvun. Uudistetut valtakunnalliset perusteet siirrettiin paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan noudatettaviksi (1.8.2020 alkaen).
Opetushallitus laatii vielä uudet päättöarvioinnin kriteerit arvosanoille 5, 7, 8 ja 9. Päättöarvioinnin ajankohta ja päättöarvosanojen muodostamisen periaatteet määräytyvät jatkossa kansallisesti, minkä tavoitteena on kaventaa kuntien ja koulujen välisiä eroja. Päättöarvioinnin uudet kriteerit otetaan käyttöön lukuvuonna 2021-2022.
Mäntyharjun perusopetuksen paikalliset osuudet opetussuunnitelmaan on laadittu noudattaen valtakunnallisia opetussuunnitelman perusteita. Opetussuunnitelman laadinnasta on vastannut kuluvalle lukuvuodelle perustettu arviointitiimi johon kuuluvat apulaisrehtori/erityisopettaja Tiina Niskala , aineenopettaja Laura Porthén ja luokanopettaja Juha Ukkonen. He ovat mm. osallistuneet etänä järjestettyihin koulutuksiin, tiedottaneet koulun henkilökuntaa arvioinnin muutoksista, luonnostelleet järjestyssäännöt ja käyttäytymisen arvioinnin kriteerit sekä todistuspohjat henkilökunnalle ja muille asianosaisille kommentoitaviksi ja muokanneet niitä saamansa palautteen mukaan.
Mäntyharjun perusopetuksen opetussuunnitelmaan esitetään muutosta siten, että vuosiluokkien 1–3 todistuksissa käytetään sanallista arviointia ja arviointi kohdistuu oppilaan oppimiseen, edistymiseen sekä yleisiin opiskelu- ja työskentelytaitoihin. Vuosiluokilla 4-9 oppilas saa numerotodistuksen. Käyttäytymisestä annetaan erillinen sanallinen todistus. Arviointikäytänteisiin kuuluu oleellisena osana se, että oppilas ja hänen huoltajansa saavat riittävästi palautetta oppilaan edistymisestä ja osaamisesta lukuvuoden aikana. Uudistuksessa korostetaan formatiivisen arvioinnin eli lukuvuoden aikana oppilaan oppimista tukevan palautteen antamisen merkitystä.
Opetussuunnitelma on strateginen ja pedagoginen työkalu, joka linjaa ja ohjaa koulujen toimintaa. Paikallinen opetussuunnitelma ohjaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden valtakunnallisten tavoitteiden sekä paikallisten painotusten toteuttamista. Paikallisella opetussuunnitelmalla luodaan yhtenäinen perusta ja suunta päivittäiselle koulutyölle sekä toiminnan laadun kehittämiselle.
Hallintosäännön mukaisesti sivistyslautakunta hyväksyy paikallisen opetussuunnitelman.
Päivitetty arviointiluku on liitteenä.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja, sari.aarniokoski@mantyharju.fi
Sivistyslautakunta hyväksyy perusopetuksen paikallisen opetussuunnitelman luvun kuusi muutoksen esityksen mukaisesti.