Tekninen lautakunta, kokous 18.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 76 Tekninen lautakunta_Poikkeamislupahakemus / Koy Mäntyharjun Myllyrinne

MjuDno-2021-101

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Kuvaus

Asemanseudun rakennuskaavan muutoksen alueella kiinteistölle 507-413-7-13 on jätetty sähköisen Lupapiste.fi -palvelun kautta poikkeamislupahakemus 18.12.2020.  Poikkeamista haetaan Asemanseudun rakennuskaavan muutoksen kaavamääräyksestä koskien rakennuksen osan purkamista.

Mäntyharjun kunnan hallintosäännössä on MRL 171 §:n mukaisten poikkeamisten ratkaisuvalta siirretty rakennuslautakunnalle. 

Oheisliitteenä on kartat ja Louhi-ohjelmalla valmisteltu päätösehdostus, joka sisältää hanke-, lähtö- ja käsittelytiedot sekä perustelut.

Päätösehdotus

Esittelijä

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Rakennuslautakunta myöntää hakemuksen mukaisen poikkeamisen Asemanseudun rakennuskaavan muutoksen määräyksistä.

Poikkeamislupa on voimassa 2 vuotta siitä päivästä lukien, kun se on saanut lainvoiman. Purkulupa purkamiselle on haettava tänä aikana, kuten jatkotoimenpiteissä on ohjeistettu.

Sovelletut oikeusohjeet:
• Maankäyttö- ja rakennuslaki 54 §, 57 §, 127 §, 139 §, 171 §, 173 § ja 174 §
• Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 §, 86 § ja 88 §
• Hallintolaki 45 §
• Mäntyharjun kunnan hallintosääntö (12.12.2016 § 67) 22 §/ Rakennuslautakunta
• Asemanseudun rakennuskaavan muutos
• Mäntyharjun kunnan rakennusjärjestys 3.3
• Mäntyharjun kunnan rakennuslautakunnan ohje; Käyttötarkoituksen muutos/ Poikkeaminen
• Mäntyharjun rakennusvalvonnan taksa 2021

Päätös

Hyväksyttiin

Jäsen Anssi Turtiainen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn esteen ilmoittaen ja Teams -yhteys katkaistiin häneltä asian käsittelyn ajaksi (Hallintolaki 28 § 1. mom. 5 kohta.)

Kunnanhall. pj Leena Pekkanen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn jälkeen klo 17:13.

Valmistelija

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Kuvaus

Itä-Suomen hallinto-oikeus pyytää Mäntyharjun rakennuslautakunnalta lausuntoa Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen jättämään valitukseen koskien Mäntyharjun kunnan rakennuslautakunnan myöntämää poikkeamislupaa 507-2021-5002 (Rak.ltk 9.3.2021 § 3). Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskeus esittää valituksessaan, että rakennuslautakunnan poikkeamislupapäätös kaavamääräyksistä tulee kumota. Lausunto on pyydetty 16.4.2021 mennessä. Itä-Suomen hallinto-oikeus on antanut lisäaikaa lausunnon antamiselle 23.4.2021 saakka. 

Lausunnon lisäksi Itä-Suomen hallinto-oikeus pyytää toimittamaan kaikki valituksen alaisen päätöksen perusteena olleet asiakirjat ja muu tarvittava selvitys, joita ovat ainakin;

  • poikkeamishakemus maankäyttö- ja rakennusasetuksen 85 §:n mukaisine liitteineen
  • selvitys kuulemisesta
  • pyydetyt lausunnot
  • kartta, johon on merkitty lähialueen poikkeamispäätökset

Ja mikäli kyseessä on poikkeaminen kaavasta, tarvitaan myös;

  • kaavakartta tai ote siitä värillisenä mittakaavatietoineen ja hyväksymismerkintöineen
  • kaavamerkinnät ja -määräykset kokonaisuudessaan
  • kaavaselotus
  • jos kyseessä on rakennuslain aikaisesta kaavasta, tieto siitä milloin se on vahvistettu.

Sekä laatimaan luettelon lausunnon liitteenä toimitetuista asiakirjoista, jotta asianosainen saa myöhemmin vastinepyynnön yhteydessä tietoonsa lausunnonantajan hallinto-oikeuteen toimittaman oikeudenkäyntiaineiston.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Rakennuslautakunta antaa seuraavan lausunnon asiasta:

  1. Selostus asiasta;
    Mäntyharjun rakennusvalvontaan on tullut purkulupahakemus, jonka käsittely ei ole ollut mahdollista Asemanseudun rakennuskaavan muutoksen kaavamääräyksen (TY -korttelialueella sijaitsee funktionalistinen Mäntyharjun Osuuskaupan laajennusosa. Rakennusta ei saa purkaa eikä sen ulkoasua muuttaa ilman pakottavaa syytä.) vuoksi, Itä-Suomen Hallinto-oikeuden päätöksen 20/0218/3 perusteluiden mukaan on tulkittu kaavasta poikkeamisen olevan tarpeen ennen purkulupahakemuksen käsittelyä. Kiinteistö Oy Mäntyharjun Myllyrinne on hakemus kaavamääräyksestä poikkeamiselle lupaa ja Mäntyharjun rakennuslautakunta on myöntänyt poikkeamisluvan, jota valitus koskee sekä joka toimitetaan tämän päätöksen mukaisesti liitteineen, kaavatietoineen Itä-Suomen hallinto-oikeudelle pyynnön mukaisesti.
    Poikkeamislupa ei kohdistu ”Mäntyharjun Osuuskaupan” vuonna 1936 valmistuneeseen laajennusosaan, vaan Asemanseudun rakennuskaavan muutoksen kaavamääräyksen.
     
  2. Vastaus valittajan esittämiin vaatimuksiin ja niiden perusteluihin;
    a) Vaatimuksena on esitetty, että rakennuslautakunnan päätös tulee kumota.
    Rakennuslautakunta vastaa, että valitus tulee aikeettomana hylätä.
    b) yhtenä perusteluna on esitetty, että ELY -keskus katsoo, että suojeltavaan rakennukseen kohdistuvassa poikkeamislupa-asiassa ei ole esitetty sellaisia riittävän hyväksyttäviä syitä, joiden perusteella poikkeamislupa asemakaavan määräyksistä olisi voitu myöntää.
    Rakennuslautakunta vastaa, että hakemuksessa on ollut riittävät perustelut ja liitteet myöntää poikkeamislupa kaavamääräyksestä poikkeamiselle. Kaavamääräyksen mukaan kyseessä on Funktionalistinen laajennusosa, ei suojeltu rakennus tai kohde
    c) Esitetty toimenpide ei täytä poikkeamiselle asetettuja edellytyksiä, sillä luvan hakija ei ole esittänyt toimenpiteelle hyväksyttävää erityistä syytä.
    Rakennuslautakunta vastaa, että hakemuksella on esittelijän ja lautakunnan näkemyksen mukaan ollut hyväksyttävä erityinen syy (sellainen mitä kuka tahansa ja minkä tahansa rakennuksen omistaja ei voi esittää).
    Erityinen syy on:
    Kaavamääräyksessä on kirjaus, että rakennusta ei saa purkaa ilman pakottavaa syytä. Yhtiön nykyisen hallituksen näkemyksen mukaan rakennuksen tekninen käyttöikä on loppu. Tähän ovat johtaneet pitkälti taloudelliset syyt ja se, että rakennukselle ei ole ollut enää kokonaisuutena asemakaavan mukaista käyttöä. Rakennuksen kunto on riski terveydelle ja turvallisuudelle. Osa tiloista on jouduttu asettamaan käyttökieltoon mm. vesivahinkojen johdosta. Yhtiön hallituksen mukaan rakennuksen aiheuttama vaara turvallisuudelle ja erityisesti terveydelle on pakottava syy ryhtyä purkamistoimiin.
    d) Toimenpide vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskien tavoitteiden saavuttamista.
    Rakennuslautakunta vastaa, että kaavakorttelissa ei ole asemakaavassa määrättyjä suojeltuja rakennuksia ja/ tai ympäristöä.
    e) Lisäksi päätöstä tehdessä on tapahtunut menettelyvirhe, sillä ELY -keskukselta ei ole pyydetty maankäyttö- ja rakennuslain 173 §:n 4 mom. mukaisesti lausuntoa asiassa.
    Rakennuslautakunta vastaa, että esittelijän valmistelussa käytössä olleen tiedon mukaan poikkeaminen ei koske:
    1) luonnonsuojelun kannalta merkittävää aluetta, koska asemakaavassa ei ole luonnonsuojelusta määräyksiä
    2) rakennussuojelun kannalta merkittävää kohdetta tai aluetta, koska korttelissa ei ole suojeltuja rakennuksia ja suojelematonta laajennusosaa ei voi pitää merkittävänä kohteena tai alueena.
    3) maakuntakaavassa virkistys-, suojelu-, tai liikennealueeksi varattua aluetta, koska aluetta ei ole näin maakuntakaavaan merkitty.
     
  3. Lausuma esitetystä selvityksestä
    Rakennuslautakunta lausuu edellä olevan esityksensä perustella, että Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen valitus tulee aiheettomana hylätä, poikkeamisluvassa on kyse perustellusti myönnetystä kaavamääräyksestä poikkeamisesta.
     

Rakennuslautakunta toimittaa Itä-Suomen hallinto-oikeudelle asiakirjapyynnössä 20429/03.04.04.04.16/2021 pyydetyt kaikki valituksenalaisen päätöksen perusteena olleet asiakirjat ja muut pyydetyt selvitykset sekä kaavasta poikkeamisesta pyydetyt asiakirjat.

Rakennuslautakunta liittää asiakirjoihin luettelon lausunnon liitteenä toimitetuista asiakirjoista.

Päätös

Hyväksyttiin.

Jäsen Anssi Turtiainen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn esteen ilmoittaen ja Teams -yhteys katkaistiin häneltä asian käsittelyn ajaksi (Hallintolaki 28 § 1 mom. 5 kohta)

Valmistelija

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Kuvaus

Itä-Suomen hallinto-oikeus on 22.12.2021 päätöksellään 2706/2021 palauttanut Mäntyharjun kunnan rakennuslautakunnan 9.2.2021 § 3 myöntämän poikkeamisluvan (507-2021-5002) uudelleen käsiteltäväksi.

Koy Mäntyharjun Myllyrinne on hakenut poikkeamislupaa Asemanseudun rakennuskaavan muutoksen kaavamääräyksestä, koskien kiinteistöllä 507-413-7-13 olevan rakennuksen osan purkamista. Rakennuslautakunta on myöntänyt poikkeamisluvan kokouksessaan 9.2.2021. 

Mäntyharjun kunnan hallintosäännössä on MRL 171 §:n mukaisten poikkeamisten ratkaisuvalta siirretty rakennuslautakunnalle. Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusjättämään valitukseen koskien Mäntyharjun kunnan rakennuslautakunnan myöntämää poikkeamislupaa 507-2021-5002 (Rak.ltk 9.3.2021 § 3). Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskeus esittää valituksessaan, että rakennuslautakunnan poikkeamislupapäätös kaavamääräyksistä tulee kumota.

Itä-Suomen hallinto-oikeus on johtopäätöksessään todennut, että Valituksenalainen päätös on ELY-keskuksen lausunnon pyytämiseen ja päätöksen perustelemiseen liittyvien menettelyvirheiden vuoksi kumottava ja asia palautettava rakennuslautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi.

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut lausunnon poikkeamislupahakemukseen 8.3.2022 ja Etelä-Savon maakuntaliitto 5.4.2022.

Hakijana olevalla Kiinteistö Oy Mäntyharjun Myllyrinteellä on selvitystilaprosessi yhtiön purkamiseksi loppusuoralla ja saataneen päätökseen 6/2022, jonka jälkeen rakennus siirtyy Mäntyharjun kunnan vastuulle.

Päätösehdotus

Esittelijä

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Rakennuslautakunta myöntää poikkeamisluvan, jonka perusteella asemakaava-alueella sijaitsevan rakennuksen saa purkaa tai sen ulkoasua voi muuttaa ilman pakottavaa syytä. Ennen minkäänlaiseen jatkotoimenpiteeseen ryhtymistä hakijan on poikkeamisluvan voimassaoloaikana haettava rakennusvalvontaviranomaiselta purkulupa rakennuksen purkamiselle.

LOUHI -tietojärjestelmällä valmisteltu Poikkeamislupapäätös perusteluineen on liitteenä.

SOVELLETUT OIKEUSOHJEET:

• Maankäyttö- ja rakennuslaki 54 §, 57 §, 127 §, 139 §, 171 §, 173 § ja 174 §
• Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 §, 86 § ja 88 §
• Hallintolaki 45 §
• Mäntyharjun kunnan hallintosääntö (KV 10.5.2021 § 23) 26 §/ Rakennuslautakunta
• Rakennuslautakunnan päätös 9.2.2021 § 6
• Asemanseudun rakennuskaavan muutos
• Etelä-Savon maakuntaliiton Reittiopas
• Mäntyharjun kunnan rakennusjärjestys 3.3
• Mäntyharjun kunnan rakennuslautakunnan ohje; Käyttötarkoituksen muutos/ Poikkeaminen
• Mäntyharjun rakennusvalvonnan taksa 2022

Päätös

Hyväksyttiin

Valmistelija

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Kuvaus

Itä-Suomen hallinto-oikeus on pyytänyt rakennuslautakuntaa antamaan lausunnon rakennuslautakunnan 7.6.2022 § 23 myöntämän poikkeamisluvan (507-2022-5013) johdosta jätettyyn valitukseen.
Poikkeamislupa on myönnetty asemakaavan määräyksestä, koskien rakennuksen purkamista ilman pakottavaa syytä. Lausuntoa on pyydetty 2.9.2022. Itä-Suomen hallinto-oikeus antanut jatkoaikaa lausunnon toimittamiseen 9.9.2022 saakka. Lisäksi Itä-Suomen hallinto-oikeus on pyytänyt toimittamaan kaikki valituksenalaisen päätöksen perusteena olleet asiakirjat ja muu tarvittava selvitys sekä laatimaan numeroidun luettelon lausunnon liitteenä toimitetuista asiakirjoista.

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on jättänyt valituksen rakennuslautakunnan poikkeamislupapäätöksestä vaatimalla poikkeamislupapäätöksen kaavamääräyksestä kumoamista. Valituksen mukaan poikkeaminen on myönnetty kiinteistölle, joka on maakunnallisesti merkittävä. Purkaminen heikentäisi kohteen arkkitehtonisia ja kulttuurihistoriallisia arvoja tai ainakin vaarantaisi niiden säilymistä. 

Etelä-Savon ELY -keskuksen tulkinnan mukaan poikkeamispäätöksellä on maakunnallista merkitystä, minkä johdosta sillä asiassa valitusoikeus (MRL 193 §:n ja 18 §:n 2 mom.).

Rakennuksen omistaneen kiinteistöyhtiön selvitystilan vuoksi on kiinteistöllä 507-413-7-13 olevan rakennuksen omistus siirtynyt kiinteistön omistajalle, joka on Mäntyharjun kunta.

Poikkeamislupa 507-2022-5013 on saman asian uudelleen käsittelyä (Itä-Suomen hallinto-oikeus palauttanut uudelleenkäsittelyyn), joten asian liitteet (kuten asemapiirustus tai kuntotutkimus) ovat olleet saman asian sisällä eivätkä ole muuttuneet. Kyseiset liitteet liitetään tähän lausuntoon. Myöskään kiinteistöllä olevien rakennusten ja/ tai rakennelmien kunto ei ole parempaan suuntaan muuttunut. Uudessa rakennuslautakunnan käsittelyssä on asiaa täydennetty REITTIOPAS  rakennuksen kulttuurihistoriallisen arvon, käytön ja kunnon selvittämiseen suosittamilla asioilla, kiinteistön rakennuksista on museoviraston lausunto aikaisemmasta lupavaiheesta (rakennus ei ole kaavassa suojeltu).

Päätösehdotus

Esittelijä

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Rakennuslautakunta esittää, että Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen valitus, koskien Mäntyharjun rakennuslautakunnan päätöstä 7.6.2022 § 23 poikkeamista kaavamääräyksestä, tulee aiheettomana jättää huomioimatta.

Rakennuslautakunnan lausunto ja perustelut:

Kaavahierarkiassa voimassa oleva asemakaava on ratkaisevassa roolissa ja poikkeamislupaa käsitellään sen kaavamääräyksestä. Mahdollinen rakennusten purkaminen käsitellään erikseen MRL:n mukaisesti purkamislupana tai purkamisilmoituksena.

Hakija on esittänyt, että kyseessä on saman asian uudelleen käsittely siksi samoja aikaisemmassa Rakennuslautakunnan käsittelyssä olevia muuttumattomia liitteitä ei ole uudelleen liitetty. Rakennuslautakunnan tulkinta ja näkemys jo aiemmin käytössä olleiden asiakirjojen perusteella on, että kyseisellä kiinteistöllä olevaa rakennusta ei ole suojeltu, vaan kaavamerkintä estää purkamisen ilman pakottavaa syytä. Koska hakija on esittänyt erityiset syyt poikkeamisen myöntämiselle sekä pakottavan syyn rakennuksen purkamiselle, tulee kaavasta poikkeamisen valitus aiheettomana jättää huomioimatta. Rakennuslautakunta toimittaa asemapiirustuksen ja kuntotutkimuksen tämän lausunnon liitteitä.

Hakija on esittänyt poikkeamiseen erityisen syyn (alueeseen/ rakennukseen liittyvä, ei hakijaan itseensä liittyvä syy), jonka perusteella poikkeaminen johtaa parempaan lopputulokseen ympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden kanalta. Myös tilanne on muuttunut (koko rakennuksen tekninen käyttöikä on loppu) asemakaavan laatimisen jälkeen, tämä on perusteltu erityinen syy kaavasta poikkeamisen myöntämiselle.

Mainittu yleiskaavassa oleva km -merkintä koskee hyvin laajaa aluetta, ei yksittäistä kiinteistöä tai rakennusta eikä asiaa ole viety luvitusta määräävälle (yksityiskohtaisin kaava) asemakaavatasolle. Yleis- ja asemakaavojen hyväksymisten jälkeen alueelta on purettu useita rakennuksia, mikä on muuttanut kaavassa haettua alueen luonnetta, eikä asemakaavassa ole kyseiselle kiinteistölle tai sillä sijaitseville rakennuksille ole suojelumerkintöjä.

Mainitun Ympäristöministeriön julkaisun mukaan on energiatehokkuuden paraneminen tärkeää, monissa kohteissa korjausrakentamisen myötä jää rakenteisiin energiatehokkuutta ja ekologisuutta heikentäviä kylmäsiltoja sekä ylimääräistä lämmitysalaa ja/ tai -kuutioita verrattuna tarkoituksen mukaiseen uudisrakentamiseen.

Päätös

Hyväksyttiin. 
Khall. pj. Markku J. Lamponen saapui asian käsittelyn aikana klo. 16:38

Valmistelija

  • Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Kuvaus

Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus hakee muutosta Mäntyharjun kunnan rakennuslautakunnan päätökseen 7.6.2022 § 23, joka koskee poikkeamista kaavamääräyksestä.

Hallinto-oikeus varaa vastinepyynnön vastaanottajalle tilaisuuden vastineen antamiseen Etelä-Savon ELY-keskuksen valituksen ja Mäntyharjun kunnan rakennuslautakunnan asiassa antaman lausunnon johdosta, diaarinumero 1396/2022. Vastinepyyntö on osoitettu KOy Mäntyharjun Myllyrinteelle. Kyseinen yhtiö on purettu ja kyseisen kohteen omistaa nyt Mäntyharjun kunta. Kunta jatkaa nykyisenä omistajana hakemusprosessia.

Kyseinen asia on laajasti kuvattuna liitteenä olevassa vastinepyyntökirjeessä.

Mäntyharjun kunnan hallintosäännön 22§ mukaan lautakunta edustaa kuntaa ja käyttää kunnan puhevaltaa toimialaansa kuuluvissa asioissa sekä hallintosäännön 23§ 8. kohdan mukaan antaa toimialaansa kuuluvia lausuntoja.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Tekninen lautakunta toteaa vastineenaan

1. Kunta jatkaa rakennuksen nykyisenä omistajana hakemusprosessia.

2. Nykyinen omistaja toteaa aiempien hakijan lausuntojen ja perustelujen olevan omankin näkemyksensä mukaisia. Kaavan yleisissä rakennuskaavamääräyksissä todetaan, että rakennusta ei saa purkaa eikä sen ulkoasua muuttaa ilman pakottavaa syytä. Rakennuksen nykykunto aiheuttaa omistajalle huomattavan riskin koko alueen turvallisuuden ja terveellisyyden takaamiseksi. Naapurissa sijaitsee mm. asuinkerrostalo. Kostuneista teknisen käyttöikänsä päässä olevista rakenteista ympäristöön leviävästä poikkeavasta hajusta on tullut jo ilmoituksia. Lisäksi luvattomia kävijöitä pyrkii rakennukseen toistuvasti.

Rakennuksesta on teetetty vuonna 2021 rakennustekninen kuntotarkastus. Ilman rakennukseen tehtyä kattavaa kuntotutkimusta ja rakennusuunnittelua tiedetään, että käyttäjille turvalliseksi saneeraaminen vaatisi liittyvien rakenteiden purkamista ja runko-osiin mekaanista puhdistusta sekä kemiallista suojaamista. Lisäksi liittyvät rakenteet tulisi rakentaa kokonaan uudelleen. Mittava määrä poistettavia haitta-aineita muokkaisi rakennusta jo pois nykyisestä asustaan. Todennäköinen kantavien rakenteiden vahvistaminen sekä joka tapauksessa eteen tuleva lämpötalouden parantaminen muuttaisivat rakennuksen ulkonäköäkin väistämättä jonkin verran. Peruskorjauksessa säilytettävien rakennusosien määrä ei olisi siis kovin suuri. Lopputuloksena olisi todennäköisesti rakennusvalvonnassa uutena käsiteltävä rakennus, jossa olisi osia vanhasta kantavasta rungosta. Kaavamääräyksissä mainittu pakottava syy purkamiselle olisi siis pohjana myös peruskorjauksessa.

Päätös

Tekninen lautakunta toteaa vastineenaan

1. Kunta jatkaa rakennuksen nykyisenä omistajana hakemusprosessia.

2. Nykyinen omistaja toteaa aiempien hakijan lausuntojen ja perustelujen olevan omankin näkemyksensä mukaisia. Kaavan yleisissä rakennuskaavamääräyksissä todetaan, että rakennusta ei saa purkaa eikä sen ulkoasua muuttaa ilman pakottavaa syytä. Rakennuksen nykykunto aiheuttaa omistajalle huomattavan riskin koko alueen turvallisuuden ja terveellisyyden takaamiseksi. Naapurissa sijaitsee mm. asuinkerrostalo. Kostuneista teknisen käyttöikänsä päässä olevista rakenteista ympäristöön leviävästä poikkeavasta hajusta on tullut jo ilmoituksia. Lisäksi luvattomia kävijöitä pyrkii rakennukseen toistuvasti.

Rakennuksesta on teetetty vuonna 2021 rakennustekninen kuntotarkastus. Ilman rakennukseen tehtyä kattavaa kuntotutkimusta ja rakennusuunnittelua tiedetään, että käyttäjille turvalliseksi saneeraaminen vaatisi liittyvien rakenteiden purkamista ja runko-osiin mekaanista puhdistusta sekä kemiallista suojaamista. Lisäksi liittyvät rakenteet tulisi rakentaa kokonaan uudelleen. Mittava määrä poistettavia haitta-aineita muokkaisi rakennusta jo pois nykyisestä asustaan. Todennäköinen kantavien rakenteiden vahvistaminen sekä joka tapauksessa eteen tuleva lämpötalouden parantaminen muuttaisivat rakennuksen ulkonäköäkin väistämättä jonkin verran. Peruskorjauksessa säilytettävien rakennusosien määrä ei olisi siis kovin suuri. Lopputuloksena olisi todennäköisesti rakennusvalvonnassa uutena käsiteltävä rakennus, jossa olisi osia vanhasta kantavasta rungosta. Kaavamääräyksissä mainittu pakottava syy purkamiselle olisi siis pohjana myös peruskorjauksessa.

Tiedoksi

Itä-Suomen hallinto-oikeus