Tekninen lautakunta, kokous 21.5.2025

§ 42 Toivola-Mynttilä-Peruvesi rantaosayleiskaavan muutokset 2022-2023_ehdotus

MjuDno-2024-151

Valmistelija

  • Markku Lamponen, maankäyttökoordinaattori, markku.lamponen@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun tekninen lautakunta päätti asettaa kokouksessaan 12.3.2024 § 20 Toivola-Mynttilä-Peruvesi rantaosayleiskaavan muutoksen kaavaehdotusaineistot MRL 65 §:n ja MRA 19 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville. Asiakirjat olivat nähtävillä kunnan verkkosivuilla. Nähtävänäolon aikana alueiden maanomistajilla, viranomaisilla sekä muilla osallisilla oli mahdollisuus esittää muistutus kaavaehdotuksesta.
Kaavaehdotuksesta jätettiin kuulemisaikana (4.4. – 5.5.2024) 6 lausuntoa ja 1 muistutus, joiden sisältö on esitetty kursivoituna seuraavassa lyhyesti (ks. tarkemmin palautteen sisältö alkuperäisistä lausunnoista tai muistutuksista). Kaavanlaatijan vastine jätetyistä lausunnoista ja muistutuksista:

1.      Etelä-Savon pelastuslaitoksen lausunto 15.4.2024. Etelä-Savon pelastuslaitoksella ei ole huomautettavaa kaavamuutokseen.
Vastine: Merkitään tiedoksi.

2.      Etelä-Savon ELY-keskuksen lausunto 22.4.2024. ELY-keskuksella ei ole kaavamuutoksiin kommentoitavaa.
Vastine: Merkitään tiedoksi. 

3.      Riihisaari – Savonlinnan museon lausunto 26.4.2024. Kaavamuutoksesta ei ole huomautettavaa arkeologisen kulttuuriperinnön tai rakennetun kulttuuriympäristön osalta.
Vastine: Merkitään tiedoksi. 

4.      Mikkelin seudun ympäristöpalveluiden lausunto 3.5.2024. Ympäristöpalvelut on tutustunut Toivola-Mynttilä-Peruvesi-rantaosayleiskaavan sekä Länsiosan rantaosayleiskaavan muutoksiin. Ympäristöpalveluilla ei ole lausuttavaa kaavamuutoksista.
Ympäristöpalveluista kuitenkin huomautetaan, että Toivola-Mynttilä-Peruvesi royk kohteessa 14 (Pihtiniemi) on Lajitietokeskuksen mukaan tehty näköhavainto liito-oravasta ja alueella on useampi kolopuu (havainto vuodelta 2013). Rakennuspaikkoja ei ole kuitenkaan osoitettu tähän havaintopisteeseen, mutta liito-orava tulee huomioida mahdollisissa maankäyttöön liittyvissä toimenpiteissä ko. alueella.​​ 

Vastine: Merkitään tiedoksi. Huom. Kohde numero 14 Pihtiniemessä sijaitsee Länsiosan rantaosayleiskaavan alueella (ei siis Toivola-Mynttilä-Peruvesi-rantaosayleiskaavan alueella). Vastine tämän kohteen osalta löytyy Länsiosan kaavan liitteistä.

5.       Rakennuslautakunnan lausunto 6.5.2024. Rakennusvalvonnan tehtävien hoidon kannalta on erinomaista, että kaavassa olevia virheitä ja puutteita sekä aiemmin poikkeamisluvilla mahdollistettuja rakentamistoimenpiteitä ajantasaistetaan rantaosayleiskaavaan. Osa kohteista on rakennusvalvonnan joko valmistelu- tai valvontakatselmuksilla havainnoituja ja asiakkaille ohjeistettuja muutoksia, jotka ovat erityisen tärkeää saada kaavamuutokseen mukaan, jotta rakennuspaikkojen pienilmasto ja maasto- olosuhteet tulee huomioitua kaavan mukaisessa rakennusoikeudessa.
Vastine: Merkitään tiedoksi.

Kaavoitusprosessia tulisi kehittää jatkuvaan vuorovaikutukseen kiinteistöjen omistajien ja yleisen kehittymisen tarpeita palvelevaksi, jolloin poikkeamistarve vähenisi nykytilanteesta. Myös poikkeamisten kautta luvittuva rakentaminen päivittyisi kaavaan nykyistä reaaliaikaisemmin, jotta kaava on ajan tasalla eikä samalle kiinteistölle tarvita useampia poikkeamisia. Kaavoituksen lähtökohta tulee olla alueiden käytön kehittäminen ja siten palvella kiinteistöjen omistajia niin, että rakentamisessa ja/tai sen luvittamisessa ei jouduttaisi turvautumaan poikkeamismenettelyihin vaan luvitus olisi mahdollisimman pitkälle lain voimaisen kaavan toteuttamiseen perustuvaa.

Vastine: Tämä on tiedostettu kaavoituksessa. Olisi hyvä, jos myönnetyn poikkeamisluvan yhteydessä velvoitetaan maanomistajaa tekemään kaavoitusaloite kunnan maankäyttöpuolelle kaavoitustarpeen johdosta. Muilta osin merkitään tiedoksi.

Kaavamääräykset tulee ehdottomasti täydentää tukemaan rakentamislain vaatimuksia, joko määräämällä rakennusoikeus ja rakennusten etäisyydet kaavassa tai määrällä kaavassa noudatettavaksi rakennusjärjestyksessä määrättyjä rakennusoikeuksia, rakennusten etäisyyksiä rannasta ja toisistaan. Tämä on sen kaltainen tekninen muutos, ettei kaavaa pitäisi tarvita laittaa uudestaan nähtäville, koska kyseessä on nykyisen sekä maankäyttö- ja rakennuslain aikaisen käytännön kirjaus rakentamisenlain mukaiseen muotoon.

Vastine: Muutetaan kaavaa vastaamaan 1.1.2025 voimaan tulleen rakentamislain säädöksiä ja osoitetaan kaavassa alueilla käytettävät rakennusoikeudet ja rakentamisetäisyydet. Pyritään siinä noudattelemaan pääsääntöisesti 1.1.2025 voimaan tulleen Mäntyharjun rakennusjärjestyksen määräyksiä RA ja A-paikoilla. Pienten saarten osalta joudutaan räätälöimään rakennusoikeutta ja etäisyyksiä kaavamääräyksellä erityisesti maisemallisten seikkojen takia.

6.   Pohjois-Savon ELY-keskuksen (Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue) lausunto 8.5.2024 Pohjois-Savon ELY-keskuksen Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueella ei ole kaavaehdotukseen huomautettavaa maantieverkon tai liikennevaikutusten näkökulmasta.
Vastine: Merkitään tiedoksi.

1.      Muistutus 3.4.2024
Muistuttaja on huomannut kaavassa pienen "kosmeettisen virheen". Tonttia ollaan muuttamassa vakituisen asuinpaikan tontiksi, mikä sen pitää ollakin jatkossa. Kaavaehdotuksessa kohde on merkattu sivulla 3 numerolla 13. Sivulla 6 on kohde esitelty ilmakuvan kanssa ja siinä tontti on kuitenkin kohdenumerolla 12. Sivulla 10 kohde on taas muuttunut numeroksi 13. Muistuttaja kysyy, onko mahdollista, että joku pystyy tuosta valittamaan ja ehdotus viivästyy sen takia.

Vastine: Tällaisella teknisellä virheellä tuskin olisi valitusperusteita, mutta se on toki omiaan aiheuttamaan sekaannusta. Korjataan kohteen numeroinnit. Kaavatyö on viivästynyt vuoden alusta voimaan tulleen lakimuutoksen odottamisen/tulkinnan selkeytymisen takia.

Kaavaehdotuksen nähtävilläolon jälkeen ja vuoden 2025 alusta tuli voimaan uusi rakentamislaki, jonka tuomat muutokset on otettu huomioon kaavaratkaisun merkintöjen osalta. Kaavassa on aiemmin noudatettu mm. rakennuspaikan rakennusoikeuden määrittelyssä kunnan rakennusjärjestyksen määräyksiä. Tämä ei ole jatkossa mahdollista. Uusi laki lähtee siitä, että tällaisista asioista tulee määrätä rakentamista ohjaavassa kaavassa. Tämä myös tiedostettiin esim. rakennuslautakunnan antamassa lausunnossa. Kaavaa siis jouduttiin muuttamaan lakiuudistuksen johdosta, joten se tulee asettaa uudelleen ehdotuksena nähtäville, jotta saadaan asia osallisten ja viranomaisten tietoisuuteen ja asiassa voi antaa palautetta. MRA 32 §:n mukaan; ”Jos kaavaehdotusta on olennaisesti muutettu sen jälkeen, kun se on asetettu julkisesti nähtäville, se on asetettava uudelleen nähtäville. Uudelleen nähtäville asettaminen ei kuitenkaan ole tarpeen, jos muutokset koskevat vain yksityistä etua ja niitä osallisia, joita muutokset koskevat, kuullaan erikseen.” Tässä tapauksessa muutoksien voidaan tulkita koskevan myös yleistä etua, jolloin uusi nähtävilläolo on tarpeen.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Tekninen lautakunta

  1. hyväksyy laaditut vastineet,
  2. asettaa 14.5.2025 päivätyn kaavaehdotuksen nähtäville MRA 19 §:n mukaisesti julkisesti nähtäville vähintään 30 vrk ajaksi ja
  3. järjestää osallisille tiedottamisen sekä pyytää tarvittavat lausunnot.