Kuvaus
Kevään 2024 aikana on sivistyksen toimialan hankehakemuksilla saatu Mäntyharjun Yhtenäiskouluun Erasmus-hankkeella haettu 30 000 € kansainväliseen kestävän kehityksen oppimiskokonaisuuteen (ei rahoituksen omarahoitusosuutta), Aluehallintovirastolta Liikkuvan koulun kehittämiseen haetusta 21 546 eurosta saatiin 20 000 € (kunnan omarahoitus 40 %) sekä Koulunuorisotyön kehittämiseen haetusta 84 501 eurosta saatiin 55 000 € (kunnan omarahoitus 10 %).
Lisäksi Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Valtion erityisavustuksesta varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen koulutuksellista tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2024–2027 hakemuksessa määriteltyyn toimintaan haetusta 393 600 eurosta saatiin 198 000 € (kunnan omavastuu 20 %). Hankesuunnitelmia mukautetaan myönnettyjen rahoitusten suhteessa.
Lisärahoitusta kuntaan tuovia avustuksia ja hankkeita tulee haettavaksi vuoden aikana. Onnistuneilla hankehakemuksilla saadaan lisärahoitusta kehittämistoimintaan, joka tukee peruspalveluiden tuottamista ja edistää palveluiden laatua.
Talousarviota 2024 laadittaessa ei ollut tiedossa hankkeiden mahdollisuudesta ja siksi hankkeilla rekrytoiva henkilöstö puuttuu henkilöstösuunnitelmasta 2024. Osa hankkeilla toimivista henkilöistä tulee olemassa olevasta henkilöstösuunnitelmasta. Hankerekrytoinneilla tavoitellaan osaamisen lisäämistä. Hankkeisiin palkatun henkilöstön avulla tehdään mm. hallittua muutosta opetuksen järjestämisen rakenteisiin ja tavoitellaan pysyvää muutosta koulun toimintakulttuuriin yksin tekemisestä yhdessä tekemiseen. Toimintatapana on positiivinen pedagogiikka ja joustava tuki kaikille. Nyt saadut rahoitukset ja hankkeiden toteuttaminen edellyttää, että henkilöstösuunnitelmaan lisätään koulunuorisotyöntekijä ja koulunkäynninohjaaja.
Hankkeiden tuloksia käytetään koulun toiminnan kehittämiseen tiedolla johtamisen ja vaikuttamisen välineenä. Hyväksi havaitut toimintatavat vakiinnutetaan toimintakulttuuriin.
Koulunuorisotyön kehittämiseen käynnistetään elokuussa 2024 Kaikki koulussa -hanke, jonka työntekijäksi hankesuunnitelman mukaan palkataan kouluun koulunuorisotyöntekijä.
Hankekuvauksen mukaan niin oppilas- ja opiskelijahuoltolaki kuin nuoriso- ja perusopetuslaki antavat mahdollisuuden uudelleenajatella kuntarakenteisiin jumiutuneita toimintoja. Velvollisuutemme on yhteisvastuullisesti kehittää monialaisia palveluja nuorten terveen elämän ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Nuoren kokonaisvaltainen näkeminen on ennaltaehkäisevää tukea. Koulussa on kaikki.
Hankkeen tavoitteina on luoda turvallinen kouluyhteisö, jossa nuoret viihtyvät, oppivat ja tulevat keskenään toimeen, lisätä oppilaiden osallisuutta koulussa ja auttaa nuorten mielipiteiden esille tuloa sekä laatia koulunuorisotyön suunnitelma.
Uudenlaisen työotteen edistämiseen palkataan koulunuorisotyöntekijä, joka toimii kokoaikaisesti kouluyhteisössä koulupäivien aikana: kohtaaminen ja osallisuus sitouttaa nuoria säännölliseen koulunkäyntiin turvallisessa ja hyvinvoivassa kouluyhteisössä. Koulujen loma-aikoina koulunuorisotyöntekijä suunnittelee toimintaa ja kohtaa nuoria vapaa-ajalla. Nuoret osallistuvat toimintojen suunnitteluun.
Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistävän avustuksen tavoite on, että koulussa on Oikea-aikaisesti tukea, jota oppilas tarvitsee, ei vain tukea, jota on tarjolla.
Tavoitteena on, että tasa-arvoinen ja yhdenvertainen oppimisen polku toteutuu, kun nivelvaiheet sujuvat kieli- ja kulttuuritaustasta ja tuen tarpeesta riippumatta. Samanaikaisopettajuus ja joustavat järjestelyt tukevat oikea-aikaisesti ja lisäävät mahdollisuutta oppilaiden osallisuuteen: työrauha ja kokemus kohtaamisesta paranee. Positiivinen pedagogiikka, vahvuuksien huomioiminen edistää koulun myönteistä ilmapiiriä ja yhtenäisemmän koulun arki vakiintuu hyvinvoinnin tueksi: yhteisöön kuuluminen lisää kouluinnostusta.
Koska hankerahoitusta myönnettiin noin puolet haetusta summasta, karsitaan suunnitellusta hankkeen sisällöstä toimintaa niin, että tavoitteet pystytään saavuttamaan Opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeelle myöntämän avustuksen turvin.
Lapsivaikutusten arviointi oheismateriaalina.
Hankkeilla palkatuista työntekijöistä on välittömiä vaikutuksia lapsiin ja nuoriin, kun läsnä olevien ja kouluarjessa tavoitettavien ja kohtaavien aikuisten määrä lisääntyy. Hankkeiden onnistuessa välilliset vaikutukset heijastuvat koko koulun ilmapiiriin, mikä on lasten ja nuorten etu.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi
Yhdistymishallitus myöntää rekrytointiluvan koulunuorisotyöntekijän ja koulunkäynninohjaajan palkkaamiseen hanketyöntekijöinä elokuusta 2024 alkaen hankkeiden ajaksi.