Kuvaus
Kurkilahen alueen asemakaava / valitus / hallinto-oikeuden päätös
Kunta on käsitellyt asiaa toimielimissään
- tekninen ltk § 23, 25.4.2019 / tekninen ltk § 49, 25.8.2020 / tekninen ltk § 101, 19.10.2021 / tekninen ltk § 6, 15.2.2022
- kunnanhallitus § 25, 21.2.2022
- kunnanvaltuusto § 14, 7.3.2022
- kunnanhallitus § 74, 9.5.2022
Mäntyharjun kunnanvaltuusto on 7.3.2022 § 14 hyväksynyt Kurkilahen alueen asemakaavan muutoksen.
Päätöksestä on valitettu Itä-Suomen hallinto-oikeuteen.
Kurkilahden alueen asemakaavan muutos on kumottava lainvastaisena siltä osin, kun sillä on hyväksytty kaavaanmerkitty puistoalue ja kevyen liikenteen polku valittajan omistaman tilan alueella- Edellä mainitut puistoalue ja kevyenliikenteen väylä on poistettava valittajan tilan alueelta. Mäntyharjun kunta on velvoitettava korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut asiassa.
Mäntyharjun kunnanhallitus on antanut lausunnon, jossa todennut mm, että valittajan tila on tällä hetkellä asemakaavassa että yleiskaavassa rautatiealuetta ja puistoa, joka sisältää valituksenalaisen rantareitin. Kyseessä oleva alue poikkeaa Länsirannan tilanteesta olennaisesti asemakaavaoitusta ohjaavan yleiskaavan osalta. Yleiskaavassa rantaraitti ei ole yhtenäinen länsirannan osa. Näin ollen valittajaa ei aseteta eriarvoiseen asemaan toisiinmaanomistajiin nähden. Valitus kohdistuu alueelle, joka on sisällöltään käytännössä täysin sama kuin jo nykyisessä asemakaavassa. Tiedottamisessa kunta on noudattanut maankäyttö- ja rakennuslain säädöksiä ja toimittanut mm. vastineen kaavaehdotuksesta jätettyy palauttteeseen jo ennen kaavan hyväksyntää. Valittajan osalta valitusaika alkoi, kun valtuuston päätöst toimitettiin muistutuksen jättäjälle. Olennaista on se, että valittaja on ollut tietoinen kaavaprosessin etenemisestä.
Valittaja on antanut vastineen. Asiassa tuee tarvittaessa järjestää katselmus tai tarkastus tilan alueella.
Mäntyharjun kunnanhallitus on päätöksellään 9.5.2022 § 75 määrännyt Kurkilahden alueen asemakaavan tulemaan voimaan ennen kuin kaava on saanut lainvoiman kaava-alueen niiltä osilta, joihin valituksen ei voida katsoa kohdistuvan.
Hallinto-oikeuden ratkaisu
Hallinto-oikeus hylkää valituksen.
Hallinto-oikeus hylkää oikeudenkäyntikuluja koskevan vaatimuksen.
Perustelut
Kun otetaan huomioon asiakirjoista saatu selvitys sekä jäljempänä ilmenevät asian ratkaisuperusteet, katselmuksen tai tarkastuksen järjestäminen ei ole asian selvittämiseksi tarpeen.
Nähtävillä olo
Maankäyttö- ja rakennslain 65 §:n mukaan kaavaehdotus on asetettava julkisesti nähtäville. Nähtäville asettamisesta on tiedotettava kaavan tarkoituksen ja merkityksen kannalta sopivalla tavalla. kunnan jäsenille ja osallisille on varatta tilaisuus esittää mielipiteensä asiassa (muistutus). Saman pykälän 2 mom. mukaan muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa, on ilmoitettava kunnan perusteltu kannanotto esitetyyyn mielipiteeseen..
Maankäyttö- ja rakennuslain 67 §:n mukaan kaavan hyväksymistä koskevasta päätöksestä on viipymättä lähdetettävä tieto niille kunnan jäsenille sekä muistutuksen tekijöille, jotka kaavan nähtävillä ollessa ovat sitä kirjallisesti pyytäneet ja samalla ilmoittaneet osoitteensa.
Maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n 3 mom. mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten teitoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.
Kuntalain 140 §:n 3 mom. mukaan kunnan jäsenen ja 137 §:n 2 mom. tarkoitetun kunnan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Valituksessa on katsottu, ettei kaavapäätöstä ole annettu valittajalle tiedoksi laissa säädetyllä tavalla. Kunnanhallituksen lausunnossa on katsottu, että valitusaika on alkanut, kun valittaja on saanut päätöksen tiedokseen.
Hallinto-oikeus toteaa, että kaavapäätös annetaan maankäyttö- ja rakennuslain 188 §:n 3 momentin ja kuntalain 140 §:n mukaan tiedoksia asianosaisille ja kaikille kuntalaisille pitämällä pöytäkirja nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten ja kunnan jäsenen tietoon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä verkossa. Myös asianosaisen osalta päätöksen tiedoksianto ja samalla valitusajan alkaminen on sidottu päätöksen nähtäville asettamiseen.
Hallinto-oikeus toteaa selvyyden vuoksi, että valitus on saapunut hallinto-oikeuteen 8.4.2022 eli ajoissa.
Hallinto-oikeus arvioi, että Mäntyharjun kunta on menetellyt maankäyttö- ja rakennuslain 67 §:n vastaisesti siltä osin, kun se ei ole toimittanut valittajalle tietoa kaavan hyväksymisestä koskevasta päätöksestä, vaikka valittaja on muistutuksessa sitä nimenomaisesti pyytänyt. Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tämän menettelyvirheen johdosta kumoa valituksenalaista päätöstä, vaan ottaa sen ratkaistavakseen.
Johtopäätös
Asemakaavan muutos ei ole valituksessa esitetyillä perusteilla lainvastainen eikä valituksenalaista päätöstä ole syytä kumota.