Kuvaus
Sivistyslautakunta 23.03.2021, § 30
Valmistelija / lisätiedot:
Lasse Kurvinen, Sari Aarniokoski
lasse.kurvinen@mantyharju.fi, sari.aarniokoski@mantyharju.fi
tekninen johtaja, sivistysjohtaja
Liitteet
1 Yleisaikataulu VE3.pdf
2 Yleisaikataulu VE1.pdf
3 VE3-kartta.pdf
4 VE3 Tavoitehintalaskenta, tulosteet 28.1.2021.pdf
5 VE1-kartta.pdf
6 VE1 Tavoitehintalaskenta, tulosteet 28.1.2021.pdf
7 Tilaohjelma Ma#ntyharjun kunnan tilaratkaisut-VE3.pdf
8 Tilaohjelma Ma#ntyharjun kunnan tilaratkaisut-VE1.pdf
9 NYKYTILANNE-kartta.pdf 10 Ma#ntyharjun kunnan tilaratkaisut_tarveselvitysosio.pdf
11 Ma#ntyharjun kunnan tilaratkaisut_hankesuunnitelmaosio.pdf
12 Ma#ntyharju_laajennus_rakenusoikeus_alalaskelma.pdf
Oheismateriaali
1 Nuorisopalveluiden kysely_Perusraportti.pdf
Mäntyharjun kunnan tilaratkaisut -hankkeen tavoitteena on rakentaa käyttäjille tiloiltaan ja olosuhteiltaan nykyaikaiset työtilat. Käyttäjien kanssa pidetyissä palavereissa on pohdittu yhdessä ratkaisua mm. rakennuksen toimintojen ja tilojen jakautumiseen käyttäjien kesken.
Projektiohjelman tarkoitus on ohjata Mäntyharjun kunnan tilaratkaisujen kokonaisuutta usean eri tilatarpeen osalta sekä osaltaan on tunnistettu myös rakennusten peruskorjaustarve. Tilaratkaisujen yhteydessä tulee tarkastella myös nykyisin käytössä olevien tiloja sekä mahdollisia toiminnallisia muutostarpeita. Tilaratkaisuiden tavoitteena on saavuttaa kustannustehokkaat ja palvelutasoon tarkoituksen mukaiset tilaratkaisut Mäntyharjun kunnalle.
Sivistyspalveluiden yksiköiden vastuuhenkilöiden kanssa käytyjen keskustelujen perusteella tilaratkaisuvaihtoehdoista eniten saa kannatusta VE1, jossa kaikki keskeiset toiminnot sijoittuvat koulukeskuksen ympäristöön. Toimintojen keskittämisellä nähdään olevan myönteisiä vaikutuksia eri yksiköiden välisen tiiviin yhteistyön kehittymiselle.
Sivistyspalvelujen toiminnassa monialaisen yhteistyön korostuminen on varsin keskeinen kehityssuunta. VE1 mukaisessa tilaratkaisussa koulukeskukseen on mahdollisuus toteuttaa perusopetuksen, lukion, kansalaisopiston ja kirjaston muodostama yhteinen pedagoginen ympäristö, joka tarjoaa oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisia ja vetovoimaisia tiloja.
Nuorisopalveluiden tilaratkaisuun liittyen järjestettiin nuorille suunnattu kysely, johon vastasi yhteensä 77 henkilöä. Kyselyn vastausten perusteella Askel on suosituin vaihtoehto nuorisopalveluiden sijainniksi ja Teletalo toiseksi suosituin. Lisäksi järjestettiin keskustelutilaisuus, jossa esiteltiin nuorille tilaratkaisut -hanketta.
Nuorisopalvelujen osalta tilaratkaisua tulee tarkastella toimintokohtaisesti. Vaikka nuorisotyöllä on tehtävänsä myös koulun sisällä (koulunuorisotyö), toiminnan perusluonteeseen kuuluu vahvasti myös toimiminen instituutioiden ulkopuolella. Nuorten vapaa-aikaan kohdistuvan toiminnan (esim. nuorisotilatyö) tulisi voida profiloitua nuorten ehdoilla ja tarjota riittävää etäisyyttä arkiympäristön velvoitteisiin.
Yksinomaan koulun tiloissa toimiminen voisi johtaa toiminnan houkuttelevuuden vähenemiseen sekä nuorten ja nuorisotyöntekijöiden välisen luottamuksen heikkenemiseen.
Pienlapsiperheiden avoimen ryhmätoiminnan suhteen ei ole järkevää odottaa lapsiperheiden vähenemistä, ennen kuin toiminta voidaan aloittaa. Avoimeen varhaiskasvatukseen, erilaisiin ryhmätoimintoihin ja kohtaamispaikkatoimintaan tulee löytää tiloja koulukeskuksesta. Yhteistyörajapintaa on paljon varhaiskasvatuksen, nuorisotyön, koulun ja kirjaston kanssa, sekä myös yhä lisääntyvissä määrin kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
Ehdotus
Esittelijä: Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja
Sivistyslautakunta hyväksyy osaltaan tilaratkaisu -hankkeen hankesuunnitelman ja lausuu tekniselle lautakunnalle tilaratkaisut -hankkeeseen seuraavaa:
1. VE1 vastaa parhaiten sivistyspalveluiden tilatarpeita, tiivis tilaratkaisu edistää yhteistyötä
2. Nuorisopalvelujen osalta tilaratkaisua tulee tarkastella toimintokohtaisesti. Vaikka nuorisotyöllä on tehtävänsä myös koulun sisällä (koulunuorisotyö), nuorten vapaa-aikaan kohdistuvan toiminnan (esim. nuorisotilatyö) tulee voida profiloitua nuorten ehdoilla ja tarjota riittävää etäisyyttä arkiympäristön velvoitteisiin
3. Teletalon käytön mahdollisuutta nuorisopalveluiden käyttöön tulee tarkastella, mikäli nuorisopalveluiden nykyiset tilat Askeleella poistuvat käytöstä
4. Avoimeen varhaiskasvatukseen, erilaisiin ryhmätoimintoihin ja kohtaamispaikkatoimintaan tarvittavia tiloja tulee pyrkiä järjestämään koulukeskuksen yhteyteen.
Päätös
Hyväksyttiin.
- - -
Tekninen lautakunta 23.03.2021, § 28
Valmistelija / lisätiedot:
Lasse Kurvinen
lasse.kurvinen@mantyharju.fi
tekninen johtaja
Liitteet
1 Hankesuunnitelma_tarveselvitysosio
2 Hankesuunnitelmaosio
3 NYKYTILANNE-kartta
4 Rakenusoikeuslaskelma
5 Tarveselvitys_Hankesuunnittelu_projektiohjelma
6 Tilaohjelma -VE1 7 Tilaohjelma -VE3
8 VE1 Tavoitehintalaskenta, 28.1.2021
9 VE1-kartta
10 VE3 Tavoitehintalaskenta, 28.1.2021
11 VE3-kartta
12 Yleisaikataulu VE1
13 Yleisaikataulu VE3
Mäntyharjun kunnanvaltuusto on kokouksessaan 8.6.2020 hyväksynyt Mäntyharjun kunnan tilaratkaisuhankkeen tarveselvitys- ja hankesuunnittelun toteuttamisen laaditun projektisuunnitelman mukaisesti. Hankesuunnitelma on valmistunut 8.2.2021.
Tarveselvityksessä on huomioitu toimintojen nykytilanne ja tulevaisuuden näkymät 10 vuoden aikaikkunassa. Digitalisaatio, asukaskehitys ja kouluverkkoselvitys on otettu tarveselvityksessä huomioon.
Hankesuunnitelmassa on selvitetty tilantarve tulevaisuuden toiminnoille ja laadittu neljä vaihtoehtoratkaisua, joista hankeryhmä on valinnut kaksi vaihtoehtoratkaisua tilaratkaisuiksi. Hankesuunnitelman tilaratkaisun vaihtoehtoratkaisut VE 1 ja VE 3 käsitellään samanaikaisesti sivistyslautakunnassa 23.3.2021. Sivistyslautakunnan alaiset toiminnot ovat tilaratkaisussa tilojen pääkäyttäjät kuntalaiset mukaan luettuna. Tekninen toimisto sijoittuu vaihtoehtoratkaisu VE 1 uudisrakennukseen ja VE 3 kenkätehtaalle. Tekninen tuotantoyksikkö sijoittuu molemmissa vaihtoehdoissa teletalolle.
Kuntakeskuksen kehittyminen on painottunut kolmeen eri alueeseen, liikuntapalveluiden alueeseen Kisalan ympäristöön, palveluiden keskittymään Ruskahovin, päiväkodin, yhtenäiskoulun, lukion, kirjaston ja terveyskeskuksen alueelle. Keskustan kehittyminen on Kurkilahden asemakaavan myötä keskittymässä vesistön äärelle Kurkilahden ympäristöön, huomioiden keskusta-alueen kaavasaneerausten antamat mahdollisuudet.
Vaihtoehtoratkaisussa VE 1 toiminnot keskittyisivät yhä enemmän palvelu keskittymään lukion, yhtenäiskoulun ja terveyskeskuksen alueelle mukaan luettuna teletalo.
Vaihtoehtoratkaisussa VE 3 toiminnot siirtyvät pääosin kuten VE1, poislukien nykyisen kunnantalon toiminnot, jotka sijoittuisivat peruskorjattavaan kenkätehtaan suojeltuun A-osaan. Kenkätehtaan peruskorjauksessa kenkätehtaalle tulee vuokrattavia toimitiloja noin 1800 hyötyneliötä hym2.
Tilaratkaisussa molemmissa vaihtoehdoissa on pyritty välttämään väliaikaisten väistötilojen rakentamista ja toiminnot siirtyvät uusiin tiloihin suoraan olemassa olevista tiloista. Uudisrakentaminen voi aiheuttaa lukiorakennuksessa lyhytaikaista väistötiloihin siirtymistä olemassa oleviin rakennuksiin tai erikseen hankittaviin väistötiloihin.
Käytöstä poistuvia rakennuksia tilaratkaisu sisältää yli 5000 kerrosneliötä. Poistuva rakennus tarkoittaa purkamista tai kiinteistökehitysprojektin kautta selvitettävää myyntiä tai kiinteistöjalostusta. Poistuvissa rakennuksissa vältetään peruskorjaamista ja tilojen vajaakäyttöisyyttä sekä ylläpitokustannuksia. Hankesuunnitelmassa on linjattu rakennus-ja talotekniset tavoitteet, jotka ohjaavat toteutussuunnitteluvaihetta. Hankesuunnitelmassa on laadittu tavoitehintalaskelma tilaohjelman mukaisesti sisältäen piha-, pysäköinti- ja liikennealueet. Hankesuunnitelman aikataululuonnokset on laadittu nopeimman toteutusaikataulun periaatteella, jotka tarkentuvat päätösaikataulujen perusteella jatkossa.
Ehdotus
Esittelijä: Lasse Kurvinen, tekninen johtaja
Tekninen lautakunta
1. hyväksyy 28.1.2021 päivätyn Mäntyharjun kunnan tilaratkaisut hankesuunnitelman,
2. hyväksyy hankesuunnitelman vaihtoehtoratkaisun VE 1 mukaisesti,
3. esittää vaihtoehtoratkaisun VE 1 edelleen kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi.
Asiasta käydyn keskustelun aikan jäsen Juha Vallin teki teknisen johtajan päätösehdotuksesta poikkeavan ehdotuksen seuraavasti:
Tekninen lautakunta
1. hyväksyy 28.1.2021 päivätyn Mäntyharjun kunnan tilaratkaisut hankesuunnitelman,
2. hyväksyy hankesuunnitelman vaihtoehtoratkaisun VE 3 mukaisesti,
3. esittää vaihtoehtoratkaisun VE 3 edelleen kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi.
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja selvitti, että keskustelun aikana on tehty teknisen johtajan päätösehdotuksesta poikkeava edellä mainittu Juha Vallinin tekemä ehdotus. Koska ehdotusta ei kannattanut kukaan, ilmoitti puheenjohtaja,että Juha Vallinin tekemä ehdotus raukeaa kannattamattomana ja lautakunnan päätökseksi tulee teknisen johtajan tekemä päätösehdotus.
Päätös:
Tekninen lautakunta
1. hyväksyi 28.1.2021 päivätyn Mäntyharjun kunnan tilaratkaisut hankesuunnitelman,
2. hyväksyi hankesuunnitelman vaihtoehtoratkaisun VE 1 mukaisesti,
3. esittää vaihtoehtoratkaisun VE 1 edelleen kunnanhallituksen ja valtuuston hyväksyttäväksi.
---
Hankesuunnitelmassa esitetyn VE1:n kustannusarvio tulisi olemaan uudisrakentamisen osalta 10,334 Meuroa ja korjausrakentamisen osalta 1,7 Meuroa. Hallinto on selvittänyt investoinnin taloudellista vaikutusta ja ensisijainen vaihtoehto hankkeen rahoittamiseksi olisi uudisrakentamisen osalta 20-vuoden leasingrahoitus, jolloin kiinteistön lunastushinta 20 vuoden päästä olisi 1/3 investoinnista. Tällöin taloutta eivät rasittaisi tulevina vuosina merkittävä vieraan pääoman määrä, eikä investoinnin myötä kasvavat poistot. Lainojen lisäksi taloudessa on aina huomioitava myös leasingvastuut, kuten palolaitoksen osalta on tehty. Korjausrakentaminen tulisi tarkastella erillisinä urakoina omina investointeina.
Mikäli kunnanvaltuusto hyväksyy tilaratkaisun hankesuunnitelman, niin voidaan käynnistää suunnitteluvaiheen kilpailutus.
1. vaihe on luonnossuunnittelu. Tämä luonnos tulisi päätöskäsittelyyn syksyllä 2021
2. vaíhe on edellistä tarkempi ehdotussuunnittelu vuonna 2022, joka tulee myös päätöskäsittelyyn.
3. vaihe on toteutussuunnittelu, joka on pohjana urakkalaskennalle.
Ennen lopullista investointipäätöstä ja kilpailutusta kunnanvaltuusto käsittelee toteutussuunnitelman. Jokaisessa vaiheessa tarkistetaan kustannusarvio.
Päätösehdotus
Esittelijä
Jukka Ollikainen, kunnanjohtaja, jukka.ollikainen@mantyharju.fi
Kunnanhallitus
1. hyväksyy 28.1.2021 päivätyn Mäntyharjun kunnan tilaratkaisut hankesuunnitelman,
2. hyväksyy hankesuunnitelman vaihtoehtoratkaisun VE 1 mukaisesti,
3. esittää vaihtoehtoratkaisun VE1 kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.
Keskusteltaessa esitti Seppo Hujanen, että asia jätetään pöydälle.
Esitystä kannatti Jaana Lopperi.
Puheenjohtaja rajasi keskustelun koskevan asian pöydälle panoa.
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja totesi, että Seppo Hujanen on tehnyt kannatetun pöydällepanoesityksen, joten on suoritettava äänestys.
Puheenjohtaja määräsi äänestyksen suoritettavaksi nimenhuudoin. Ne, jotka kannattavat asian käsittelyn jatkamista äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat asian jättämistä pöydälle äänestävät EI.
Suoritetussa nimenhuudossa annettiin 9 ääntä, joista 7 JAA- ja 2 EI-ääntä.
JAA: Markku J Lamponen, Jenni Kasurinen, Kari Rimpeläinen, Mika P Ruohoranta, Mia Lamponen, Leena Pekkanen ja Markku Huovinen.
EI: Seppo Hujanen ja Jaana Lopperi.
Puheenjohtaja totesi, asian käsittelyn jatkuvan tässä kokouksessa.
Päätös
Kunnanhallitus hyväksyi päätösehdotuksen kohdat 1-3.
Tekninen johtaja Lasse Kurvinen oli saapuvilla asian käsittelyn ajan, poistuen klo 18.29.