Kuvaus
Opetushallitus on päivittänyt lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteet oppimisen tuen ja erityisopetuksen osalta uudistetun lukiolain mukaisiksi. Muutokset astuivat voimaan 1.8.2025. Oppimisen tuen uudistuksen seurauksena lukiolaisten oikeus oppimisen tukeen vahvistuu ja oikeus erityisopetukseen täsmentyy. Oppimisen tuen ja erityisopetuksen päivitykset perustuvat opetus- ja kulttuuriministeriön valmistelemiin ja tasavallan presidentin 19.12.2024 vahvistamiin lukiolain muutoksiin.
Mäntyharjun lukion opetussuunnitelmaa on muutettu uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti. Muutos koskee lukua (uusi otsikko) 4.2. Oppimisen tuki ja erityisopetus sekä alalukuja 4.2.1. Oppimisen tuki, 4.2.2 Erityisopetus, 4.2.3. Opiskelun poikkeava järjestäminen ja avustajapalvelut 4.2.4. Paikallisesti päätettävät asiat.
Paikallisesti päätettävät asiat toteutetaan Mäntyharjun lukiokoulutuksessa seuraavasti:
· Tukitoimista, erityisopetuksesta ja niistä koskevista oikeuksista tiedottaminen opiskelijoille ja huoltajille: lukion vanhempainilloissa ja verkkosivuilla. Lisäksi erityisopettaja tapaa uudet opiskelijat.
· Tukitoimien ja erityisopetuksen tarpeen arviointi: Tarvetta arvioi moniammatillinen tiimi (mm. opettajat, erityisopettaja, kuraattori ja tarvittaessa terveydenhoitaja). Arvio perustuu nivelvaiheen tiedonsiirtoon (peruskoulun oppilaskohtainen tuki), havaintoihin, opiskelijan suorituksiin, palautteeseen sekä tarvittaessa psykologin tai lääkärin lausuntoon. Arvioinnissa voidaan käyttää myös alkukartoitusta, lukiseulaa, aineenopettajien kyselyitä opintojaksojen alussa sekä neuvotteluita kodin ja lukion välillä.
· Tukitoimien ja erityisopetuksen kirjaaminen henkilökohtaiseen opintopsuunnitelmaan: Kaikki sovitut tukitoimet kirjataan opiskelijan HOPS:iin. Opiskelija ja huoltaja ovat mukana suunnittelussa. Kirjaukset tarkistetaan säännöllisesti.
· Oppimisen tuen ja erityisopetuksen toteuttaminen: Tuki toteutetaan eriyttämisen, joustavien opetusjärjestelyiden, yksilöohjauksen, erityisopettajan tuen avulla.
· Tuen ja erityisopetuksen toteutumisen seuranta ja arviointi: Aineenopettaja arvioi tuen tarvetta ja vaikuttavuutta opintojaksokohtaisesti. Erityisopettaja arvioi antamansa erityisopetuksen vaikuttavuutta säännöllisesti.
· Erityisopetuksen päätös: Rehtori tekee erityisopetuspäätöksen, joka perustuu erityisopettajan valmisteluun.
· Opiskelijan ja huoltajan kuuleminen erityisopetuksen päätöksessä: Ennen päätöksentekoa opiskelijaa ja huoltajaa kuullaan kirjallisesti ja suullisesti. Kuuleminen dokumentoidaan ja huomioidaan päätöksenteossa.
· Yhteistyö, vastuut ja työnjako edellä mainituissa asioissa: Vastuut ja työnjako sovitaan lukiokohtaisesti.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jari Hautamäki, vs. sivistysjohtaja, jari.hautamaki@mantyharju.fi
Sivistyslautakunta hyväksyy esitetyt muutokset lukion opetussuunnitelmaan. Opetussuunnitelma on tullut voimaan 1.8.2025.