Sivistyslautakunta, kokous 18.6.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 48 Tunteiden säätelyn vaikeudet/ ehdotus tunnetaitojen kehityksen tukemiseksi

MjuDno-2018-672

Kuvaus

Kouluikäisten lasten kanssa työskentelevä moniammatillinen Nuutti-työryhmä on lähettänyt 1.11.2018 Mäntyharjun kunnalle kirjeen, jossa he ilmaisevat huolensa lisääntyneestä tunteiden säätelyn vaikeuksista lapsilla ja nuorilla. Työryhmän mukaan lasten tunteiden säätelyn pulmat näyttäytyvät varhaiskasvatuksessa ja kouluilla erityisesti ryhmätilanteisiin liittyvänä haastavana käyttäytymisenä. Sivistyslautakunta on käsitellyt asian kokouksessaan 20.11.2018 ja edellyttänyt, että asiasta valmistellaan nykytilanteen kuvaus ja suunnitelma jatkotoimiksi.

Varhaiskasvatuksessa käytetään 8-10 tuntia vuodessa tunnetaitokasvatukseen, esimerkiksi varhaiskasvatuksen Askeleittain -materiaalia hyödyntäen.

Alaluokilla (0-6) on rehtoripalaverissa 4.4.2019 linjattu lukuvuoden tunnetaitotuntien määräksi kymmenen tuntia. Opettaja voi päättää, mitä materiaalia käyttää. Vaihtoehtoja ovat mm. Lions Quest, Askeleittain, VahvuusWaris, Aggression portaat ja KivaKoulu-materiaali. Rovaniemen mallia voi hyödyntää myös.

Yläluokilla (7-9) Mäntyharjun kunnan opetussuunnitelma sisältää alaluokkien tavoin paljon tunnetaitokasvatukseen liittyvää oppiainesta. Opetussuunnitelma ohjaa opetustyötä koulussa. Tunnetaidot ja hyvinvointi ovat tärkeitä teemoja ja ehdottomasti esille nostamisen arvoisia. Erilliset tunnetaitotunnit eivät kuitenkaan palvele tarkoitusta, vaan irrottavat asian asiayhteydestä ja vievät aikaa perustehtävältä ja opetussuunnitelman toteuttamiselta.

Hyvinvointi- ja tunnetaitokasvatus yläkoulussa

Tunnetaitoja ja oppilaiden hyvinvointia edistäviä asioita opiskellaan yläkoulun aikana useissa eri oppiaineissa monin eri tavoin. Ne ovat osa oppiaineissa opiskeltavia aihepiirejä eikä niitä siksi välttämättä mainita opetussuunnitelmassa sellaisenaan. Niitä opiskellaan todella paljon myös oppiaineiden ulkopuolella tavallisen kouluarjen yhteydessä.

Rovaniemellä on lanseerattu hyvinvoinnin vuosikello oppilaiden hyvinvointi- ja tunnetaitokasvatusta varten. Siinä nostetaan esille seuraavat aihealueet: yhteisöllisyys, itsetuntemus, tunnetaidot, empatia, kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu, media ja hyvinvointi, katse tulevaisuuteen, rentoutuminen ja rauhoittuminen ja arjen selviytymistaidot. Näitä kaikkia osa-alueita käsitellään yläkoulun aikana lukuisia kertoja eri yhteyksissä. Tässä lyhyt koonti, miten ko. asiat näkyvät Mäntyharjun perusopetuksen opetussuunnitelmassa, oppimateriaaleissa ja oppitunneilla.

  • Yhteisöllisyys - mainitaan erikseen opinto-ohjauksen OPSissa. Lisäksi mm. oppilaskuntatoiminta, oppiaineista esim. ilmaisutaito ja liikunta, kaikki vuoden aikana järjestettävät tapahtumat ja juhlat, oman luokan luokkaretkivarojen keruukampanjat, tavalliset ryhmätyöt yms. opettavat yhteisöllisyyttä.
  • Itsetuntemus - käsitellään mm. OPOssa, uskonnossa/elämänkatsomustiedossa ja terveystiedossa (OPSissa). Mukana myös mm. äidinkielessä sekä ilmaisutaidossa.
  • Tunnetaidot - tunnetaitoja harjoitellaan mm. äidinkielessä, terveystiedossa, ilmaisutaidossa, KiVa-tunneilla sekä ihan tavallisessa arkisessa koulutyössä.
  • Empatia - empatiaa opiskellaan osana äidinkieltä, uskontoa/ET:a ja terveystietoa. Se kuuluu myös asioihin, joita opiskellaan osana tavallista kouluarkea.
  • Kaveritaidot ja ristiriitojen ratkaisu - kaveritaitoja harjoitellaan mm. KiVa-tunneilla ja liikunnassa. Ristiriitojen ratkaisua opiskellaan esim. äidinkielessä (sovittelu, neuvottelu, mielipiteiden ilmaisu). Ristiriitojen ratkaiseminen on kirjattu OPSiin myös laaja-alaisen osaamisen otsikon alle. Laaja-alaisen osaamisen teemathan kulkevat mukana kaikissa oppiaineissa.
  • Media ja hyvinvointi - esillä erityisesti TVT:ssä, äidinkielessä, yhteiskuntaopissa sekä terveystiedossa.
  • Katse tulevaisuuteen - tulevaisuuteen liittyviä asioita käydään läpi kaikissa oppiaineissa, jopa kielissä.
  • Rentoutuminen ja rauhoittuminen - käsitellään erityisesti terveystiedossa ja liikunnassa, mutta myös esim. äikässä (lukemisen ja kirjoittamisen merkitys), musiikissa, kuvataiteessa yms.
  • Arjen selviytymistaidot -esillä esimerkiksi OPOssa, yhteiskuntaopissa, kotitaloudessa, TVT:ssä sekä äidinkielessä.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Kati Hämäläinen, vt. sivistysjohtaja, kati.hamalainen@edu.mantyharju.fi

Sivistyslautakunta päättää, että

  1. perusopetuksessa kiinnitetään jatkuvasti huomiota tunnetaitoihin, koska niissä on ilmennyt selviä tarpeita
  2. varhaiskasvatuksessa käytetään 8-10 tuntia vuodessa tunnetaitokasvatukseen, esimerkiksi varhaiskasvatuksen Askeleittain -materiaali
  3. alaluokilla käytetään 10 tuntia lukuvuodessa tunnetaitokasvatukseen ja materiaalin voi valita laajasta valikoimasta luokalleen sopivaksi
  4. yläluokilla 7-9 kiinnitetään opetussuunnitelmassa mainittujen sisältöjen mukana erityistä huomiota tunnetaitoihin aina, kun siihen on luonteva mahdollisuus

Päätös

Hyväksyttiin kohdat 1-4 esityksen mukaisesti.