Kuvaus
Mäntyharjun kunnan vuoden 2023 talousarvion täytäntöönpano-ohjeessa (Kh 23.1.2023, §5) määrätään lautakuntien talousarvion toteutumisen seurannasta seuraavasti:
Talousarvio toiminnan lähtökohtana
Kunnan toiminnassa on noudatettava talousarviota. Kunnan tehtävät on järjestettävä ja organisoitava niin, että tavoitteet saavutetaan ja että kunnan talous on tasapainossa. Kaikki viranhaltijat ja työntekijät ovat vastuullisia omasta toiminnastaan ja kaikissa toimissa noudatetaan hyvää hallinto- ja johtamistapaa. Toimielimiltä edellytetään taloudellisen toteutumisen kuukausittaista seuraamista ja tarvittaessa valmiutta sopeuttaa toimintansa muuttuvissa tilanteissa talousarvion mukaiseksi. Toimielinten määrärahoissa pysyminen edellyttää toimielinten jatkuvaa oman toiminnan kriittistä arviointia, tuottavuuden lisäämistä, tuloksellisen ja kannustavan henkilöstöjohtamisen kehittämistä, tehtäväjakojen uudistamista, yli toimialojen tapahtuvan yhteistyön lisäämistä sekä toimialan omaan perustehtäviin keskittymistä.
Talousarvion sitovuus
Toimielinkohtaiset sitovuustasot on vahvistettu talousarvion käyttötalousosassa toimielinten hallinnon ja palvelujen järjestämistä ja tuottamista varten. Sitovana tasona on toimintatulot ja toimintamenot lautakunnittain ilman suunnitelman mukaisia poistoja ja laskennallisia eriä sekä talousarvioasiakirjassa mainitut sitovat strategiaperusteisettavoitteet. Lautakunnat päättävät määrärahojensa tarkemmasta käytöstä käyttösuunnitelmissaan. Kunnan konserniyhtiöille ja yhteisöille sekä kuntayhtymille on asetettu toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet talousarviokirjan kohdassa Kuntakonsernin tavoitteet. Kansalaisopiston sitovaksi tavoitteeksi on asetettu toimintakate. Investointiosan sitova taso on hankekohtainen. Mikäli talousarvio sisältää investointikohdalle ulkopuolista rahoitusta on rahoituksen saaminen edellytys hankkeen aloittamiselle.
Talousarvion seuranta ja muutokset
Vastuu toiminnan ja talouden seurannasta on toimialajohtajilla ja vastuualueiden esimiehillä. Vastuuhenkilöiden on seurattava määrärahatilanteen kehittymistä ja sovitettava toiminnat määrärahojen mukaisesti. Toimialajohtajat raportoivat lautakunnalle kuukausittain käyttötalouden toteutumisesta. Teknisen johtajan raportointivelvollisuus sisältää myös investointien toteutumisen.
Mikäli tilikauden aikana toteutuvat menot ja niistä laaditut koko vuoden ennusteet osoittavat talousarvion ylitystä tai vaihtoehtoisesti tulokertymät ovat liian alhaisia ajankohtaan nähden, on välittömästi ryhdyttävä toimenpiteisiin. Toimintaa tulee kehittää siten, että menoissa saadaan aikaiseksi vastaava säästö. Toimialajohtaja raportoi toimielimelle toimenpiteistä, joita talousarviossa pysyminen edellyttää.
Talousarviomuutokset
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota. Mikäli eri toimenpiteistä huolimatta talousarviota ei saada tasapainoon, edellyttää se talousarviomuutoksen tekemistä. Talousarvion muutosesitys on tehtävä ennen toiminnan toteuttamista ja hyvissä ajoin talousarviovuoden aikana. Tiukasta talouden tilanteesta johtuen, on mahdolliset lisämäärärahaesitykset valmisteltava kunnan johtotiimissä.
Kolmannesvuosiraportti
Osavuosikatsaukseen tulee sisältyä kunkin lautakunnan kumulatiivinen toteuma, toteumatietojen perusteella laadittu arvio koko vuoden toimintamenojen ja -tulojen kehityksestä verrattuna hyväksyttyyn talousarvioon, tavoitteiden seuranta sekä investointien toteutuminen. Lisämäärärahaesitykset on pyydettävä kolmannesvuosiraportoinnin yhteydessä.
Liitteinä sivistyslautakunnan toisen kolmannesvuoden raportit vuodelta 2023.
Oppilaskuljetusten kustannukset ovat jo kevään 2023 osalta ylittäneet budjetoidun (110 000 € yli). Vaikka kuljetusten koordinointi on tehostunut merkittävästi, niin kokonaisuudessaan ylitys tulee olemaan vähintään 170 000 €. Muissa palvelujen ostoissa on kuitenkin toteutettu tiukan talouden varovaisuuden periaatetta, mikä on kompensoinut oppilaskuljetusten ylityksiä. Vuoden 2023 talousarvio on sisältänyt varauksen ainoastaan 2 % palkankorotuksiin – korotuksien kokonaisvaikutus vuoden 2023 aikana on kuitenkin noin 4,5 %. Lisäksi hanketoiminta on laajentunut, mikä on lisännyt kehittämistyön määrää. Yhteensä palkkakustannukset ovat ylittymässä noin 363 000 €. Muilta osin sivistyslautakunnan talousarvion toimintakulut näyttävät toteutuvan suunnitellun mukaisesti. Kohonneita palkkakustannuksia kattaa erityisesti lisääntyneet hanketulot. Toimintakatteen ennustetaan olevan 211 624 € budjetoitua suurempi.
Investoinnit viimeistellään syksyn 2023 aikana. Investointien toteuttamisen tilanne:
· Yhtenäiskoulu 18 985 € (20 000 €),
· Kirjasto 22 630 (26 000 €)
· Lukio 0 € (20 000 €)
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Jari Hautamäki, vs. sivistysjohtaja, jari.hautamaki@mantyharju.fi
Sivistyslautakunta
1. merkitsee vuoden 2023 toisen kolmannesvuosiraportin tietoonsa ja
2. lähettää raportin tiedoksi kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle sekä
3. esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle 211.000 euron lisämäärärahaa sivistyslautakunnan käyttötalouteen (perusopetuksen ja lukiokoulutuksen oppilaskuljetukset sekä palkkakustannukset).