Valmistelija
Tuomo Penttinen, vt.kunnanjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi
Kuvaus
Mäntyharjun kunnan kirjaamoon on 15.6.2023 saapunut kuntalaisen oikaisuvaatimus kunnanhallituksen päätökseen § 122 / 12.6.2023 "Edustajan valiseminen eri yhteisöihin 1.6.2023-31.5.2025.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa.
Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan oikaisua §:ään 122 Edustajan valitseminen eri yhteisöihin 1.6.2023-31.5.2025. Kunnanhallituksen päätös on tehty 12.6.2023, mutta valitun henkilön vastuullinen aika kunnan edustajana on ko. päätöksellä Kh § 122 alkanut jo 1.6.2023. Näin ollen kunnanhallituksen päätös on tehty takautuvasti ja/tai liian myöhään. Päätöksessä Kh § 122/12.6.2023 valitut edustajat ovat vastuussa ajalla 1.6.-12.6.2023 tehdyistä päätöksistä ko. organisaatioissa ja yrityksissä, joihin heidät on valittu edustajiksi, vaikka eivät ole faktisesti voineet vaikuttaa ko. päätöksiin tällä aikavalillä. Mikäli päätös edustajien valinnasta olisi valmisteltu ja päätetty viimeistään kunnanhallituksen kokouksessa 15.5.2023, olisi päätös ollut tässä tapauksessa lainmukainen. Mäntyharjun kunta ei ole noudattanut hyvää hallintotapaa.
Vaadin Mäntyharjun kunnanhallitusta korjaamaan päätöksensä § 122/12.6.2023 siten, että valitut edustajat ovat vastuussa 31.5.2023 jälkeisestä ajasta ko. organisaatioissa tai yrityksissä ainoastaan kunnanhallituksen myöhemmin pidettävässä kokouksessa asiaa koskevan uuden päätöksen lailliseksi tulemisen ajankohdan jälkeen.
Mäntyharjun kunnanhallituksen tulee myös päättää kuka tai ketkä ovat vastuussa em. yritysten tai yhteisöjen päätöksistä, jotka on tehty ajankohdan 1.6.2023 jälkeen, ennen uusien edustajien valintaa kesällä 2023.
Kunnanhallituksen päätöksestä § 122/12.6.2023 on jäänyt puuttumaan joitakin Mäntyharjun kunnan osittain omistamia yhtiöitä.
Mäntyharjun kunnanhallituksen tulisi tehdä erillinen uusi päätös edustajien valitsemisesta näihin yrityksiin ja yhteisöihin, joita ei ole käsitelty päätöksessä Kh § 122/12.6.2023.
Eräs tällainen yritys, jossa Mäntyharjun kunnalla on omistuksia ja jossa tarvitaan demokraattisesti valittu kunnan edustaja, on Mäntyharjun Suittimäki Oy.
Mäntyharjun kunnanhallitus ei ole käsitellyt aiemmin noin kaksi vuotta sitten, kokouksen 30.08.2021 asiassa § 178 kunnan edustajan nimeämistä Mäntyharjun Suittimäki Oy:n hallitukseen ajalle 1.8.2021- 31.5.2023 (liite 1kh).
Vaikuttaa siltä, että Mäntyharjun kunnanhallitus ei ole tehnyt päätöstä siitä, kuka on edustanut kunnan puhevaltaa Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä ja monessa muussa yhtiössä tai yhteisössä 1.8.2021 alkaen.
Mäntyharjun kunnan tulee tehdä selvitys mistä kaikista eri yhtiöistä ja yhteisöistä on puuttunut demokraattisesti valittu kunnan edustaja vuodesta 2021 lähtien ja kuinka tämä edustajan puuttuminen on vaikuttanut kunnan asemaan ja/tai taloudelliseen tilanteeseen em. yrityksissä ja yhteisöissä.
Kunnan tulee tehdä selvitys onko em. menettely, olla valitsematta edustajia kaikkiin kunnan yrityksiin tai yhteisöihin aina vuodesta 2021 lähtien, ollut laillinen menettely.
Avoimista lähteistä käy ilmi, että Tuomo Sakari Penttinen on tullut Mäntyharjun Suittimäki Oy:n varsinaiseksi jäseneksi elokuussa 2020 ja mitä ilmeisemmin hän edustaa Mäntyharjun kunnan äänivaltaa ko. yhtiössä tuosta ajankohdasta lähtien aina tähän päivään saakka (liite 2kh). Patentti- ja rekisterihallituksen tietojen mukaan 11.08.2020 saapuneen muutosilmoituksen jälkeen ko. yritykseltä ei ole tullut muita rekisteröitäviä ilmoituksia kuin tilinpäätöksiä. Tuomo Sakari Penttinen on siten ollut yhtäjaksoisesti Mäntyharjun Suittimäki Oy:n hallituksessa lähes kolmen vuoden ajan ilman, että Mäntyharjun kunta olisi tällä aikavälillä päättänyt asiasta.
Onko tämä Tuomo Sakari Penttisen edustus Mäntyharjun kunnan puolesta ikään kuin vakiinnutettu siten, että kunnanhallitus ei tehnyt demokraattista ja lainmukaista päätöstä kaudelle 2021-2023 ja kaudelle 2023- 2025 koskien sitä, kuka henkilö edustaa kuntaa Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä?
Mäntyharjun kunnanhallituksen tulisi valita demokraattisesti edustajansa eri yhtiöihin, mutta näin ei ole käynyt kaudella 2021-2023, eikä myöskään kaudella 2023-2025.
Mikäli havainnoidaan Mäntyharjun kunnan edustajien valintaa Mäntyharjun kunnan edustajiksi nimenomaan Mäntyharjun Suittimäki Oy:hyn, on havaittavissa seuraava historia:
- Kh § 64 /11.02.2013 on valittu Mäntyharjun Suittimäki Oy:hyn kaudeksi 2013-2014 edustajaksi Tuomo Penttinen, esityksen valmistelijana Tuomo Penttinen (liite 3kh).
- Kh § 29 /02.02.2015 on valittu Mäntyharjun Suittimäki Oy:hyn kaudeksi 2015-2016 edustajaksi Tuomo Penttinen, esityksen valmistelijana Tuomo Penttinen (liite 4kh).
- Kh § 125/12.6.2017 on valittu Mäntyharjun Suittimäki Oy:hyn kaudeksi 2017-2019 edustajaksi Tuomo Penttinen, esityksen valmistelijana Tuomo Penttinen (liite 5kh).
- Kh § 105/17.06.2019 on valittu Mäntyharjun Suittimäki Oy:hyn kaudeksi 1.6.2019-31.3.2021 edustajaksi Tuomo Penttinen, esityksen valmistelijana Tuomo Penttinen. Tämäkin päätös on tehty takautuvasti (liite 6kh).
- kaudelle 2021-2023 ei ole tehty päätöstä siitä, kuka edustaa Mäntyharjun kuntaa Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä. Mäntyharjun kunnanhallituksen päätöksessä § 178/30.8.2021 Edustajan valitseminen eri yhteisöihin kaudeksi 1.8.2021-31.5.2023 ei ole päätetty kunnan edustajan valintaa edustamaan kuntaa Mäntyharjun Suittimäki Oy:hyn. Esityksen valmistelijana Tuomo Penttinen. Tämä päätös on tehty noin kuukausi myöhässä edustuskauden alusta. Avoimet lähteet osoittavat, että Tuomo Sakari Penttinen on Mäntyharjun Suittimäki Oy:n hallituksen jäsen alkaen elokuusta 2020 aina tähän päivään saakka (liite 1kh ja liite 2kh).
- kaudelle 2023-2025 ei ole tehty päätöstä siitä, kuka edustaa Mäntyharjun kuntaa Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä. Mäntyharjun kunnanhallituksen päätöksessä § 122/12.6.2023 Edustajan valitseminen eri yhteisöihin 1.6.2023 – 31.5.2025 ei ole päätetty kunnan edustajan valintaa edustamaan kuntaa Mäntyharjun Suittimäki Oy:hyn. Esityksen valmistelijana Tuomo Penttinen. Tämä päätös on tehty 12 päivää liian myöhään edustuskauden alusta. Avoimet lähteet osoittavat, että Tuomo Sakari Penttinen on Mäntyharjun Suittimäki Oy:n hallituksen jäsen alkaen elokuusta 2020 aina tähän päivään saakka (liite 7kh).
Mäntyharjun kunnan edustajan valinta koskien nimenomaan edustajaa Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä vaikuttaa noudattavan tiettyä kaavaa, jota on toteutettu vähintään kymmenen vuoden ajan. Vaihtuvuutta edustajan valinnassa ei ole noin kymmenen vuoden ajanajaksolla ollut. Aina sama valmistelija on valmistellut itsensä tälle edustuspaikalle. Edustuspaikka Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä on mitä ilmeisemmin ollut tietyissä valtaa pitävissä piireissä haluttu ja edustuksen laatu sekä hallitustyöskentely on ollut omalaatuista Pitäjänuutiset-lehden 14.2.2019 lehtiartikkelin mukaisesti (liite 8kh).
Mäntyharjun kunnan edustaja ei ole ollut edustajana siinä Mäntyharjun Suittimäki Oy:n hallituksen kokouksessa, jossa yhtiö on päättänyt lainata vähäisistä varoistaan 10 000 euroa yrityksen emoyritykselle Orasmaa Oy:lle. Tämä on suuri laiminlyönti Mäntyharjun kunnan etuja valvovalta ja niitä ajavalta edustajalta. Tiettävästi Mäntyharjun kunnan edustaja Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä ei ole kyseenalaistanut yhtiökokouksen ko. lainapäätöstä missään vaiheessa.
Mäntyharjun Suittimäki Oy:n tilinpäätös vuodelta 2019 osoittaa, että tämä kunnan osittain omistama yhtiö Mäntyharjun Suittimäki Oy saa emoyritykselleen Orasmaa Oy:lle myöntämänsä lainan 9000 euron velkapääomasta korkotuottoa 0,31 euroa (kolmekymmentä yksi eurosenttiä) vuodessa. Aikaisemmalla tilikaudella korkotuloja ei ole ollut (liite 9kh). Tämä tarkoittaa sitä, että kunnan rahavarojen lainaus golfkentän yritystoimintaa harjoittavalle yritykselle tuottaa kunnalle korkotuloina 0,0065% (alle 7 promillea) eli reilusti alle normaaliehtoisen lainan.
Pitäjänuutisten (PU 14.2.2019) mukaan Mäntyharjun kunta ei ole huolehtinut edunvalvonnastaan yhtiökokouksessa jossa ko. laina on päätetty myöntää, vaan tieto lainan myöntämisestä oli saatu kuntaan Mäntyharjun Suittimäki Oy:n yhtiökokouksessa tehdyn päätöksen jälkeen.
Lainan saajan Orasmaa Oy:n mukaan kyseessä on normaaliehtoinen laina, mutta tilinpäätöksen tiedot eivät osoita tätä väitettä oikeaksi. Korkoprosentti ei vastaa normaaliehtoista lainaa, vaan on lainan saajaa eli kunnan liikekumppania Orasmaa Oy:tä suosiva. Mäntyharjun Suittimäki Oy:n tilinpäätös vuodelta 2020 (1.11.2019 – 31.10.2020) osoittaa, että vuotta aikaisemmassa tilinpäätöksessä mainitut saamiset on ollut 8945,88 euroa. Tilikaudella 2019-2020 saamiset on pienentyneet 8939,06 euroon, eli lainaa on lyhennetty vuodessa kokonaisuudessaan 6,82 eurolla (kuusi euroa ja kahdeksankymmentäkaksi eurosenttiä)(liite 10kh).
Huomioitavaa, että yrityksen liikevaihto on ollut 0,00 euroa, eli saamiset koostuvat konsernilainasta emoyhtiölle Orasmaa Oy:lle.
Vaikuttaa siltä, että Orasmaa Oy ei kykene lyhentämään lainaa normaalin lainan tapaan. Nykyisellä lyhennysaikataululla lainan takaisinmaksuaika on noin 1310 vuotta (tuhat kolmesataa kymmenen vuotta) ja laina on kokonaisuudessaan maksettu takaisin vuonna 3331.
Tilinpäätöksen mukaan korkotuloja ei ole ollut, eli koronmaksu velasta on ainakin toistaiseksi lopetettu. Laina on siten ollut kiistatta täysin koroton ainakin tilikauden 2019-2020 aikana. Mäntyharjun kunnan rahat eivät tällä lainan myöntämisellä kartuta korkotuloja kuin satunnaisesti, ja silloinkin korkotulo ei kompensoi inflaation vaikutusta.
Kuten Pitäjänuutiset-lehden artikkelista 14.2.2019 käy ilmi, kunnan edustaja Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä ei tiedä vuosien 2015-2016 aikana myönnetyn lainan ehtoja, eli 3-4 vuotta lainan myöntämisen jälkeen. Voidaan syyllä todeta, että kunnan edustaja Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä ei ole käyttänyt selonottovelvollisuuttaan ja ottanut selvää yhtiön taloudellisesta tilasta ja vastuista. Mäntyharjun kunnan oman liikekumppanin Orasmaa Oy:n suosiminen edullisilla lainoilla tapahtuu osittain veronmaksajien rahoilla ja veronmaksajien kustannuksella.
Mäntyharjun kunnan tarkastuslautakunnan tulisi aktivoitua ja tehdä tarkastuksia miksi Mäntyharjun kunnan etuja ei ole ajettu Mäntyharjun Suittimäki Oy:n toiminnassa. Mäntyharjun kunnan tarkastuslautakunnan tulisi selvittää miten Mäntyharjun Suittimäki Oy on käyttänyt mm. puunmyynnistä saamat varansa.
Pitäjänuutiset-lehden artikkelien mukaan kunta on pyrkinyt eroon omistuksestaan Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä. Kunta ei kuitenkaan ole laittanut omistustaan yleiseen myyntiin, esimerkiksi yritysten myyntiin erikoistuneisiin myyntiportaaleihin tai vaihtoehtoisesti Kiertonet.fi- tai Huutokaupat.com - huutokauppaan.
Todellisuudessa kunta ei ole aktiivisesti pyrkinyt eroon omistuksestaan Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä, vaikka kunta näin väittääkin julkisesti (liite 8kh ja liite 11kh). Pitäjänuutiset-lehdessä 14.2.2019 kerrottu Mäntyharjun kunnan Mäntyharjun Suittimäki Oy:n yhtiöedustajan tekemä pohdinta yrityksen omistusosuuden myynnin vaikeuksista ei ole kattava. Mäntyharjun kunnan todellisten etujen arviointi ei voi myöskään olla pelkästään yhden henkilön varassa. Mäntyharjun kunta ei ole laatinut suunnitelmaa kunnan omistaman Mäntyharjun Suittimäki Oy:n yhtiöosuuden myynnistä. Mäntyharjun Suittimäki Oy:n yhtiö-osuuden myynti toteuttaisi kuntien talouteen ja rahoitukseen erikoituneen asiantuntijayrityksen Inspiran vuonna 2023 tuottamassa raportissa mainittua tarvetta Mäntyharjun kunnan talouden tehostamiseksi. Vaikuttaa siltä, että kunnan etuja ei ole todellisuudessa ajettu ja kunnan, ja tätä kautta veronmaksajien, eduista ei ole toistaiseksi välitetty.
Mäntyharjun kunta on alistettuna hyväksymään kaikki Mäntyharjun Suittimäki Oy:n enemmistöomistajan Orasmaa Oy:n yksin ja yksipuolisesti tekemät päätökset, kuten yrityksen varoihin nähden suhteettoman suuren ja lähes korottoman lainan myöntämisen yrityksen emoyhtiölle Orasmaa Oy:lle. Kyseisen lainan takaisinmaksun ehdot ovat epämääräiset , Mäntyharjun kunta ei tiennyt lainan ehdoista moniin vuosiin, laina-aika on sadoissa vuosissa, laina ja ylipäätään yrityksen toiminta tai visiot yrityksen kehittämisestä ei tuota Mäntyharjun Suittimäki Oy:lle, ja tätä kautta Mäntyharjun kunnalle ja kuntalaisille, käytännössä mitään hyötyä. Mäntyharjun kunnan voidaan todeta olevan Mäntyharjun Suittimäki Oy:n vähemmistöosakkaana alisteisessa asemassa, eikä kunta ole osannut, voinut tai halunnut pitää puoliaan ko. yrityksen toiminnassa.
Mäntyharjun kunnan on aika toimia Mäntyharjun Suittimäki Oy:n epäselvän ja sekavan tilanteen selvittämiseksi.
Tämän asiakirjan tekijän/lähettäjän/asianosaisten henkilöiden yhteystiedot, puhelinnumerot, nimikirjoitukset ja sähköpostiosoitteet ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999) 6. luvun 24 § kohdan 31. mukaisesti salassa pidettävät. Asiakirjan muu sisältö ei ole salassa pidettävää.
Mäntyharjun kunnanhallituksen kirjallinen valituskelpoinen päätös tähän oikaisuvaatimukseen pyydetään sähköisessä muodossa tässä muutosvaatimuksessa ilmoitettuun lähettäjän sähköpostiosoitteeseen. Mäntyharjun kunnan kirjaamolta pyydetään saada saapumisen kuittaus tämän oikaisuvaatimuksen saapumisesta kuntaan.
Mäntyharjulla 14.6.2023"