Kunnanhallitus, kokous 14.8.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 158 Etelä-Savon hyvinvointialueen palvelustrategian ja palvelujen tuotantosuunnitelman luonnokset / lausunto

MjuDno-2023-393

Valmistelija

  • Tuomo Penttinen, vt.kunnanjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi

Kuvaus

Etelä-Savon hyvinvointialue on pyytänyt Mikkelin, Savonlinnan ja Pieksämäen kaupungeilta sekä Mäntyharjun, Juvan, Kangasniemen ja Rantasalmen kunnilta lausuntoja viranhaltijavalmisteluna tehtyihin luonnoksiin Etelä-Savon hyvinvointialueen palvelustrategiasta ja palvelujen tuotantosuunnitelmasta. 

Lausuntopyyntöön liittyvät asiakirjat löytyvät kokonaisuudessaan Eloisan sivuilta alta ilmenevästä osoitteesta. Kopioi linkki selaimeesi (alla)..

https://etelasavonha.fi/eloisan-palvelujen-uudistaminen-alkoi-lue-koko-suunnitelmaluonnos-ja-ota-kantaa/

Lausunnon on pyydetty toimittamaan viimeistään 22.8.2023 klo 16.00.
Lisätietoja antaa: hyvinvointialuejohtaja Santeri Seppälä ja konsernipalvelujen johtaja Sami Sipilä.


Yleistä toimintaympäristöstä

Hyvinvointialueiden perustamisen lähtökohta oli varmistaa kaikille Suomalaisille yhdenvertaiset sote-palvelut asuinpaikasta riippumatta. Tavoitteen toteutuminen on vähintään kyseenalaista, mikäli Etelä-Savon hyvinvointialueella keskitetään sote ja pelastuspalveluita laajamittaisesti kaupunkikeskuksiin. Hajautettua palvelumallia voidaan perustella lisäksi Eloisan väestön ikärakenteella, seudun suurella vapaa-ajan asukkaiden määrällä ja pitkillä vesistöjen rikkomilla etäisyyksillä. Viime vuodet ovat lisäksi osoittaneet, että yhteiskuntaa laajasti kuormittavat poikkeustilat ovat mahdollisia. Tällöin laajempi palveluverkko antaa paremmat toimintaedellytykset kohdata poikkeustilanne ja sote-palveluiden äkillinen normaalia suurempi kuormitus. Liiallinen palveluiden keskittäminen ruuhkauttaa palveluita ja aiheuttaa tyytymättömyyttä asiakkaissa.

Mäntyharjun kunnanhallitus katsoo, että niin sotepalvelukeskuksen kuin pelastustoimen palvelut tulee tuottaa kunnassa vähintään nykyisessä laajuudessa. Mäntyharju muodostaa niin maantieteellisen sijaintinsa kuin palveluiden tuottamisen edellyttämien rakenteiden osalta luontaisen keskuksen, jossa palveluiden käyttäjiä voivat olla kunnan oman väestön lisäksi vakituiset ja vapaa-ajan asukkaat Pertunmaan ja Hirvensalmen kuntien alueelta sekä Mikkeli eteläosien, Ristiinan ja Suomenniemen alueilta. Mäntyharjussa on vapaa-ajan asukkaita yli 10 000. Huomioiden edellä mainitut alueet, kunnan vakituisen väestön ja runsaan vapaa-ajan asutuksen on väestön kokonaismäärä noin 25 000 henkilöä.

Mäntyharjun alueen läpi kulkee kaksi valtatietä (tiet 5 ja 15) sekä Savonrata. Näiden koko Etelä-Savoa ja laajemmin koko Itä-Suomea palvelevien valtaväylien aiheuttama onnettomuusriski ja kunnassa toimivien yritysten monipuolinen teollinen   toiminta tulee ottaa huomioon pelastustoimen ja sote-palveluiden palveluverkkoa ja resurssointia suunniteltaessa.


Palveluverkkosuunnitelman yksityiskohdista

Mäntyharjun kunnanhallitus haluaa lausunnossaan erityisesti painottaa seuraavaa:

Suunnitelman mukaan palvelut tullaan keskittämään soteasemille sekä terveys- että sosiaalipalveluiden osalta. Mäntyharjussa näin on toimittu sote-kiinteistön saneerauksen valmistuttua. Hyvää toimivaa rakennetta ei tule purkaa.

  • Suunnitelma sisältää suun terveydenhuollon osalta kirjauksen: ”Suun terveydenhuollon palveluiden merkittävä keskittäminen, joka mahdollistaa moniammatillisen monihuonevastaanottomallin.” Suunnitelma ei sisällä yksityiskohtia em. keskittämisestä, mutta suun terveydenhuolto tulee toteuttaa lähipalveluna jo sen kaikki ikäluokat kattavan luonteensa vuoksi. Kunnanhallitus katsoo, että Eloisan tulee varmistaa tavoitteen mukainen moniammatillinen monihuonevastaanottomalli myös sote-asemilla.
  • Suunnitelma sisältää ensihoidon osalta kahden ensihoitoyksikön vähentämisen kohdentamatta vähennystä tarkemmin.  Alueen pitkien etäisyyksien johdosta tulee varmistaa, että vasteajat eivät vaarannu suunnitellun vähennyksen johdosta. Mäntyharjun kunta katsoo, että ensihoitoyksiköiden vähentämisen sijaa tulee siirtyä yhden kenttäjohtoyksikön malliin. Suunnitelmassa esiintuotu ensihoidon sujuva toiminta vähentää päivystyskäyntejä onnistuneen hoidontarpeenarvioinnin kautta.
  • Terveyspalvelu muodostaa kokonaisuuden. Mikäli ensihoidon palveluissa tehdään suunnitelmassa esitetty supistus tulee vastavuoroisesti panostaa lähipalvelussa virkasuhteisten lääkäripalveluiden saantiin esim. omalääkärimallin mukaisesti.
  • Lastensuojelun tavoitetilana esitetään palvelujen keskittämistä Mikkeliin, Pieksämäelle ja Savonlinnaan. Samalla tavoitteeksi asetetaan, että lapsia ja heidän perheitänsä tavataan heidän kasvu- ja kehitysympäristöissänsä lähellä arkea. Toimintamalli ja toimintojen keskittäminen ovat suuresti ristiriidassa keskenään.
  • Kunnanhallitus toteaa, että Mäntyharju suhtautuu myönteisesti ja on valmis osallistumaan osaltaan suunnitelmassa esitetyn selvityksen laadintaan paloasemien siirtämiseksi hyvinvointialueen omistukseen.
  • Suunnitelma asettaa tilavähennyksille merkittävän kustannusvaikutuksen. Kunnanhallitus katsoo, että kunnan vuokraamien tilojen vuokrataso tulee perustua tiloista aiheutuviin kustannuksiin. Mäntyharjun kunnalla ei ole mahdollisuutta subventoida vuokratasoa. Tilojen osalta tulee päästä pitkäaikaisiin vuokrasopimuksiin, joiden kautta kunta sitoutuu osaltaan vastaamaan tilojen asianmukaisuudesta ja toimivuudesta vuokrasopimuksen mukaisesti.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Tuomo Penttinen, vt.kunnanjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi

Mäntyharjun kunnanhallitus antaa Etelä-Savon palvelustrategiasta ja palveluiden tuotantosuunnitelmasta edeltä ilmenevän lausunnon.

Päätös

Hyväksyttiin.