Kuvaus
Mäntyharjun alueen elinvoiman vahvistaminen edellyttää uusia keinoja tukea yritystoimintaa ja hyödyntää alueen merkittävää matkailupotentiaalia. Rakennemuutoksen keskellä erityisesti vastuullinen, luontoon ja kulttuuriin nojaava matkailu tarjoavat konkreettisen väylän kestävään kasvuun ja yritysten uudistumiseen. Paikallinen yrityskenttä kärsii hajanaisista palveluista, sesonkiluonteisuudesta ja heikosta saavutettavuudesta.
Mäntyharju on viime vuosina selvästi jäänyt jälkeen alueellisesta kehityksestä matkailun ja elinvoiman näkökulmasta, vaikka sen vetovoimatekijät (saavutettavuus, luonto, kulttuuri ja vapaa-ajan asuminen) ovat poikkeuksellisen vahvat. Alueella on kaikki edellytykset olla Etelä-Savon ja koko Itä-Suomen vetovoimaisimpia alueita, mikäli matkailun kehittämistä ja yritysten toimintaympäristöä vahvistetaan suunnitelmallisesti.
SAMPO-hankkeen tavoitteena on kehittää Mäntyharjun alueen matkailuelinkeinon toimintaympäristöä, yhteistyötä ja osaamista siten, että yrityksillä on paremmat edellytykset kasvaa, työllistää ja vastata muuttuvan toimintaympäristön vaatimuksiin. Hankkeen painopiste on yritysten ja elinkeinojen toimintaympäristön parantamisessa, yhteisen matkailubrändin vahvistamisessa ja alueen vetovoiman kasvattamisessa.
Mäntyharju on yksi Suomen 22 kunnasta, joissa matkailun osuus bruttokansantuotteesta ylittää neljä prosenttia. Etelä-Savossa matkailun osuus alueen BKT:sta on kasvanut viime vuosina ja oli vuonna 2022 noin 4,3 %. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan matkailukysyntä kasvoi Suomessa yli kolmella miljardilla eurolla vuonna 2022, ja Etelä-Savossa matkailun aluetaloudelliset vaikutukset ovat selvästi valtakunnallista keskiarvoa korkeammat: jokaisesta matkailuun käytetystä eurosta syntyy arvolisää 0,42 euroa (Suomen keskiarvo 0,30 €). Tämä kertoo matkailun merkittävistä välillisistä vaikutuksista alueen yritystoimintaan ja työllisyyteen.
Hanketta on valmisteltu osana elinvoimatyötä, uuden Mäntyharjun tulevaisuuden elinvoiman ja yhteistyön kehittämisen työpajoja sekä Visit Mäntyharju ry:n paikallisten yrittäjien kanssa. Työpajatyöskentelyissä ja yrittäjien keskusteluissa on tunnistettu tarve alueen paremmin koordinoidulle matkailun kehittämiselle, yhteiselle markkinoinnille ja saavutettavuuden parantamiselle. On myös tunnistettu vahva yhteinen tahtotila kehittää alueen matkailua pitkäjänteisesti ja lisätä sen ympärivuotisuutta. Mäntyharju–Repovesi-hankkeen tuloksena alue palkittiin Vuoden retkikohteena 2015. Vuoden retkikohde -tunnustuksesta on kulunut jo kymmenen vuotta, eikä sen jälkeen ole tehty merkittäviä kehitystoimia. Nyt on aika vahvistaa alueen vetovoimaa matkailun kärkialueena ja rakentaa yrityskentälle uutta kasvua.
Hankkeessa kehitetään uuden Mäntyharjun alueen matkailualan yritysten toimintaympäristöä ja vahvistetaan niiden kasvun, uudistumisen ja yhteistyön edellytyksiä. Toimenpiteet kohdistuvat yritysten välisen verkostoitumisen tukemiseen, yhteisten palvelu- ja markkinointimallien rakentamiseen sekä yritysten näkyvyyden ja digitaalisen saavutettavuuden parantamiseen.
Esitetään haettavaksi kaksivuotista JTF-hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa Mäntyharjun alueen yritysten toimintaympäristöä, yhteistyötä ja kasvuedellytyksiä. Hankkeessa työskentelee yksi puolipäiväinen (50 %) ja yksi kokopäiväinen hanketyöntekijä (100 %) . Palkkakustannukset ovat yhteensä 136 533 €, yleiskulut (flat rate 40%) ovat 54 613 €. Hankkeen kokonaisbudjetti on 191 146 €, josta haettava julkinen tuki on 133 802 € (70 %) ja kunnan omarahoitusosuus 57 344 (30 %).
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi
Kunnanhallitus merkitsee rahoitushakemuksen (saavutettava ja matkailullisesti potentiaalinen Mäntyharju SAMPO) tiedoksi.