Kunnanhallitus, kokous 27.3.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 58 Kotoutumista ohjaava suunnitelma

MjuDno-2023-217

Valmistelija

  • Tuomo Penttinen, hallinto- ja talousjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi

Kuvaus

Kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) 41§:n mukaan kunta voi tehdä ELY-keskuksen kanssa sopimuksen lain 2 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitettujen henkilöiden kuntaan osoittamisesta ja kotoutumisen edistämisestä. Sopimuksen tekemisen edellytys on, että kunnassa on hyväksytty kotoutumista ohjaava suunnitelma.

Kunnan kotoutumistyötä ohjaa laki kotoutumisen edistämisestä (1386/2010: kotoutumislaki). Kotouttamislain tavoitteena on tukea ja edistää kotoutumista sekä maahanmuuttajien mahdollisuutta osallistua aktiivisesti suomalaisen yhteiskunnan toimintaan. Lisäksi lain tarkoituksena on edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä myönteistä vuorovaikutusta eri väestöryhmien kesken. On tärkeää myös huomioida maahanmuuttajien kotoutuminen yksilöllisenä prosessina, jolloin ymmärrystä ja tietoa alueen kotoutujista tarvitaan. Kotouttamisohjelmassa on keskeistä tavoitteet ja niiden toteutuminen ja se toimii työvälineenä sekä toimijoille että maahanmuuttajille. Tavoitteina ovat kielitaito,​ työllistyminen,​ yhdenvertaisuus ja peruspalveluiden turvaaminen,​ maahanmuuttajien aktiivisuus sekä tulkkipalve​luiden takaaminen. Tavoitteiden toteutuminen merkitsee kunnan kaikkien toimialojen sekä muiden tahojen panosta kotouttamistyöhön.

Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymän perustamisen yhteydessä vastuu kiintiöpakolaisten ja turvapaikanhakijoiden asioista siirrettiin kunnilta kuntayhtymälle. Soteuudistuksessa kotoutumisen edistämisen vastuuta ei siirretty hyvinvointialueille vaan se on edelleen kunnilla kotouttamislain mukaisesti. Hyvinvointialue tukee kotoutumista sosiaalipalvelujen ja terveydenhuollon toimin. Hyvinvointialueella on rooli yhteistyörakenteissa alueen kuntien ja muiden toimijoiden kanssa pakolaisten vastaanottoon liittyen sekä palvelujen varautumiseksi ja yhteensovittamiseksi. Kunnan on kuultava hyvinvointialuetta ennen pakolaisten kuntaan osoittamista, jos henkilöillä on ilmeisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarpeita. Hyvinvointialue osallistuu saapumiseen, jos vastaanotettavalla on sote-tarpeita ja järjestää asumisen palveluja, jos vastaanotettavalla on palveluasumisen tarpeita. Hyvinvointialue vastaa alaikäisten ilman huoltajaa tulevien asumisen järjestämisestä  ja palveluista. 

Kotouttamistyön ensimmäinen lähtökohta on kotouttamisen vaativien  kunnan resurssien varmistaminen. Nykyinen resurssointi on mitotitettu vastaamaan kunnan ja VOK:n välistä sopimusta. Mikäli kuntaa tulevien kotouttamislain toimenpiteiden kohteena oleven henkilöiden määrä kasvaa nykyisestä vaati se  resurssien uudelleen mitoituksen. 
Kunnan on huolehdittava siitä, että kunnan palvelut soveltuvat myös maahanmuuttajille. Lisäksi myös siitä, että maahanmuuttajille tässä laissa tarkoitetut toimenpiteet ja palvelut järjestetään sisällöltään ja laajuudeltaan sellaisina kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää. Paikallisten viranomaisten on kehitettävä kotouttamista monialaisena yhteistyönä. Yhteistyöhön osallistuvat kunta, työ- ja elinkeinotoimisto, hyvinvointialue, Kansaneläkelaitos ja poliisi sekä kotoutumista edistäviä toimenpiteitä ja palveluja järjestävät järjestöt, yhdistykset ja yhteisöt.

Mäntyharjun kunnan  kotoutumisohjelmaa on valmisteltu maahanmuuttokoordinaattorin toimesta yhdessä eri toimialojen kanssa. Käsittelyssä oleva kotouttamissuunnitelman tulee elää ajassa, joten suunnitelman päivitysoikeus tulee antaa kunnanhallitukselle. 

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Jukka Ollikainen, kunnanjohtaja, jukka.ollikainen@mantyharju.fi

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että valtuusto

  1. hyväksyy liitteenä olevan  Mäntyharjun kunnan kotouttamissuunnitelman;
  2. päättää, että kunnanhallitus voi tehdä suunnitelmaan tarvittavat päivitykset.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

 

Oikaisuvaatimus / kunnallisvalitus

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)