Valmistelija
Tuomo Penttinen, vt.kunnanjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi
Kuvaus
Kuntaliitto on julkaissut 1.4.2023 Kunnan hallintosääntömallin.
Kuntaliiton hallintosääntömalli on laadittu täyttämään kuntalain 90 §:n mukaiset vähimmäisedellytykset. Hallintosääntömalli jakautuu luettavuuden vuoksi lukuihin. Hallintosääntömalli sisältää soveltamista ohjaavia yleisperusteluita. Tämän lisäksi erityiset pykäläkohtaiset perustelut täsmentävät yksittäisten määräysten sisältöä ja lainsäädäntöä, johon määräys liittyy.
Nyt käsittelyssä olevasta esityksestä on poistettu kaksikielisiä kuntia koskevat osiot.
Kuntaliiton hallintosääntömalli on liitteenä olevan hallintosäännön perusta. Siihen on yhteensovitettu Mäntyharjun kunnassa talven ja kevään aikana käsittelyssä ollut hallintosääntö.
Päätösehdotus
Esittelijä
Tuomo Penttinen, vt.kunnanjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että valtuusto
- hyväksyy liitteenä olevan hallintosääntöluonnoksen;
- päättää, että uusittu hallintosääntö tulee voimaan 1.8.2023.
Päätös
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että valtuusto
- hyväksyy liitteenä olevan hallintosääntöluonnoksen;
- päättää, että uusittu hallintosääntö tulee voimaan 1.8.2023.
Kokouskäsittely
Keskusteltaessa tehtiin seuraavat muutosesitykset hallintosääntöön:
Toni Mazculskij´n esitys:
Hallintosääntöön tehdään muutokset, jotka mahdollistavat aina jäsenen niin halutessa osallistumisen toimielimen kokouksiin sähköisen etäyhteyden kautta, ns. hybridikokous.
Useat jäsenet kannattivat esitystä.
Esittelijä muutti tältä osin päätösesitystään vastaamaan Toni Maczulskij´n esitystä.
Jaana Partion esitys:
Hallintosääntöön lisätään 2. luvun 7 §:ään kunnanhallituksen henkilöstöjaosto ja pykälästä 23 Kunnanhallituksen tehtävät ja toimivalta siirretään kohdat18-23 kunnanhallituksen henkilöstöjaoston tehtäviin.
Esitystä ei kannatettu, joten puheenjohtaja totesi esityksen raukeavan kannattamattomana.
Lisäksi Partio esitti, että pykälään 135 lisätään sana Suomessa.
Esitystä kannatti Iiro Heikkilä.
Puheenjohtaja totesi, että on tehty vs. kunnanjohtajan esityksestä poikkeava ehdotus, joten on suoritettava äänestys ja määräsi äänestyksen toimitettavaksi nimenhuudoin.
Ne, jotka kannattavat vs. kunnanjohtajan esitystä äänestävät JAA ja Jaana Partion esitystä kannattavat äänestävät EI. Äänetyksessä annettiin 9 ääntä, joista 6 JAA ja 3 EI ääntä.
JAA: Hujanen Seppo, Hämäläinen Tapio, Jukola Heta, Maczulskij Toni, Nykänen Matti, Mäkilä Piia
EI: Partio Jaana, Pöysti Jonna, Heikkilä Iiro.
Jonna Pöyry esitys:
15. luku Valtuuston kokoukset
112 § Kokouskutsussa mainitsemattoman asian käsittely valtuustossa, pöydällepano ja asian palauttaminen valmisteltavaksi
Kokouskutsussa on ilmoitettava käsiteltävät asiat. Jos asia on kiireellinen, valtuusto voi päättää ottaa asian käsiteltäväkseen, vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Jos asiaa ei ole valmisteltu, päätös asian ottamisesta käsiteltäväksi on tehtävä yksimielisesti.
Asian kiireellisyys on perusteltava.
Asia, jota käsitellään ensimmäisen kerran valtuustossa eikä esityslistaa ole toimitettu kokouskutsun yhteydessä, pannaan pöydälle, jos vähintään neljäsosa valtuutetuista pyytää asian pöydällepanoa.
Muissa tilanteissa asian pöydälle panosta päätetään enemmistöpäätöksellä.
Jos keskustelun kuluessa tehdään kannatettu ehdotus asian pöydällepanosta, palauttamisesta valmisteltavaksi tai jokin muu ehdotus, jonka hyväksyminen keskeyttäisi asian käsittelyn, seuraavien puhujien on puheenjohtajan kehotuksesta rajoitettava puheenvuoronsa koskemaan vain tätä ehdotusta. Jos ehdotus hyväksytään yksimielisesti tai äänestämällä, puheenjohtaja keskeyttää asian käsittelyn. Jos ehdotus hylätään, asian käsittely jatkuu.
Perustelut: Kuntalaki 95 § Valtuustossa käsiteltävät asiat. Asian pöydällepano tarkoittaa ”aikalisän” ottamista. Asiaa ei valmistella uudelleen ja asia tuodaan yleensä seuraavaan valtuuston kokoukseen samalla pohjaehdotuksella. Pöydällepanon sijasta asia voidaan palauttaa valmisteluun, esimerkiksi lisä- selvitysten hankkimiseksi tai eri päätösvaihtoehtojen selvittämiseksi. Lisävalmistelun perusteella asia voidaan tuoda valtuustoon muutetulla pohjaehdotuksella.
18. luku Kokousmenettely
149 § Kokouskutsussa mainitsemattoman asian käsittely ja pöydällepano
Kokouskutsussa on ilmoitettava käsiteltävät asiat. Jos asia on kiireellinen, toimielin voi päättää ottaa asian käsiteltäväkseen, vaikka sitä ei ole mainittu kokouskutsussa. Jos asiaa ei ole valmisteltu, päätös asian ottamisesta käsiteltäväksi on tehtävä yksimielisesti.
Asian kiireellisyys on perusteltava.
Asia, jota käsitellään ensimmäisen kerran toimielimessä eikä esityslistaa ole toimitettu kokouskutsun yhteydessä, pannaan pöydälle, jos vähintään neljäsosa toimielimen jäsenistä pyytää asian pöydällepanoa.
Muissa tilanteissa asian pöydälle panosta päätetään enemmistöpäätöksellä.
Jos esittelijän ehdotus on asian palauttaminen valmisteltavaksi, toimielin voi ratkaista asian päätöksellään vain perustellusta syystä.
Perustelut: Hallintolain 31 §:n mukaan viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarvittavat tiedot ja selvitykset. Valmistelun riittävyys tulee harkita tapauskohtaisesti.
Esitystä kannatti Iiro Heikkilä.
Puheenjohtaja totesi, että on tehty vs. kunnanjohtajan esityksestä poikkeava ehdotus, joten on suoritettava äänestys ja määräsi äänestyksen toimitettavaksi nimenhuudoin.
Ne, jotka kannattavat vs. kunnanjohtajan esitystä äänestävät JAA ja Jonna Pöyryn esitystä kannattavat äänestävät EI. Äänetyksessä annettiin 9 ääntä, joista 6 JAA ja 3 EI ääntä.
JAA: Hujanen Seppo, Hämäläinen Tapio, Jukola Heta, Maczulskij Toni, Nykänen Matti, Mäkilä Piia
EI: Partio Jaana, Pöysti Jonna, Heikkilä Iiro.
Heta Jukolan esitys:
§ 43 Palvelussuhteeseen ottaminen. Avointen virkojen ja toimien täyttäminen siirretään lautakunnan ratkaisuvaltaan.
Esitystä ei kannatettu, joten puheenjohtaja totesi esityksen raukeavan kannattamattomana.