Sivistyslautakunta, kokous 15.6.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 61 Tuen toteuttaminen varhaiskasvatuksessa

MjuDno-2021-449

Valmistelija

  • Minna Mokkila-Halinen, varhaiskasvatuksen johtaja, minna.mokkila-halinen@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun kunnan varhaiskasvatuksessa lapsen tukeminen on osa varhaiskasvatuksen perustehtävää. Varhaiskasvatuksen tukitoimet ovat varhaiskasvatuksen tietoista tehostamista, suunnitelmallista päivittäisen ympäristön ja toiminnan arviointia ja muokkaamista lasten tarpeiden mukaisesti. Ne eivät ole erillinen palvelu eivätkä siis edellytä lapsen diagnosointia tai lausuntoa. Tuen muoto ja määrä sovitetaan yksilöllisesti lapsen tarpeisiin.

Tuen tarpeen arvioinnin lähtökohtana tällä hetkellä on vanhempien ja kasvatushenkilöstön havaintojen yhteinen tarkastelu tai lapsen aiemmin todettu erityisen tuen tarve. Tarvittaessa arvioinnin tueksi saadaan lapsen tuen kannalta tarkoituksenmukainen asiantuntijan lausunto, jonka pohjalta tukitoimet aloitetaan heti kun tuen tarve on havaittu.

Lapsen tuen tarpeen määrittely ja tuen järjestäminen sisällytetään lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan, jota arvioidaan säännöllisesti vanhempien kanssa vasukeskusteluissa ja /tai monialaisissa palavereissa.

Joissakin tilanteissa lapsen tukemiseen tarvitaan erityispedagogista osaamista ja päätöksiä tukitoimista tehdään monialaisesti mm. Essoten kanssa.

Erityistä tukea tarvitseva lapsi saa varhaiskasvatusta pääsääntöisesti päiväkoti Mustikkatassussa omien ikätovereidensa kanssa. Erityisryhmää ei ole mahdollista toteuttaa (kokonaistarve/lapsien lukumäärä ei riitä oman ryhmän perustamiseen), vaikka erityisen tuen tarve olisi mittavaa. Henkilöstön resurssoinnissa ei ole tällä hetkellä laskennallista mallia ottaa huomioon esim. lapsiryhmän pienentäminen tai avustajien käyttö, kun ryhmässä on erityislapsi. Myöskään tilojen muuntelussa ja apuvälineiden hankinnassa ei ole selkeää suunnitelmaa.

Tavoitteena on, että 1.8.2021 alkaen Mäntyharjun kunnan varhaiskasvatuksessa on käytössä erityisen tuen prosessi, jossa määritellään tarkemmin mm. lapsen tuen tarpeen määrä, tukitoimet ja yhteistyö asiantuntijoiden kanssa sekä henkilöstön sitouttaminen lapsen tuen järjestämiseen.

Varhaiskasvatuslaissa ei ole määritelty kolmiportaista tukea kuten perusopetuksessa on. Mäntyharjun kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan on kirjattu varhaiskasvatuslain mukainen toimintamalli. Mallia on kuitenkin tarvetta täydentää erityisen tuen prosessikuvauksella ja sitä tukevalla lomakkeistolla.

 

Erityisen tuen prosessi varhaiskasvatuksessa:

A  Lapsen tuen järjestelyjen lähtökohtana on:

  1. huoltajien ja kasvatushenkilöstön havaintojen yhteinen tarkastelu tai
  2. lapsen aiemmin todettu tuen tarve.

B  Huoltajien kanssa käydyn keskustelun jälkeen tuen suunnitelman tekevät yhteistyössä ryhmän varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen erityisopettaja sekä varhaiskasvatuksen johtaja.

C  Tukea suunnitellaan lapsen ikä huomioiden havainnoiden valmista havainnointilomaketta apuna käyttäen seuraavat osa-alueet:

  • PÄIVITTÄISET TILANTEET (siirtymät, ruokailu, lepo, pukeutuminen, wc-toiminnot, lähtö- ja tuontitilanteet)
  • VUOROVAIKUTUS, LEIKKI JA TUNNETAIDOT (vuorovaikutus muihin lapsiin ja aikuisiin, leikkitaidot, leikin monipuolisuus ja kesto, pettymyksen sietokyky)
  • KESKITTYMINEN, TARKKAAVAISUUS JA TOIMINNANOHJAUS (toiminnan aloittaminen ja ylläpitäminen, reagointi ympäristöön, juuttuminen ja omaehtoisuus)
  • KIELELLINEN KEHITYS (puheen ymmärtäminen ja tuottaminen, tarvittavat kommunikaatiomenetelmät esim. kuvat)
  • HIENO- JA KARKEAMOTORIIKKA (silmä- käsiyhteistyö, oman kehon hallinta, ikätasoinen liikkuminen)
  • OPPIMISEN VALMIUDET (muisti, oppimisympäristön selkeys ja rakenteellisuus, kiinnostuneisuus oppimista kohtaan, mallintaminen, toistot)

Tuen suunnitelmassa kuvataan sekä lapsen tuen tarve, että varhaiskasvatusryhmän pedagoginen toiminta, henkilöstön tehtävät ja roolit.  Tuen suunnitelmassa tulee näkyä tuen suunnitelmallisuus, monipuolisuus ja pitkäkestoisuus. Suunnitelmaa peilataan lapsen vasun sisältöön huomioiden lapsen yksilöllisyys ja ikä.  Tässä vaiheessa käytetään Tuen suunnitelma -lomaketta.

Mikäli näillä toimenpiteillä ei ole saavutettu riittävää tukea, voidaan lapselle esittää ryhmäkoonpienennystä tai avustajaa. Esitys tehdään tuen resurssiesityksen avulla sivistysjohtajalle. Resurssia haetaan tuen suunnitelmalla keväisin tulevan toimintakauden ryhmiä suunniteltaessa ja toimintakauden varrella ainoastaan uusille hakijoille. Tukea arvioidaan säännöllisesti Toiminta kauden aikana ja sitä voidaan keventää ja näin ollen tulee ilmoittaa myös siitä, missä vaiheessa lisäresurssia ei enää tarvita. Tässä vaiheessa käytetään Resurssiesitys -lomaketta.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Sari Aarniokoski, sivistysjohtaja, sari.aarniokoski@mantyharju.fi

Sivistyslautakunta päättää, että

  1. Mäntyharjun kunnan varhaiskasvatuksessa otetaan käyttöön 1.8.2021 erityisen tuen prosessi, jossa varhaiskasvatuksen erityisopettaja ohjaa ja konsultoi varhaiskasvatuksen johtajan kanssa varhaiskasvatushenkilöstöä prosessin toteuttamiseen ja tuen tarpeen mukaisen strukturoituun toiminnan suunnitteluun
  2. varhaiskasvatuksessa otetaan käyttöön liitteinä olevat tuen suunnitelma - ja resurssiesitys -lomakkeet.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

 

Oikaisuvaatimus / kunnallisvalitus

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)