Kunnanhallitus, kokous 22.1.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Peruveden ranta-asemakaava (2021) / lausunto valitukseen

MjuDno-2021-167

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Sirpa Ahonen, Kiinteistökehityspäällikkö, sirpa.ahonen@mantyharju.fi

Kuvaus

Peruveden ranta-asemakaavan laatiminen alkoi vuonna 2012. Peruveden ranta-asemakaava hyväksyttiin kunnanvaltuustossa 14.8.2017, mutta kaavan hyväksymispäätös kumottiin Itä-Suomen hallinto-oikeudessa 24.1.2019. Korkeimmassa hallinto-oikeudessa ei asialle myönnetty enää valituslupaa. Maanomistaja on kuitenkin halunnut lähteä uuteen prosessiin, jossa huomioidaan erityisesti Itä-Suomen hallinto-oikeuden päätöksen sisältö. Aluetta on tarkoitus kehittää edelleen golf-matkailun näkökulmasta.

Maanomistajat ovat toimittanut kaava-aloitteet ja osallistumis- ja arviointisuunnitelman Mäntyharjun kuntaan Peruveden ranta-asemakaavan laadinnan uudelleen käynnistämiseksi.

Kaava-aloite liittyen tiloihin Saarenpää 507–425–12–219, Saarenpäänranta 507–425–12–225 ja Tuomaan Tuvat 507–425–12–224 on saapunut Mäntyharjun kuntaan 24.2.2021 maanomistajalta. Kaava-aloite liittyen tilaan Huutoniemi 507–425–8–58 on saapunut Mäntyharjun kuntaan päivämäärällä 24.3.2021 maanomistajalta. Lisäksi Mäntyharjun kuntaan on toimitettu kaava-aloite maanomistajilta 7.4.2021 liittyen tiloihin Suittilahdenranta: 507–425–8–114 ja Erkki-Karkia: 507–425–8–101. Suunnittelualueen laajuus on noin 55 ha.

Tammikuussa 2021 pidettiin hankkeen osalta viranomaisneuvottelu, johon osallistuvat Etelä-Savon (vastuualueet ympäristö ja maankäyttö) ja Pohjois-Savon (vastuualueet liikenne) ELY-keskukset, Mäntyharjun kunta sekä maanomistaja ja kaavaa laativa konsultti.

Maaomistajat ovat perustelleet kaavamuutoksen käynnistämistä seuraavasti:

Tavoitteena on uudelleen käsittely KHO:n kumoamalle ranta-asemakaavalle.  

Alueen maanomistajat ovat päättäneet käynnistää uudelleen Peruvesi-Vihantasalmi matkailun kehittämishankkeen mukaisen ranta-asemakaavan laadinnan viitostien ja Peruveden väliselle alueelle. Alueen voimassa olevassa osayleiskaavassa RM-3 ja VU-2-alueille rakentaminen edellyttää asemakaavan laatimista.

Maanomistajat ovat esittäneet ranta-asemakaavan laatijaksi FCG:n Kristina Salomaata.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Lasse Kurvinen, tekninen johtaja, lasse.kurvinen@mantyharju.fi

Tekninen lautakunta:

  1. Hyväksyy Mäntyharjun Toivola-Mynttilä-Peruvesi rantaosayleiskaava-alueella ranta-asemakaavan uuden käsittelyn käynnistämisen tiloilla: 507–425–12–219 - Saarenpää, 507–425–12–225 - Saarenpäänranta, 507–425–12–224 - Tuomaan Tuvat, 507–425–8–58 - Huutoniemi, 507–425–8–114 - Suittilahdenranta ja 507–425–8–101 - Erkki-Karkia.
  2. Hyväksyy kaavanlaatijan: FCG / Kristina Salomaa
  3. Hyväksyy Peruveden ranta-asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman sekä asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville MRL 62 §:n ja MRA 30 §:n mukaisesti 30 vuorokauden ajaksi.
  4. Päättää, että ranta-asemakaavan laadinnan käsittelystä peritään kaavoitus- ja paikkatietopalvelujen taksan 1.4.2018 mukainen maksu.  

Päätös

Hyväksyttiin.

Valmistelija

Markku Lamponen, maankäyttökoordinaattori, markku.lamponen@mantyharju.fi

Kuvaus

Kuvaus
FCG Finnish Consulting Group Oy on toimittanut kuntaan 12.6.2023 päivätyn Peruveden ranta-asemakaavan kaavaehdotusaineiston.

Mäntyharjun tekninen lautakunta päätti kokouksessaan 14.4.2021 § 35 käynnistää uudelleen Peruveden ranta-asemakaavan laadinnan. Samalla Mäntyharjun kunnan tekninen lautakunta asetti nähtäville ranta-asemakaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelman 12.5. – 11.6.2021 väliseksi ajaksi ja kuulutti kaavan vireille. Osallistumis- ja arviointisuunnitelmasta saatiin yksi yksityisen maanomistajan jättämä mielipide. Mielipiteeseen on laadittu vastineraportti, joka on kaavaselostuksen liitteenä.

Asemakaavan tavoitteet
Asemakaavan tavoitteena on mahdollistaa 9-reikäisen golf-kentän toteuttaminen sekä siihen tukeutuvien matkailupalveluiden ja loma-asuntojen sijoittaminen alueelle. Golfkentän palvelurakennukseksi muuttuvalle tilakeskuksen asuinrakennukselle haetaan korvaava paikka tilalta. Tavoitteena on alueen virkistyskäytön kehittäminen huomioiden myös Konnesaaren retkeilymahdollisuudet. Kokonaisuutena alueesta pyritään luomaan vetovoimainen ja tasokas matkailu- ja vapaa-ajankokonaisuus, joka tukeutuu jo oleviin palveluihin sekä hyviin liikenneyhteyksiin.

Asemakaavan laadullisena tavoitteena on mahdollistaa vetovoimaisen, korkeatasoisen, tasokkaan ja turvallisen matkailu- ja vapaa-ajankokonaisuuden toteuttaminen. Kaavassa otetaan huomioon matkailua palvelevien rakennusten korttelialueille osoitetun rakennusoikeuden määrä ja sen sekä muiden uusien toimintojen mahdollistaman käyttäjämäärän lisääntymisen vaikutukset kaava-alueen ympäristön ranta-alueiden nykyiseen maankäyttöön. Asemakaavalla luodaan tarvittavat edellytykset turvalliselle elinympäristölle. 

Asemakaavan kuvaus
Asemakaavalla on osoitettu Mäntyharjun Vola – golfkenttäalue (VU-1). Golfväylien ryhmittelyyn vaikuttaa mm. klubirakennuksen sijainti, johon pelin lähtö- ja päätös sijoittuvat. Klubirakennuksena ja kenttäyhtiön toiminnan keskuksena tulevat toimimaan nykyisen Saarenpään talouskeskuksen rakennukset.

Kenttäalueen rakentamisen ja ylläpitoon liittyvien maa-ainesten ym. materiaalien varastoimisalueena toimii kaava-alueen lounaisosan erillinen maa-alue (VU-2). Alueelta on huoltotieyhteys golfkenttäalueelle valtatien varren kevytväylän kautta.

Golfkentän asiakasliikenne ohjautuu valtatien suuntaiselle kevytväylälle ja klubin sekä harjoituskentän yhteyteen erilleen alueen muusta tieverkosta. Ajoyhteydet ranta-asumuksille hoidetaan keskitetysti Konnesaarentien kautta. Tällä ratkaisulla on saatu tilakeskuksen alueet rauhoitettua läpiajoliikenteeltä ja golftoimintojen käyttöön. Konnesaaren yksityistie on osoitettu ohjeellisena ajoyhteytenä syksyn 2021 ja kevään 2022 järjestetyn yksityistietoimituksen mukaisesti.
Kentän läheisyyteen on varattu yksi loma-asuntoryhmä. Nämä ns. kuivanmaan loma-asunnot sijoittuvat golfkentän reunalle Peruveden rantavyöhykkeen ja valtatie 5:den 45 dB meluvyöhykkeen väliin. Kuivanmaan loma-asuntoyksikölle on esitetty oma yhteisrantaosuus maa- ja metsätalousalueella (M-1) Kaijanlahden rannassa. Yhteisrantaosuudelle sijoittuu loma-asuntoyksiköitä palvelevat sauna, takkatupa, varasto ja uimaranta sekä venevalkama-alueet. Lisäksi kentän läheisyyteen loma-asuntoryhmän eteläpuolelle on varattu rakennusalue muutamalle vakituiselle asunnolle (AO).

Tilakeskuksen asuinrakennukselle on osoitettu uusi paikka Kaijanlahden rannasta tilan rantasaunojen läheisyydestä. Asuinrakennus sijoittuu golfkentän reunalle ja on saavutettavissa Konnesaarentieltä rakennetun uuden kiinteistörekisteriin merkityn tieyhteyden kautta.

Alueen kehittämistä tukeville uusille matkailupalveluille on varattu lisäaluetta Suitsinlahdelta. Alueelle on mahdollista sijoittaa matkailu- ja elämyspalveluita sekä muuta liiketoimintaa. Alueelle ei sallita loma-asumista tai majoitusta.

Ranta-alueille on osoitettu yksityisiä venevalkama-alueita (LV-1) ja niihin liittyviä paikoitusalueita.

Konnesaari on merkitty maa- ja metsätalousalueeksi, jolla on erityistä ulkoilun ohjaamistarvetta (MU). Alueelle on varattu rantautumispaikka, laavun ja halkokatoksen paikka.

Olemassa olevien loma-asuntojen ja uuden golfalueen väliin on jätetty maa- ja metsätalousalue (M-1) suojavyöhykkeeksi. Suojavyöhykkeen kautta on johdettu ajoyhteydet loma-asunnoille ja rannan saunatuville, uimarannoille sekä venevalkamiin.

Kaavaratkaisu perustuu golfkentän suunnitelmaan, jossa on otettu huomioon golfväylien sijoittelu turvallisuuden näkökulmasta. Golfväylät sijoitetaan kentälle siten, ettei golfkentän toiminta aiheuta kentän ympäristössä liikkuvien turvallisuudelle vaaraa. Kaavassa on osoitettu golfkentän suunnitelman mukaiset lyöntisuunnat. Lisäksi kaavan yleismääräyksellä varmistetaan VU-1 alueen toteuttaminen turvallisesti.

Seuraavaksi laadittu kaavaehdotus tulisi asettaa nähtäville ja siitä tulisi pyytää lausunnot tarvittavilta viranomaisilta sekä osallisia olisi tiedotettava kaavaehdotuksen nähtävilläolosta.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Tekninen lautakunta

  1. hyväksyy laaditun vastineen sekä 12.6.2023 päivätyt kaavaehdotusasiakirjat,
  2. asettaa kaavaehdotuksen julkisesti nähtäville MRA 27 §:n mukaisesti 30 vrk:n ajaksi sekä
  3. pyytää lausunnot tarvittavilta viranomaisilta ja järjestää osallisille tiedottamisen.

Päätös

Tekninen lautakunta

  1. hyväksyy laaditun vastineen sekä 12.6.2023 päivätyt kaavaehdotusasiakirjat,
  2. asettaa kaavaehdotuksen julkisesti nähtäville MRA 27 §:n mukaisesti 30 vrk:n ajaksi sekä
  3. pyytää lausunnot tarvittavilta viranomaisilta ja järjestää osallisille tiedottamisen.

Valmistelija

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Kuvaus

Mäntyharjun kunnan tekninen lautakunta on pyytänyt rakennuslautakunnan lausuntoa Peruveden ranta-asemakaavan kaavamuutoksesta. Lausuntoa on pyydetty 18.8.2023 mennessä. Rakennuslautakunta on saanut jatkoaikaa lausunnon antamiselle 15.9.20123 saakka.

 

Päätösehdotus

Esittelijä

Pasi Hinkkuri, rakennustarkastaja, pasi.hinkkuri@mantyharju.fi

Rakennuslautakunta katsoo, että Peruveden ranta-asemakaavan ehdotus toteuttaa erinomaisesti lainvoimaista rantaosayleiskaavaa 2020 -luvun tarpeiden mukaisesti sekä mahdollistaa alueen kehittämisen maan omistajien tarpeiden mukaisesti. Alueturvallisuutta on parannettu aikasemmasta kaavavaiheesta.

Lautakunta luottaa, että kaava vahvistuu sekä mahdollistaa alueen kehittämisen.

Päätös

Hyväksyttiin

Valmistelija

Markku Lamponen, maankäyttökoordinaattori, markku.lamponen@mantyharju.fi

Kuvaus

Peruveden ranta-asemakaavaa koskevat kaavaehdotusasiakirjat olivat julkisesti nähtävillä 13.7.-18.8.2023 välisenä aikana. Kuulutus nähtäville asettamisesta julkaistiin 13.7.2023 kunnan ilmoitustaululla, verkkosivulla ja Pitäjänuutisissa. Kaava-alueen lähimpien kiinteistöjen omistajia on lisäksi tiedotettu kaavaehdotuksen nähtävilläolosta. Kaavaehdotuksesta pyydettiin lausunnot Etelä-Savon ELY-keskukselta, Pohjois-Savon ELY-keskukselta, Etelä-Savon maakuntaliitolta, Turvallisuus- ja kemikaalivirastolta, Väylävirastolta, Riihisaari-Savonlinnan museolta, Etelä-Savon pelastuslaitokselta, Mäntyharjun rakennuslautakunnalta ja Mikkelin seudun ympäristöpalveluilta.

Asiakirjoista saapui yhdeksän lausuntoa ja neljä muistutusta. Saadun palautteen perusteella kaavanlaatija on antanut vastineet lausuntoihin ja muistutuksiin. Kaava-aineistoon on hyväksymisvaiheessa tehty seuraavat muutokset:

Muutokset kaavakartalla ja kaavamääräyksissä:
- Kaavakartalle lisättiin ohjeellisia hule-aluerajauksia. Määräys osoittaa ohjeellisesti mihin hulevesien viivytysaltaat sijoitetaan.
- Kaavan yleismääräyksiin lisättiin, että VU-1 ja VU-2-alueiden osalta toteuttamisvastuu on maanomistajalla tai -haltijalla.

Muutokset ja täydennykset kaavaselostuksessa
- Työpaikka-arviota on päivitetty vastaamaan Golfkentän vaikutukset -selvitystä (liite 2)
- Selostukseen lisättiin kappale (5.5.3), jossa käsitellään kaavan suhdetta voimassa olevaan yleiskaavan.

Päätösehdotus

Esittelijä

Ville Partio, tekninen johtaja, ville.partio@mantyharju.fi

Tekninen lautakunta

  1. merkitsee tiedoksi saapuneet lausunnot ja muistutukset,
  2. hyväksyy laaditut vastineet ja toimittaa vastineet muistuttajille ja
  3. esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle Peruveden ranta-asemakaavan hyväksymistä (MRL 52§).

Päätös

Tekninen lautakunta

  1. merkitsi tiedoksi saapuneet lausunnot ja muistutukset,
  2. hyväksyi laaditut vastineet ja toimittaa vastineet muistuttajille ja
  3. esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle Peruveden ranta-asemakaavan hyväksymistä (MRL 52§).

Päätösehdotus

Esittelijä

Tuomo Penttinen, hallinto- ja talousjohtaja, tuomo.penttinen@mantyharju.fi

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että valtuusto hyväksyy Peruveden ranta-​asemakaavan (MRL 52 §).

Päätös

Hyväksyttiin.

Tekninen johtaja Ville Partio oli saapuvilla asian käsittelyn ajan.

Päätösehdotus

Kunnanvaltuusto hyväksyy Peruveden ranta-​asemakaavan (MRL 52 §).

Päätös

Hyväksyttiin.

 

Päätös on nähtävillä 8.12.2023 alkaen kunnan kirjaamossa ja yleisessä tietoverkossa.

Kuvaus

Itä-Suomen hallinto-oikeudelle on tehty valitus Mäntyharjun kunnanvaltuuston päätöksestä 4.12.2023 § 60 koskien Peruveden ranta-asemakaavan hyväksymistä.
Hallinto-oikeus on kehottanut Mäntyharjun kunnanhallitusta antamaan lausuntonsa asiaan sekä toimittamaan asiaan liittyviä asiakirjoja 31.1.2024 mennessä sähköpostitse ita-suomi.hao@oikeus.fi. Lausunnossa tulee mainita asian viite; 2594/2023.

Valituksessaan valittaja vaatii, että
1.       Itä-Suomen hallinto-oikeus kumoaa Mäntyharjun kunnanvaltuuston 4.12.2023 § 60 tekemän päätöksen, ja pyytää hallinto-oikeutta ottamaan huomioon valittajan valituksessaan esittämät perustelut
2.       hänen oikeudenkäyntikulunsa korvataan.

Lausuntona valituskirjelmässä esitettyihin väitteisiin Mäntyharjun kunnanhallitus esittää seuraavaa:
Asiassa ensisijaisesti tulee ottaa huomioon Mäntyharjun kunnanvaltuuston asiassa antama päätös kaikkine liitteineen ja otettava huomioon kaavaprosessin aikana jätetyt lausunnot sekä mielipiteet, sekä niihin annetut vastineet.

Lisäksi Mäntyharjun kunnanhallitus lausuu seuraavaa:

Valittajan esittämä laillisuusperuste 1.
Kaava ei valituksen mukaan toteuta MRL 5 § 2. momentin kohdan 4. luonnon monimuotoisuuden ja muiden luonnonarvojen säilymistä ja MRL 54 § mukaista tavoitetta, jonka mukaan rakennettua ympäristöä ja luonnonympäristöä tulee vaalia eikä niihin liittyviä erityisiä arvoja saa hävittää.
Mäntyharjun kunta katsoo, että alueelle on laadittu asialliset selvitykset luonnonarvoista, ja Itä-Suomen hallinto-oikeuden aikaisemman ratkaisun mukaan selvitykset ovat olleet jo tuolloin riittävät. Myös ELY-keskus toteaa lausunnossaan, että selvitys on ollut luontotyyppien osalta riittävä. Mäntyharjun kunta ei voi ottaa kantaa alueen metsänhakkuisiin, koska hakkuuasiat eivät tässä tilanteessa kuulu sen vastuualueeseen (ei maisematyölupavelvoitetta), eivätkä valittajan esittämät hakkuisiin liittyvät asiat kuulu kaavaratkaisuun.

Valittajan esittämä laillisuusperuste 2.
Kaavakartta ei valituksen mukaan toteuta MRL 54 § 1 mom mukaista tavoitetta, jonka mukaan asemakaavaa laadittaessa on maakuntakaava ja oikeusvaikutteinen yleiskaava otettava huomioon siten kuin siitä MRL:ssä säädetään. Kaavakartta ei vastaa kaikin osin osayleiskaavan suunnittelua ja kaavamerkintöjen rajausta.
Mäntyharjun kunta katsoo, että yleiskaava on ollut riittävällä tavalla ohjeena ranta-asemakaavaa laadittaessa. Poikkeama yleiskaavasta on selostettu ja perusteltu ranta-asemakaavan selostuksessa. Viranomaislausunnossa ELY-keskus ei ole tuonut esiin, että ranta-asemakaava poikkeaisi liikaa yleiskaavasta, vaan on nimenomaan todennut, että oikeusvaikutteinen yleiskaava on ollut riittävällä tavalla ohjeena ranta-asemakaavaehdotuksessa esitetylle maankäytölle.
Hulevesien osalta on annettu ranta-asemakaavassa yleismääräys hulevesien käsittelystä altaassa, ennen niiden pääsyä Peruveteen. Kaavaehdotuksen vastineissa on kirjattu, että rakennuslupavaiheeseen laaditaan varsinainen hulevesisuunnitelma. Viranomaiset ovat hyväksyneet ratkaisun, sillä eivät ole tehneet asiassa oikaisukehotusta.

Valittajan esittämä laillisuusperuste 3.
Kaavassa ei ole esitetty riittäviä selvityksiä siten, että kaavan voitaisiin todeta toteuttavan MRL 54 § ja 9 § vaatimuksia, että sillä olisi luotu edellytykset terveelliselle, turvalliselle ja viihtyisälle elinympäristölle, palvelujen alueelliselle saatavuudelle ja liikenteen järjestämiselle. Kaavan selostus on ilmeisen selvästi puutteellinen, sillä kaavaselostuksesta puuttuu monia selvityksiä siten, että kaavaa ei ole mahdollista arvioida Mäntyharjun kunnan hallinnollisessa menettelyssä tai muutoksenhakuprosessissa.
 
Mäntyharjun kunta katsoo, että kaavaselostuksessa on riittävissä määrin selostettu tai referoitu erilaisia selvityksiä ja esim. hulevesien osalta varsinainen hulevesiselvityksen laatiminen on tarkoitus tehdä rakennuslupavaiheessa. Tästä syystä kaikkea valituksessa esiintuotua materiaalia ei ole voinut tai ollut tarpeen liittää kaavan liiteasiakirjoihin.
 
Mäntyharjun kunnan näkemys on, että golf-väylien rakentamiseen liittyvät aikaisemmat luvat tai valvontalausunnot eivät millään tavalla liity nyt laadittavana olevaan kaavaan, ja niihin liittyvät asiat tulee jättää kokonaan tutkimatta. Kaava-asiaan ja sen lainmukaisuuden arviointiin ei myöskään liity Mäntyharjun kunnan omistussuhteet Mäntyharjun Suittimäki Oy:ssä.
 
Lisäselvityksiä on tehty golf-kentän toteuttamisen vaikutuksista. Siinä näkökulmia on useita ja siinä on selvitetty mm. golf-kentän turvallisuuskysymyksiä, vaikutuksia vesistöön, maisemaan ja naapurikiinteistöihin. Mäntyharjun kunnan näkökulmasta nyt tehty selvitys on vastaus aikaisempaan hallinto-oikeuden ratkaisuun, jolla aiempi Peruveden ranta-asemakaavaratkaisun päätös kumottiin sen perusteella, että ei oltu tehty tämän kaltaista arviointia golf-kentän vaikutuksista (mm. turvallisuus).
 
Mäntyharjun kunta katsoo, että kaava varten on laadittu riittävät selvitykset niin turvallisuuden kuin muidenkin seikkojen osalta. Viranomaiset eivät myöskään lausunnoissaan ole esittäneet, että kaavaan liittyvät selvitykset olisivat riittämättömiä.  Kunnan näkökulmasta kaava antaa kentän suunnittelulle reunaehdot, joita kentän lopullisessa suunnittelussa noudatetaan.
 
Valittajan esittämä laillisuusperuste 4. Valituksen mukaan kaava sisältää vanhentuneita ja/tai puutteellisia selvityksiä, tai selvityksiä ei ole tehty lainkaan.
 
Mäntyharjun kunnan näkökulmasta selvitykset ovat olleet riittäviä. Selvitysten riittävyydestä on käyty keskustelua jo viranomaisneuvottelussa kaavan käynnistymisvaiheessa, jolloin ne on todettu riittäviksi. Myös alueelle aiemmin laadittavan kaavan valitukseen tehdyssä Itä-Suomen HAO:n päätöksessä ympäristöön liittyvät selvitykset on todettu riittäviksi.
 
Valituksessa on viitattu liitteenä mitoituslaskennan (emätilalaskennan) vanhentuneisuuteen. Koko alueen mitoitus ja RM-alueiden sijoittelu on ratkaistu jo alueen voimassa olevassa oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa. Kun otetaan huomioon ranta-asemakaavan kokonaisuus, voidaankin todeta, että rakentamisen kokonaismitoitus alueella jää hyvin alhaiseksi.
 
Asiassa on huomioitava, että kohdassa viitataan pääsääntöisesti tiloihin 507-425-12-224 ja 12-225. Nämä molemmat tilat on kaavaratkaisussa osoitettu RM-alueina. Vakiintuneen suunnittelukäytännön mukaan RM-alueilla rakentamista voidaan osoittaa erilaisin mitoitusperustein ja tehokkaammin kuin tavanomaisen loma-asumisen alueille. Asiaa on käsitelty oikeuskäytännöissä useita kertoja.
 
Valituksessa kiinnitetään huomiota myös siihen, kuinka kaavaratkaisu poikkeaa aiemmasta alueelle laaditusta ranta-asemakaavasta, joka ei saanut lainvoimaa. Mäntyharjun kunnan näkökulma on, että täytyy myös huomioida, että koska kyseessä on uusi kaavaprosessi, voi kaavakin olla ratkaisuiltaan aikaisemmasta versiosta poikkeava.
 
Valittajan esittämä laillisuusperuste 5
Valituksen mukaan kaava ei toteuta MRL 5 § 9. kohtaa, jonka tavoitteena on edistää elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja toimivan kilpailun kehittymistä. Tavoite ei ole toiminut Peruveden ranta-asemakaavassa.
 
Mäntyharjun kunnan näkökulmasta kaava edistää nimenomaan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä. Kaavassa mahdollistetaan golf-kentän toteuttaminen. Mikäli kenttä toteutetaan, se antaa mahdollisuuden myös esim. alueen rantakiinteistöjen osalta majoituspalvelujen tarjoamiseen. Kaavaratkaisu ei Mäntyharjun kunnan näkemyksen mukaan estä alueen muiden kiinteistöjen kehittämistä vaan voi jopa edistää sitä alueella.
 
Valittajan esittämä laillisuusperuste 6
Valituksen mukaan kaava ei toteuta MRL 51 § 2. momenttia, joka velvoittaa kuntaa varmistamaan maankäytön ohjaustarvetta, eli arvioitaessa on otettava huomioon erityisesti asuntotuotannon tarve ja elinkeinoelämän toimivan kilpailun edistäminen.
 
Mäntyharjun kunta katsoo, että ranta-asemakaavassa ei arvioitavana kysymyksenä ole asuntotuotannon tarve, sillä kaavan tavoitteena on mahdollistaa pääasiassa alueen lomailun, virkistyksen ja matkailun kehittäminen. Tässä kaavatyössä tulee arvioida saman lakipykälän kohtaa, jossa todetaan, että asemakaava on laadittava, mikäli maankäytön ohjaustarve sitä edellyttää. Golfkentän rakentaminen ja siihen liittyvät toimintojen mahdollistaminen ovat elinkeinoelämän toimintaedellytysten edistämistä. Golfkentän rakentamisen mahdollistava kaava ei estä muiden vastaavien tai ylipäänsä elinkeinoelämään liittyvien hankkeiden kehittämistä. Oikeastaan tilanne on alueella päinvastainen. Mikäli golfkenttä rakennetaan, alueella myös muita elinkeinoja on todennäköisesti helpompi kehittää esim. tarjoamalla erilaisia palveluja alueen kävijöille.
 
Muilta osin lausunto on saman sisältöinen kuin kohdassa 5.
 
Valittajan esittämä laillisuusperuste 7
Valituksen mukaan vuorovaikutus kaavaprosessissa ja vaikutusten selvittäminen on Peruveden kaavaprosessissa toiminut huonosti tai ei lainkaan. MRL 1 § mukainen vaatimus ei ole täyttynyt.
 
Mäntyharjun kunnan näkemyksen mukaan vuorovaikutuksen mahdollistaminen kaavaprosessissa on ollut maankäyttö- ja rakennuslain mukainen. Valittajalle ja muille osallisille on annettu sekä kaavan valmisteluvaiheessa (OAS nähtävillä) ja uudelleen ehdotusvaiheessa mahdollisuus osallistua kaavan valmisteluun sekä lausua kirjallisesti mielipiteensä asiasta siten kuin maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetään. Valittaja sekä muutamat muut ovat käyttäneet mahdollisuuden antamalla asiassa mielipiteitä ja muistutuksia. Se ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti sitä, että maanomistajien mielipiteissä esitettyihin vaatimuksiin olisi suostuttava. Kunnanhallitus viittaa asiassa myös aiempaan oikeuskäytäntöön. Esim. Itä-Suomen HAO:n päätöksessä 29.3.2022 (740/2022) sanotaan seuraavaa: ”Kaavoitusmenettelyn vuorovaikutteisuutta ja osallistumisoikeuksia koskevat säännökset eivät merkitse sitä, että kunnan tulisi muuttaa kaavan sisältöä osallisen mielipiteessä esitetyn mukaiseksi. Kaavan laatimiseen liittyy usein erilaisten näkemysten yhteensovittamista, eikä vuorovaikutus voi aina johtaa kaikkien esitettyjen kannanottojen huomioon ottamiseen. Kunnalla on lisäksi itsehallintonsa nojalla laaja harkintavalta kaavan sisällön suhteen, kunhan kaava täyttää laissa säädetyt kaavan sisältövaatimukset.” Sama pätee yksityisen laatimaan ranta-asemakaavaan, sillä kunta hyväksyy kaavan.
 
Mäntyharjun kunnan näkemys on, että kaavassa on riittävällä tavalla selvitetty kaavan vaikutuksia ympäristöön. Tähän viitataan jo kohdassa 4.


​Hallintosääntö 23 § 1 mom. 9 kohta Kunnanhallitus antaa selityksen valtuuston päätöksestä tehtyyn valitukseen.
 

Valitusasiakirjat ovat nähtävillä kunnantalolla hallintosihteerin huoneessa ja toimitettu oheismateriaalina kunnanhallitukselle.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Juho Järvenpää, kunnanjohtaja, juho.jarvenpaa@mantyharju.fi

Kunnanhallitus

  1. antaa Itä-Suomen hallinto-oikeudelle edellä olevan lausunnon Mäntyharjun kunnanvaltuuston päätöksestä 4.12.2023 § 60 tehdyn valituksen johdosta;
  2. esittää edellä olevien seikkojen perusteella, että valitus kokonaisuudessaan sekä valitukseen liittyvä korvausvelvoite tulee hylätä aiheettomana ja
  3. esittää, että kaavaratkaisu tulee pysyttää voimassa siten, kuin Mäntyharjun kunnanvaltuusto on 4.12.2023 § 60 asiassa päättänyt.

Päätös

Hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

 

Oikaisuvaatimus / kunnallisvalitus

Tästä päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa (KuntaL 136 §)